راهنمای خرید

هنگام خرید روتر بی‌سیم به کدام ویژگی‌های امنیتی توجه کنیم؟

یکی از سوالاتی که خریداران روترهای بی‌سیم مرتبا مطرح می‌کنند؛ ویژگی‌های امنیتی یک روتر بی‌سیم خوب است. در واقع؛ وقتی می‌خواهیم یک روتر بخریم باید کدام ویژگی‌ها را بررسی کنیم و توجه داشته باشیم؟ یک روتر بی‌سیم امن باید کدام ویژگی‌ها را داشته باشد؟

امروز؛ غالب روترهای بی‌سیم از سیستم‌های رمزنگاری اطلاعات مانند WEP یا WPA/WPA2 پشتیبانی می‌کنند و به کلید WPS مجهز هستند. بنابراین؛ نیازی نیست در فهرست مشخصات روتر به دنبال این‌ها باشید؛ اگرچه بررسی کنید باز هم بهتر است ولی ۷ ویژگی زیر برای هر روتر بی‌سیم ضروری است:

فایروال داخلی

بررسی کنید روتر بی‌سیم انتخاب شما از فایروال داخلی یا اصطلاحا SPI برخوردار باشد. فایروال SPI در پنل مدیریتی می‌تواند فعال شود و ترافیک ورودی و خروجی شبکه وای‌فای را بررسی و از ورود بسته‌های مشکوک به شبکه خودداری کند. بسیاری از حملات سطح پایین بر علیه شبکه را فایروال‌های روترهای بی‌سیم جلوگیری می‌کنند. 

فیلترینگ آدرس MAC

یکی از قابلیت‌های ضروری برای هر روتر بی‌سیم؛ امکان فیلترینگ دسترسی و ترافیک شبکه براساس آدرس‌های MAC است. برخی از روترهای ابزارهایی برای فیلترینگ آدرس‌های URL یا IP نیز دارند که چه بهتر ولی حتما بررسی کنید قابلیت فیلترسازی آدرس MAC وجود داشته باشد تا در آینده بتوانید دستگاه‌های مشکوک و دستگاه‌های فهرست سیاه را برای روتر تعریف کنید. 

دسترسی از راه دور به پنل مدیریت روتر

برخی از روترها قابلیت‌های دسترسی از راه دور به تنظیمات روتر ندارند. نبود این قابلیت باعث محدودیت‌هایی در کنترل و مدیریت شبکه می‌شود و به شما اجازه نمی‌دهد بررسی کنید کدام دستگاه‌ها به شبکه یا روتر متصل هستند. امروزه؛ بسیاری از روترها از اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند که امکان دسترسی از راه دور به تنظیمات و پنل مدیریتی روتر را می‌دهد. همچنین؛ برخی از سرویس‌های کلاود روی روتر اجرا شده که از راه دور دسترسی به پنل مدیریتی فراهم می‌کنند.

غیرفعال‌سازی SSID فراگیر

ممکن است نیاز پیدا کنید نام شبکه یا SSID وای‌فای خودتان را مخفی کنید تا دیگران نتوانند آن را پیدا کرده و بدان متصل شوند یا هکرها نفوذ کنند. حتما روتر بی‌سیمی خریداری کنید که قابلیت مدیریت نمایش یا پنهان‌سازی SSID را داشته باشد. 

کنترل دسترسی

ابزارهای کنترل دسترسی به شما کمک می‌کنند برای روتر تعریف کنید هر دستگاه چقدر از پهنای‌باند و اینترنت استفاده کند و در چه زمان‌هایی به روتر متصل باشد. ابزارهای کنترل دسترسی کمک می‌کنند بتوانید محدودیت‌هایی برای استفاده از اینترنت روی شبکه تعریف کنید.

کنترل والدین

اگر در خانه فرزند دارید؛ این ویژگی هم بسیار مهم است و خواه ناخواه به‌زودی نیازمند‌اش خواهید شد. ابزار کنترل والدین کمک می‌کند دستگاه‌هایی که بچه‌ها با آن‌ها به اینترنت متصل می‌شوند را روی روتر تعریف کرده و برای دستگاه‌ها حداقل و حداکثر زمان استفاده از اینترنت و مواردی دیگر را تنظیم کنید.

شبکه میهمان

شبکه میهمان به شما کمک می‌کند تا دیگران به وای‌فای شما متصل نشوند ولی در عین حال از اینترنت شما استفاده کنند. بدون اینکه خطری وای‌فای یا روتر شما را تهدید کند؛ می‌توانید یک شبکه میهمان تعریف کرده و رمزعبور آن را به دیگران بدهید. در این صورت؛ آن‌ها به اینترنت و روتر شما متصل می‌شوند ولی وای‌فای شما در امان است. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا