نقد و بررسی

نت گیر Aircard 790s: مودم ۴.۵G که همه خوبی‌های مودم‌های دیگر را یک‌جا دارد

نت‌گیر یکی از برندهای معروف و معتبر در دنیای شبکه است. محصولات این شرکت همیشه با کیفیت و قابل تعریف و تمجید هستند. معمولا جزو بهترین و رده بالاترین محصولات شبکه دنیا قرار می‌گیرند و البته قیمت‌ بالایی دارند.

در ایران، غالبا دسترسی و خرید محصولات شبکه نت‌گیر به خاطر نداشتن نمایندگی و توزیع‌کننده، به سختی صورت گرفته و یک حسرت برای کاربران و علاقه‌مندان این برند وجود دارد.

اما چند سایت اینترنتی و فروشنده محصولات شبکه توانستند در ماه‌های اخیر، دو سه مدل مودم همراه ۴G LTE نت‌گیر را وارد ایران کرده و به فروش برسانند. طبیعی است که این مودم‌ها توسط نت‌گیر گارانتی نمی‌شوند و از طریق شرکت‌های ثالث وارد ایران شدند و همان شرکت‌ها گارانتی تعویض و پشتیبانی می‌دهند.

این موضوع را می‌توان از روی آرم‌ها و لگوهای اپراتورها روی بدنه این مودم‌ها فهمید ولی همین‌که در ایران قابل خریداری هستند؛ اتفاق بزرگی است.

مودمی برای سریع‌ترین اینترنت همراه

مودم نت‌گیر AirCard 790S یکی از بهترین مودم‌های همراه نت‌گیر و دنیا است. چون سه ویژگی و فاکتور مهم یک مودم همراه را دارد: مجهز به مودم LTE Cat6 است، از وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برد و امکان تجمیع فرکانس‌ها را می‌دهد.

استفاده از تراشه‌ای با مودم LTE Cat6 باعث می‌شود که سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت باشد. در رده مودم‌های ۴.۵G یا LTE-Advanced قرار می‌گیرد و اگرچه مودم‌های بسیار به‌روزتر و سریع‌تری وارد بازار شده است ولی هنوز این رده از مودم‌های همراه در غالب کشورهای جهان کارایی و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

در ایران هم مودم‌های ۴.۵G برای استفاده از اینترنت همراه اول و ایرانسل گزینه انتخابی خوبی هستند. روی این مودم‌ها می‌توان سرعتی نزدیک به ۱۵۰ مگابیت را تجربه کرد.

روی فرکانس‌های ۴G از فرکانس‌های ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۸۰۰، ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ پشتیبانی می‌کند و در حالت تجمیع فرکانس‌ها (۴G CA) کاربران می‌توانند ۱۸۰۰+۷۰۰، ۱۸۰۰+۲۶۰۰، ۲۶۰۰+۷۰۰، ۲۶۰۰+۲۶۰۰ مگاهرتز داشته باشند.

مزیت بزرگ دیگر این مودم، استفاده از دو آنتن خارجی TS-9 برای تقویت شبکه‌های موبایل ۳G و ۴G است.

در این دستگاه از تراشه‌های مودم MDM9230 و فرکانس WTR3925 استفاده شده است و برای وای‌فای شاهد به‌کارگیری تراشه QCA6174 کوالکام هستیم.

وای‌فای دو بانده با MU-MIMO

تراشه وای‌فای مودم AirCard 790S به ما می‌گوید دو بانده است و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac Wave 2 پشتیبانی می‌کند. Wave 2 نشان‌ دهنده نسل جدید تراشه‌های وای‌فای AC است که کارایی و سرعت بهتری نسبت به نسل اول دارند.

حداکثر سرعت وای‌فای این محصول ۸۶۷ مگابیت است که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۴۳۳ مگابیتی دارد. کمتر مودم روتر همراه ۴.۵G سراغ داریم که در بخش وای‌فای این‌چنین خوب ظاهر شود.

این مودم روی وای‌فای مجهز به MIMO 2×2 روی هر فرکانس رادیویی است و از فناوری MU-MIMO سود می‌برد. تراشه وای‌فای این مودم به ارتباطات بلوتوث ۴.۲ نیز مجهز شده است.

روی وای‌فای از قابلیت تعریف شبکه میهمان، قابلیت امنیتی WPS و تعریف چندین SSID بهره‌مند است. البته، فهرست بلندی از ویژگی‌ها و امکانات امنیتی روی وای‌فای و ترافیک شبکه دارد. از فایروال و فیلترینگ آدرس‌ها بگیرید یا غیرفعال‌سازی تترینگ وای‌فای و USB، رمزگذاری روی پنل مدیریتی و مسدودسازی ارتباط دستگاه‌های بیگانه با صفحه‌نمایش.

طراحی

وزن این مودم ۱۳۶ گرم است. اندازه آن هم برای جابه‌جایی و مصارف حمل و نقلی بسیار خوب است: ۱۱۰ در ۶۸ در ۱۵ میلی‌متر. یعنی کوچک و جمع‌وجور برای همراه بودن همیشگی شما!

از یک باتری قابل تعویض ۲۹۳۰ میلی‌آمپر‌ساعتی سود می‌برد که در حالت همیشه اتصال تا ۱۱ ساعت و در حالت استندبای تا ۳۴۹ ساعت دوام می‌آورد. یعنی تقریبا شما یک نصف روز می‌توانید بدون برق از این مودم استفاده کنید. 

قابل تعویض بودن باتری و همین‌طور عمر شارژ زیاد آن را هم به مزیت‌های دیگر آن اضافه کنید.

یک شیار سیم‌کارت میکرو دارد و روی بدنه اصلی یک صفحه‌نمایش لمسی ۲.۴ اینچی LCD دیده می‌شود. با کمک این صفحه‌نمایش می‌توان وضعیت شبکه، سرعت دانلود و آپلود، قدرت سیگنال‌های دریافتی و اطلاعات دیگر شبکه را دیده و همین‌طور برخی تنظیمات لازم را به راحتی روی مودم اعمال کرد.

حرف آخر

وقتی نگاهی به تست‌های انجام شده با مودم AirCard 790S می‌اندازیم؛ در وای‌فای تقریبا بهترین مودم همراه است و در ۴G چه به صورت تک فرکانس یا تجمیع دو فرکانس، در رده‌های بسیار بالای جدول قرار می‌گیرد.

این مودم می‌تواند به راحتی اینترنت موبایل را روی اسمارت‌فون‌ها یا لپ‌تاپ‌ها به اشتراک بگذارد و جانشین مودم روترهای ADSL شود. قابلیت‌های همراه او باعث می‌شود همیشه در دسترس باشد و سریعا راه‌اندازی شود.

اگر در منطقی، سیگنال‌دهی شبکه موبایل رضایت‌بخش نباشد؛ می‌توان آنتن‌های موبایل خارجی اضافه کرد یا با اعمال برخی تنظیمات، قدرت گیرندگی آنتن‌های داخلی را افزایش داد.

در نهایت، قیمت این مودم روتر همراه در ایران نسبت به برندهای دیگر چندان زیاد نیست و در حالت استوک ۵۰۰ هزار تومان و در حالت اصل خرید نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

جدول مشخصات محصول

نام محصول AirCard 790S Mobile Hotspot
استانداردهای ارتباطی  ۴G LTE – 4.5G – 802.11ac Wave 2
سرعت و فرکانس  روی شبکه موبایل ۳۰۰ مگابیت – روی شبکه وای‌فای دو بانده ۸۶۷ مگابیت
امکانات ارتباطی دو آنتن داخلی MIMO 2×2 – دو آنتن خارجی TS-9 – شیار سیم‌کارت میکرو – کانکتور میکرویواس‌پی برای شارژ برق
امکانات ویژه باتری قابل تعویض ۳ هزار میلی‌آمپر – تعریف چند SSID – کلید WPS و امکانات گسترده امنیتی – صفحه‌نمایش لمسی
قیمت و گارانتی استوک ۵۰۰ هزار تومان – خرید اصل ۶۰۰ هزار تومان


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫13 دیدگاه ها

    1. در مشخصات و سرعت و اندازه و این‌ها مشابه هم هستند
      ولی در آنتن‌دهی و کیفیت ساخت مودم نت‌گیر به مراتب معروف‌تر و بهتر است

  1. با سلام و خسته نباشید
    ببخشید این مودم رو هم یه بررسی بکنین و توو سایت تون بذارین تا ببینیم آیا واقعا خوبه یا نه؟

    Netgear Nighthawk M1 MR1100 4GX Gigabit LTE Mobile Router

    مشخصاتش که وسوسه کننده هس (البته به جز قیمتش)
    ولی مهم اینه که این مشخصات شاخ توو ایران هم جوابگو باشه

    1. درباره این مودم یک مطلب منتشر کردم:

      https://shabakehchi.com/technology/5646/what-is-the-only-gigabit-lte-modem-in-the-iranian-market-and-what-is-the-price

      مودم خوبی است ولی برای چند سال بعد در ایران مناسب است چون فعلا هیچ اپراتوری اینترنت یک گیگابیت نداده. همراه اول تازه به صورت پایلوت راه‌اندازی کرده و شاید سال بعد در تهران و برخی نقاط ارایه بدهد.
      از نظر سرعت و امکانات و آنتن‌دهی شک نکنید. مودمی در سطح بین‌المللی است و از این روترهای ساخت چین مخصوص برای بازار ایران نیست. این مودم در خود خاک امریکا، استرالیا و اروپا استفاده میشود.

      1. ممنون از پاسخ سریع تون و ببخشید که متوجه پست تون در مورد این مودم توو سایت تون نشده بودم
        فقط یه چیزی؟ به نظر شما آیا این مودم رو بخرم یا صبر کنم در آینده نزدیک مودم های با cat 11 بیشتری وارد ایران بشه؟ مخصوصا مدل های رومیزی که قدرت بیشتری از مدل های پرتابل دارن! البته تحریم ها هم که توو راهه…
        کلا نمیدونم چه کنم!!!

        1. کلا که همه ما نمی‌دانیم چه‌کار کنیم. خودم هم فهرستی از گجت‌ها می‌خواهم و وا ماندم چه کنم
          به نظرم صبر کنید تا آینده

          مودم m1 برای مصارف همراه مناسب است و اگر دنبال یک مودم سریع و خوب ولی رومیزی هستید؛ این مدل چندان مناسب نیست.
          کمی صبر کنید ببینیم چی می‌شود داداش!!!

  2. به نام خدا

    سلام. وقت بخیر.

    در صورت امکان راهنمایی جهت تهیه مودم مزاحم اوقات شریف شده. از بین برندهای موجود کدام برند و کدام مدل بهتر و مناسب تر با شرایط ایران است؟ زاکسل، نت گیر، ایسوس، لینک سیس؟ بنده از خدمات “شاتل” بهره برده. استفاده هم بصورت شبکه PC و نیز وایرلس میباشد و خانگی است. مدل قبلی زاکسل ۶۶۰HW تک انتنه می باشد. از راهنمایی جنابتان کمال امتنان را دارد.

    شاد و تندرست باشید

    1. دوست عزیز
      این طور که متوجه شدم دنبال یک مودم روتر ADSL هستید
      برندهایی که نام بردید بسیار کیفیت خوبی دارند. نت‌گیر، لینک سیس و ایسوس جزو بهترین برندهای شبکه بازار هستند ولی مسئله این است که در بازار بتوانید کدام مدل را گیر بیاروید و به چه قیمتی
      مودم نت‌گیر در بازار ایران نیست یا با گارانتی رسمی نیست
      ایسوس هم مودم روترهایی دارد ولی باید دید کدام‌یک در بازار موجود است. قیمت آن‌ها هم بسیار مهم است
      پیشنهادم این است مودم روتر ADSL/VDSL بگیرید که برای آینده هم خوب باشد

  3. سلام من دنبال یک مودم جیبی همراه که قابلیت ساپورت فرکانس ۳۵۰۰ ایرانسل در سرویس های td lte را داشته باشد
    هرچی می گردم چیزی که مطمئن باشم از کارکردش پیدا نمی کنم نظر شما چیست؟

    1. سلام
      مودم جیبی که باندهای TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت را پشتیبانی کنه نداریم یا خیلی نادر است. بیشتر مودم‌های TD-LTE دسکتاپ هستند.

  4. سلام بعد از چند مدت خاموشی وای فای در لیست وای فا ها دیده نمیشود و مخفی است مدام اخطار میدهد به سایت m.home.com بروید اما این سایت معتبر نیست و وجود خارجی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا