راهنمای خرید

اینترنت TD-LTE بهتر است یا اینترنت VDSL: بررسی مزایا و معایب هریک برای کاربران خانگی

بررسی دو اینترنت خانگی از نظر نصب و راه‌اندازی، قیمت، دسترس‌پذیری، سرعت و کیفیت

اگر دنبال اینترنت ثابت پر سرعت باشید؛ دو گزینه پیش‌رو دارید: اینترنت VDSL که نسل جدیدتر ADSL است و اینترنت TD-LTE که نسل ثابت ۴G است.

اینترنت فیبرنوری (FTTH) نیز مطرح است ولی چون تقریبا برای درصد بسیار ناچیزی از مردم و به‌ویژه کاربران خانگی قابل استفاده است؛ در اینجا درباره‌اش صحبت نمی‌کنیم. اصولا اگر بتوانید اینترنت فیبر نوری بگیرید؛ بهتر از هر اینترنت ثابت دیگری برای خانه و دفتر کار مناسب است.

حداکثر سرعت اینترنت ADSL به ۱۶ مگابیت می‌رسد که البته بعید است شما بتوانید چنین سرعتی در عمل از شرکت‌ سرویس‌دهنده اینترنت بگیرید و طبق خود آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نزدیک به ۲۴ درصد کاربران اینترنت ای‌دی‌اس‌ال ۱۶ مگابیت چنین سرعتی می‌گیرند و بقیه در حدود ۸ الی ۱۰ مگابیت هستند.

افزون بر این، مشکلات عدیده اینترنت ADSL مانند شلوغی در مراکز مخابراتی، کیفیت پایین سرویس‌ها، گرانی سرویس‌ها با توجه به عدم رضایت مشتری و مشکلات خطوط تلفن و مخابرات باعث شده مردم کم‌کم از این سرویس دلسرد شود.

آمار رسمی رگولاتوری تا پایان بهار ۱۴۰۱ می‌گوید فقط کمی بیش از ۱۲ درصد کل کاربران اینترنت در ایران از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند.

پس، دو اینترنت ثابت پرسرعت باقی می‌ماند که باید یکی را انتخاب کنید: VDSL یا TD-LTE؟

اینجا می‌خواهیم هر دو اینترنت را با هم مقایسه کنیم؛ مزایا و معایب هریک را بگوییم و ملاحظات مهمی که باید در نظر بگیرید.

اینترنت VDSL

وی‌دی‌اس‌ال نسل حدید اینترنت ای‌دی‌اس‌ال است که سرعت دانلود حداقل از ۲۰ مگابیت شروع می‌شود و تا ۳۰۰ مگابیت افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

سرعت و کیفیت اینترنت در سرویس وی‌دی‌اس‌ال بستگی زیادی به فاصله شما از کافوهای مخابراتی (جعبه‌های تقسیم مخابرات در خیابان) دارد. نباید فاصله‌ای بیشتر از ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر داشته باشید وگرنه سرعت وی‌دی‌اس‌ال همانند ای‌دی‌اس‌ال می‌شود.

برای استفاده از اینترنت VDSL باید مودم VDSL بخرید و از مخابرات یا شرکتی که سرویس VDSL می‌دهد؛ تقاضای اتصال چنین سرویسی داشته باشید. کارشناسان بررسی می‌کنند و اگر فاصله شما از کافوی مخابرات نزدیک خانه شما مناسب بود و کیفیت خط جواب می‌داد و البته مرکز مخابراتی پورت خالی داشت؛ خط اینترنت VDSL شما برقرار می‌شود.

بیشتر بخوانید: هر چیزی که باید درباره تبدیل سرویس ADSL به VDSL (اینترنت سورینو) بدانید

معمولا سرویس‌های وی‌دی‌اس‌ال خانگی ۵۰ مگابیت هستند ولی می‌توانید سرویس‌های ۱۰۰ مگابیت هم انتخاب کنید؛ اگر سرویس‌دهنده اینترنت چنین سرویسی به شما ارائه بدهد.

مزایای اینترنت VDSL

۱- اتصال اینترنتی کابلی و پایدار با کمترین قطعی یا افت سرعت و کیفیت شبکه است. اینترنت با فیبرنوری تا کافوی نزدیک خانه شما آمده و بعد باید با کابل مسی به خانه شما برسد. برای گیمرها، طرفداران استریم ویدیو و فیلم، ویرایشگرهای تصاویر و ویدیوی آنلاین بهترین سرویس است.

۲- حداقل سرعت در این سرویس ۲۰ مگابیت بر ثانیه است. در مقایسه با سرویس‌های اینترنتی دیگر که نوسان سرعت دارند؛ کاربر وی‌دی‌اس‌ال می‌تواند مطمئن باشد از یک کف سرعت دایمی برخوردار است.

۳- بسته‌های اینترنت وی‌دی‌اس‌ال با حجم بالا عرضه می‌شوند و کاربران عمدتا نیازی به خرید بسته اضافی یا حجم اضافی ندارند. از سوی دیگر، بسته‌هایی با حجم ترافیک چند صد گیگابیت و بیشتر در ماه عرضه می‌شود (به‌روزرسانی: حجم بسته‌های اینترنت VDSL بیشتر از TD-LTE است ولی از حجم بسته‌های ADSL کمتر است. در VDSL خبری از بسته‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ گیگابایت نیست و نهایتا بسته‌ها ۵۰۰ گیگابایتی هستند با قیمت گران‌تر از ADSL).

۴- نیازی به کابل‌کشی یا هزینه اضافه‌ای ندارید و فقط باید یک مودم وی‌دی‌اس‌ال خریداری و نصب کنید.

معایب اینترنت VDSL

۱- فعلا شرکت مخابرات تنها ارائه‌دهنده سرویس VDSL در ایران است. البته، شرکت شاتل هم در برخی شهرها مانند دزفول در استان خوزستان موفق به راه‌اندازی VDSL پرسرعت ۷۰ مگابیت شده است ولی هنوز انحصار مخابرات پابرجا است. بنابراین، نخست باید مطمئن شوید مخابرات سرویس VDSL به منطقه شما می‌دهد. قرار است در پروژه ملی توسعه شبکه فیبر نوری، بخشی از پورت‌های واگذاری به مردم از نوع VDSL باشد.

۲- بسیاری از خطوط تلفن ثابت مخابرات یا شبکه مخابرات اجازه ارائه این سرویس را به کاربران نمی‌دهند. باید کارشناسان مخابرات بیایند و بررسی کنند منزل شما می‌تواند سرویس وی‌دی‌اس‌ال داشته باشد یا خیر. در حقیقت، باید فاصله منزل شما با کافوی مخابرات سنجیده شود و اینکه روی این کافوی نزدیک منزل شما تجهیزات اینترنت VDSL نصب شده است یا خیر!

۳- قیمت سرویس اینترنت وی‌دی‌اس‌ال گران‌تر از ای‌دی‌اس‌ال و حتی تی‌دی‌ال‌تی است. برای کمترین سرویس این نوع اینترنت باید ماهی ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان بدهید. در برخی مناطق مجبور هستید از میان سرویس‌های محدودی که عرضه شده؛ یکی را انتخاب کنید و قرارداد سالیانه ببندید و یک‌جا کلی پول پرداخت کنید که برای هر کاربری مقدور نیست. تصور کنید چند صد هزار تومان یکجا برای ۶ ماه اینترنت پرسرعت بدهید.

اینترنت TD-LTE

تی‌دی‌ال‌تی اینترنتی از جنس DSL نیست؛ بلکه از جنس اینترنت ۴G و هم نسل آن است ولی همان‌طور که از نامش «اینترنت ثابت بی‌سیم» مشخص است؛ برای مصارف ثابت مناسب عرضه می‌شود.

اپراتورهای موبایل ایرانسل، مبین‌نت، شاتل موبایل، آسیاتک و چند اپراتور مجازی دیگر ارائه‌دهنده سرویس اینترنت TD-LTE هستند. شما باید برای دریافت این سرویس به یک اپراتور مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام، مودم و سیم‌کارت TD-LTE بگیرید.

بیشتر بخوانید: قبل از اینکه اینترنت TD-LTE بخرید؛ این ۵ نکته مهم را بدانید!

هر جایی می‌توانید اینترنت تی‌دی‌ال‌تی را استفاده کنید؛ به شرط اینکه هنوز در پوشش‌دهی شبکه اینترنت اپراتورتان باشید.

مزایای اینترنت TD-LTE

۱- همه‌جا در دسترس است. به‌ویژه، اگر از شرکتی مانند ایرانسل این سرویس اینترنت را خریداری کنید؛ در غالب شهرهای ایران می‌توانید آنلاین بوده و به اینترنت متصل شوید.

۲- سریع‌تر و بی‌دردسرتر صاحب اینترنت ثابت پرسرعت می‌شوید. گرفتن سرویس اینترنت وی‌دی‌اس‌ال یا فیبرنوری غالبا مدت زمان طولانی طول کشیده و با دردسرهایی همراه است. باید کارشناسان بیایند و محل شما را بررسی کنند؛ در نوبت خالی شدن پورت یا کشیدن فیبر باشید و باقی قضایا ولی اینترنت TD-LTE یک روزه وصل است.

۳- قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE نسبت به VDSL ارزان‌تر و متنوع‌تر است. تا حدودی شبیه به بسته‌های اینترنت همراه موبایل است و شما می‌توانید ماهیانه یک بسته خریداری و مصرف کنید. در VDSL باید بسته‌های طولانی‌مدت و با قیمت بالاتر رزرو کنید.

معایب اینترنت TD-LTE

۱- بی‌سیم است و به شدت ناپایدار. همانند هر اتصال بی‌سیم دیگری یک روز افت سیگنال دارید و روز دیگر قطعی سرویس. نوسان‌های سرعت و تاخیرهای زیادی دارد که باعث می‌شود برای مصارف حساسی مانند گیم و استریم ویدیو مناسب به نظر نرسد.

۲- سرعت پایین‌تر نسبت به اینترنت VDSL دارد. اینترنت تی‌دی‌ال‌تی مبین‌نت حداکثر سرعت ۴۰ مگابیت و اینترنت تی‌دی‌ال‌تی ایرانسل حداکثر سرعت ۸۰ مگابیت را می‌دهد ولی عملا این سرعت‌ها یک رویا هستند و شما در سرعت‌ها زیر ۵۰ مگابیت گرفتار می‌شوید (به‌روزرسانی: ایرانسل با ارتقای زیرساخت‌های خود امکان دسترسی به سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت را هم داده ولی باید مودم و محل سکونت شما جوابگو باشد.)

۳- مجبور هستید سیم‌کارت و مودم خود شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت تی‌دی‌ال‌تی را استفاده کنید و آزادی انتخاب کمتری برای انتخاب مودم یا استفاده از چندین سیم‌کارت و سرویس روی یک مودم دارید. یک مشکل بزرگ کاربران TD-LTE در ایران، انتخاب مودم TD-LTE است.

مصارف VDSL و TD-LTE

اگرچه هر دو سرویس اینترنت فوق از ADSL بهتر هستند و یک سرعت تا حدودی مناسب و قابل قبول ارائه می‌دهند ولی نکات ریز اما مهمی هست که باید دقت داشته باشید:

کاربر با مصرف معمولی اینترنت: توصیه می‌کنم سراغ اینترنت TD-LTE برود چون هزینه کمتری می‌دهد و آزادی بیشتری در انتخاب بسته‌ها دارد و هر زمان که نیازی نداشت می‌تواند بسته‌ای خریداری نکند. سرعت اینترنت TDD برایش کافی است و نوسان‌های آن آزارش نمی‌دهد.

گیمر و استریمر ویدیو: به خاطر نوسان‌های رادیویی و آنتن‌دهی زیاد TD-LTE که عموما با تاخیر، پینگ و مشکلات دیگر همراه است؛ توصیه می‌شود سراغ اینترنت VDSL بروند که پایدارتر، سریع‌تر و قابل اعتمادتر است.

کاربر با دانلود زیاد: هر دو نوع اینترنت مناسب هستند ولی اینترنت TD-LTE ارزان‌تر تمام شده و می‌تواند بسته‌هایی با حجم و ترافیک بالا خریداری کند تا تمام سال مشغول دانلود فیلم و ویدیو، فایل‌ها و سریال‌ها باشد.

کاربر کسب‌وکاری کوچک: اگر دو الی سه نفر قرار است به اینترنت وصل شوند؛ سرویس تی‌دی‌ال‌تی جوابگو است ولی برای اتصال ۱۰ نفر اصلا مناسب نیست.

کاربر کسب‌وکاری بزرگ: اگر تعداد افراد مشغول در کسب‌وکار زیاد هستند؛ بهتر است اینترنت VDSL یا FTTH را سفارش بدهد.

کاربر فریلنسر: احتمالا می‌خواهد از پروژه‌ای به پروژه دیگری برود و دایما تغییر مکان و جابه‌جایی دارد و روی هر پروژه هم نیاز به اینترنت است. پس، فقط باید به اینترنت ثابت TD-LTE یا ۴G فکر کند.

کاربر دورکاری و کار در خانه: اگر یک اتصال پرسرعت نیاز دارد؛ هر دو اینترنت برای او مناسب هستند. به بودجه‌اش نگاه کنید و اینکه اصلا می‌تواند اینترنت VDSL داشته باشید یا خیر!

به‌روزرسانی (۱۰ مرداد ۱۴۰۱): با تغییر و تحولاتی که در اینترنت کشور طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رخ داده است و اینترنت موبایل به شدت گران شده و برای دانلود و ترافیک بالا به‌صرفه نیست و از سوی دیگر عمده برنامه شرکت‌ها و وزارت ارتباطات روی توسعه فیبر نوری است و عملا دارد اینترنت VDSL به حاشیه می‌رود؛ به نظر می‌رسد اینترنت TD-LTE بهترین انتخاب برای کاربران خانگی از نظر قیمت، دسترس‌پذیری، نصب و راه‌اندازی و سرعت باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام و خدا قوت به سایت خوبتون
    درخواست دارم یک مطلب هم‌ راجع به تعرفه های TD LTE شرکت های اینترنت ثابت۴G خصوصا ایرانسل که یه جورایی به صورت دیکتاتوری این سرویس رو ارائه میکنن و دور دستشونه!
    از اونجایی که ایرانسل اولین ارائه کنه این سرویس هست، جدیداً حدود ۲روز پیش(۲۳اسفند) تعرفه های خودش رو تغییرات زیادی داده، از جمله اضافه شدن چند بسته جدید و مهم ترین تغییر اون حذف حجم هدیه شبانه(۲تا۷صبح) که روی همه ی بسته ها بود، که آب پاکی رو روی دست همه کاربران TD LTE ریخت و قشنگ قیمت سرویس هاشو میشه گفت دوبرابر کرد!
    اون طوری حداقل هرگیگ حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میشد اما الان دیگه زیر ۱۵۰۰ یا بعضا ۲۰۰۰ ت نیست!
    ممنون

    1. سلام اگر فیبرنوری واقعی بدهند با سرعت ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۳۰۰ مگابیت و پینگ زیر ۵ ثانیه؛ قطعا فیبر بهتر از VDSL است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا