نقد و بررسی

نگاهی به مودم VDSL دو بانده دی لینک DSL-245GE

رقیبی برای مودم تی پی لینک VR400 و بازار تشنه مودم‌های VDSL دو بانده

دی لینک با نوسازی یک مدل مودم ADSL/VDSL برای بازار خاورمیانه و شمال آفریقا، به دنبال رقابت با مودم‌های رده متوسط دو بانده است.

مودم DSL-245GE اصلا جدید نیست و مدت‌ها است که دی لینک برای بازارهای دیگر عرضه کرده اما اکنون حدود ۶ ماهی است که با شکل و شمایل جدید، آن را برای بازار خاورمیانه ارائه می‌دهد.

با یک نگاه ساده به مشخصات مودم دی لینک DSL-245GE، سریعا به یاد مودم معروف و پرفروش تی پی لینک VR400 می‌افتیم.

در بازار مودم‌های ثابت ADSL/VDSL ایران، یک شکاف بزرگ میان مودم‌های تک بانده قدیمی و مودم‌های دو بانده نسل جدید هست. فقط چند مدل مودم VDSL دو بانده با قیمت پایین در بازار داریم و یکی از دلایل فروش بالای مودم VR400 نیز همین نکته است.

دی‌لینک مودم‌های VDSL دو بانده‌ای مانند DSL-2877AL یا DSL-G2452DG در بازار دارد ولی قیمت‌ها آن‌ها بیشتر از یک مودم رده متوسط هستند و معمولا خریدشان برای کاربران خانگی، به علت گرانی زیاد، مقدور نیست.

حالا با عرضه مودم VDSL مدل ۲۴۵GE سعی کرده ضمن ارائه مشخصات خوب، قیمت را هم تا حدودی پایین بیاورد و رقابتی کند. با هم نگاهی به مشخصات این مودم جذاب برای خرید اینترنت خانگی بیندازیم:

وای‌فای دو بانده روی VDSL

دی لینک DSL-245GE یک مودم +AC1200 VDSL2/ADSL2 است.

دی لینک 245GE

پس، هم از اینترنت +ADSL2 و VDSL2 پشتیبانی می‌کند و هم از وای فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت. در یک کلام، ایده‌آل‌ترین مودمی که می‌شود برای اینترنت ثابت خانه خرید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۲ مودم VDSL پرسرعت بازار ایران

وقتی می‌گوییم وای‌فای دو بانده AC1200، منظور این است که مودم دارای دو کانال وای فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است که حداکثر سرعت روی کانال ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت و روی کانال ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

با ADSL می‌توانید سرعتی حداکثر ۲۴ مگ و با VDSL2 می‌توانید سرعتی ۲۰۰ مگابیتی را تجربه کنید. بنابراین، هم سرعت وای‌فای هر دو باند رادیویی برای شما کافی است و هم در ایران، سرویس اینترنت ADSL یا VDSL بالاتر از این سرعت‌ها ارائه نمی‌شود.

شبکه گیگابیت و آنتن‌های خارجی

مزیت‌های بعدی مودم دی لینک DSL-245GE به درگاه‌ها و امکانات ارتباطی برمی‌گردد. گفتیم که دی‌لینک می‌خواهید یک مزیت رقابتی در بازار ایجاد کند؛ پس سعی کرده حداقل امکانات لازم برای یک مودم ثابت را فراهم کند.

لذا، این مودم ضمن اینکه ۴ آنتن خارجی ۵ دسی بلی دارد که سهم هر کانال وای‌فای ۲ آنتن خارجی می‌شود؛ از ۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی سود می‌برد که برای هر کاربر خانگی یک غنیمت محسوب می‌شوند.

مودم VDSL دی لینک 245GE

برای مقایسه، کافی است بدانید که مودم VDSL تی پی لینک VR400 فقط یک درگاه لن گیگابیتی دارد و سه درگاه دیگرش صد مگابیتی هستند.

یک درگاه تلفن ثابت RJ11، یک درگاه USB 3.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات یا نصب چاپگر در شبکه، کلیدهای پاور و وای‌فای و WPS و ریست به همراه یک دو جین چراغ چشمک‌زن، دیگر امکانات این مودم وی دی اس ال هستند.

تنظیمات VPN

همیشه پنل کاربری مودم‌های دی‌لینک ضعیف است و چندان هیجان‌انگیز نیستند.

در این مودم، همه امکانات پایه مانند فایروال SPI، DMZ و NAT، ویژگی WMM یا UPnP و نظایر این‌ها ارائه شده و حتی سطحی از QoS را داریم اما شاید مهم‌ترین ویژگی که باید اشاره کنیم؛ تنظیمات VPN برای دو پروتکل L2TP و PPTP است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم وای فای ADSL و VDSL – معرفی ۲۰ مودم وای فای خوش قیمت بازار

آن‌طور که در دیتاشیت این مودم می‌بینیم؛ ویژگی‌های VPN pass-through و تعریف PPTP/L2TP/IPSec وجود دارد. اگرچه این روزها، فیلترشکن‌های مبتنی بر این پروتکل‌ها، برای ایران وصل نمی‌شوند و به سختی کار می‌کنند ولی باز بهتر از نبودشان است.

قیمت و ارزش خرید

در اواخر دی ماه، قیمت مودم دی لینک ۲۴۵GE در بازار ایران از ۲/۳۰۰/۰۰۰ تومان تا ۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان از سوی شرکت‌های مختلف اعلام شده است.

با توجه به افزایش قیمتی که در بازار مودم‌ها برای زمستان ۱۴۰۱ داشتیم؛ این قیمت برای مودمی با مشخصاتی که در بالا گفتیم؛ خوب و مقرون به صرفه است.

بیشتر بخوانید: ۶ مودم روتر پرسرعت بازار ایران را بشناسید

مودم تی پی لینک VR400 ورژن ۳ از ۲ میلیون تومان تا ۲/۷۰۰/۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

قطعا مودم VR400 ورژن ۲ از دی لینک ۲۴۵GE بهتر است ولی شاید کیفیت و کارایی تی پی لینک VR400 V3 را داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام آقای مهندس خسته نباشین
    لطفا میشه مقایسه مودم belong 4353 ساخت کشور استرالیا رو با همین مودم ۲۴۵GE ساخت دلینک بزارید
    و بگین چه فرقی با مودمvr600 تی پیلینک ورژن ۲ هست و کدوم بهترینه با تشکر از سایت خوبتون

  2. این مودم خیلی عالی و خیلی سریع و پر سرعت هست
    به نظرم از vr 400 یه سر وگردن بهتره پورت های کاملی داره نسبت به قیمتش خیلی ارزش داره واسه یه مودم خانگی عالیه

  3. درگاه USB 3.0 در این مودم دقیقاً چه خدماتی دارد؟ در تنها دیتاشیتی که در سایت دی‌لینک موجود است فقط اشتراک فضای ذخیره‌سازی را نوشته و حرفی از پرینتر و دانگل اینترنت همراه ۳G نزده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا