راهنمای خرید

۵ مودم فورجی قابل حمل LTE Cat 6 که می‌توانید به جای مودم FD-M60 بخرید

بهترین مودم روترهای همراه در رده 4.5G

شاید شما هم جزو کاربرانی باشید که دنبال خرید یک مودم ۴.۵G قابل حمل خوبی هستید. مودم‌های که در رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه هستند و اجازه تجمیع فرکانس CA 2 و MIMO را می‌دهند و به جریان اصلی بازار تبدیل شدند.

معروف‌ترین مودم ۴G قابل حمل در رده LTE Cat 6 که شاید همه کاربران با آن آشنا باشند؛ مودم ایرانسل FD-M60 یا نسخه آنلاک آن هواوی E5785 است. اما FD-M60 تنها مودم LTE Cat 6 قابل حمل رده بالای بازار نیست و چندین مدل مودم ۴.۵G بسیار خوب دیگر هم داریم که ارزش خرید دارند و اتفاقا برخی از آن‌ها ارزان‌تر از مودم FD-M60 هستند که این روزها قیمتش سر به فلک کشیده و نزدیک به ۷.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در این مقاله ۵ مودم رده بالای LTE Cat 6 برای اینترنت ۴G معرفی می‌کنیم؛ البته دیگر نمی‌خواهیم از مودم FD-M60 نام ببریم؛ چون تقریبا همه کاربران با این مودم آشنایی دارید و خوب می‌دانند یکی از بهترین مودم‌های ۴.۵G قابل حمل در این رده است.

۱- نتگیر Aircard 790s

مودم نتگیر Aircard 790s

یکی از بهترین مودم‌های ۴.۵G يا رده LTE Cat 6 نت‌گیر و بازار دنیا است. این مودم دارای پردازنده کوالکام MDM9230 با وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و MIMO 2×2 است. از تجمیع فرکانس دو باند رادیویی تا ۴۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و ۱۵ دستگاه یا کاربر می‌توانند به وای‌فای این مودم وصل شوند.

یک باتری ۲۹۳۰ میلی‌آمپرساعتی روی این مودم سوار شده است که حدود ۸ ساعت شارژ باتری می‌دهد. دو آنتن LTE MIMO 2×2 داخلی و دو آنتن وای‌فای داخلی MIMO 2×2 دارد؛ ضمن اینکه به شما اجازه می‌دهد دو آنتن خارجی LTE روی سوکت‌های TS-9 نصب کنید.

وزن مودم نتگیر Aircard 790s بد نیست و ۱۳۹ گرم است. یک صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی QVGA قابل لمس ۲.۴ اینچی دارد و در کل کیفیت ساخت و آنتن‌دهی بالایی دارد.

تنها مشکل این مودم در پشتیبانی از باندهای فرکانسی محدود ۱ و ۳ و ۷ و ۸ و ۲۸ روی شبکه‌های LTE است.

۲- آلکاتل EE70

مودم EE70

مودم‌های آلکاتل که معمولا با برند اپراتور EE وارد بازار ایران می‌شوند؛ کیفیت نسبتا بالایی داشته و غالبا مودم‌های خوبی از آب درآمدند. چندین مدل مودم ۴G قابل حمل از آلکاتل در بازار ایران هست. مودم آلکاتل EE70 و EE71 و EE120 که آخری در رده LTE Cat 12 است ولی مودم EE70 یکی از بهترین مودم‌ها در رده LTE Cat 6 محسوب می‌شود و می‌تواند جایگزین خوبی برای مودم FD-M60 باشد.

این مودم هم از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac سود برده و مجهز به پردازنده کوالکام اسنپدراگون MDM9240-1 با ۲۵۶ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش است. دو آنتن LTE داخلی روی این مودم نصب شده است که از MIMO 2×2 و CA 2 پشتیبانی می‌کنند.

باتری این مودم جداشدنی و با ظرفیت ۲۱۵۰ میلی‌آمپرثانیه است که شاید در مقایسه با مودم FD-M60 با باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی، عمر باتری کمتری بدهد ولی مطمئن باشید ۵ الی ۶ ساعت و شاید بیشتر هم شارژ خواهید داشت.

تا ۲۰ دستگاه و کاربر می‌توانند همزمان به وای‌فای این مودم وصل شوند. به جای صفحه‌نمایش لمسی از چراغ‌های LTE سود می‌برد و اندازه و وزن آن برای یک مودم قابل حمل بسیار مناسب و سبک است (تنها ۸۵ گرم وزن دارد).

متاسفانه این مودم هم از باندهای زیادی پشتیبانی نکرده و روی ۴G LTE باندهای ۱و و ۳ و ۷ و ۸ و ۲۸ را پشتیبانی می‌کند اما قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به مودم FD-M60 داشته و در بازار حدود ۲ میلیون تومان است.

خرید مودم آلکاتل EE70

۳- تی پی لینک M7450

مودم تی پی لینک M7450

یکی دیگر از مودم‌های LTE Cat 6 جایگزین FD-M60، مودم قابل حمل تی‌پی‌لینک M7450 است. یک مودم کامل و با کیفیت ساخت بالا که از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برد و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیت می‌دهد.

خوش‌بختانه، باندهای فرکانسی این مودم نسبتا کامل است و در FDD باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۸ و ۲۰ و در TDD از باندهای ۳۸ و ۴۰ و ۴۱ پشتیبانی می‌کند.

این مودم یک صفحه‌نمایش ۱.۴۴ اینچی TFT دارد و از اسلات کار حافظه تا ۳۲ گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند. باتری این مودم ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی است و تقریبا ۱۰ ساعت به شما شارژ باتری می‌دهد.

خرید مودم تی‌پی‌لینک M7450

۴- هواوی E5785-330

مودم هواوی E5785-330

اخیرا هواوی یک نسخه به‌روز و ۲۰۲۲ از مودم E5785 یا FD-M60 به نام E5785-330 داده است که البته با نام و لوگوی خودش نیست و از طریق شرکت «سویا لینک» برای دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌شود.

مودم هواوی E5785-330 با نام‌های مختلفی مانند E5785 2022 یا E5785 سویا لینک و نام‌های دیگر عرضه شده و چند قابلیت جدید نسبت به مودم FD-M60 دارد که بزرگ‌ترین آن پشتیبانی از باندهای فرکانس TD-LTE است. شما روی مودم FD-M60 نمی‌توانستید سیم‌کارت TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت را انداخته و به اینترنت TDLTE وصل شوید ولی روی مودم E5785-330 این قابلیت فراهم است. ضمن اینکه از باند ۴۰ (فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز) نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید روی این باند جدید به اینترنت وصل شوید.

این مودم از رده LTE Cat 7 با با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت ولی سرعت آپلود ۱۰۰ مگابیت (در مقایسه با ۵۰ مگابیت FD-M60) است و از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند.

مزیت بعدی این مودم نسبت به FD-M60 در فریم‌ویر و پنل کاربری به‌روز است که اجازه نصب وی پی ان را هم می‌دهد. باتری مودم تغییری نگرده است و همان ۳ هزار میلی‌آمپرساعت است. قیمت این مودم در بازار خیلی پایین‌تر از قیمت مودم ایرانسل FD-M60 است.

مودم بعدی هواوی که باز یک به‌روزرسانی از FD-M60 است؛ مودم ۴.۵G هواوی E5786s-62a است که باز مشخصات مشابهی می‌دهد.

خرید مودم هواوی E5785-330

۵- هواوی E5885

مودم هواوی E5885

اگر بتوانید این مودم را در بازار ایران یا بازارهای جهانی پیدا و خریداری کنید؛ مطمئن باشید مودمی بهتر از FD-M60 گیرتان آمده است.

مودم E5885 یکی از بهترین مودم روترهای قابل حمل و هات اسپات هواوی با باتری ۶۴۰۰ میلی‌امپرساعتی و قابلیت‌های پاوربانکی است. ضمن اینکه دارای وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac در رده AC1300 است و از یک درگاه RJ45 شبکه برای اتصال دستگاه‌ها با کابل شبکه به مودم سود می‌برد.

روی این مودم یک پردازنده Hisilicon هواوی در رده LTE Cat 6 نصب شده است و از نظر پشتیبانی باندهای فرکانسی تقریبا کامل است و از باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۸ و ۱۹ و ۲۰ و ۳۸ و ۴۰ و ۴۱ پشتیبانی می‌کند. MIMO 2×2 با پشتیبانی از ۳۰ کاربر و بیش از ۱۲ ساعت شارژ باتری به شما می‌دهد و یک مبدل میکرو یواس‌پی به USB-C دارد.

از نظر جنس بدنه و کیفیت ساخت، آنتن‌دهی و قابلیت حمل نیز یک مودم در سطح جهانی و بسیار دوست داشتنی است. متاسفانه، هواوی خط تولید این مودم را متوقف کرده است و گفتیم اگر بتوانید حتی دست دو تمیز این مودم را پیدا و خریداری کنید؛ باز هم موفق شدید یک مودم ۴.۵G قابل حمل عالی داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا