راهنمای خرید

با ۵ روتر دو بانده AC1200 برتر بازار ایران آشنا شوید

تصمیم گرفتیم یک روتر دو بانده ۸۰۲.۱۱ac بخریم ولی نمی‌خواهیم زیاد هزینه کنیم.

اولین رده روترهای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac به رده AC750 برمی‌گردد که چندان تفاوتی با روترهای دو بانده سری N ندارند. چون سرعت روی فرکانس ۵ گیگابیت فقط ۴۳۳ مگابیت است.

اما پس از رده AC750 به روترهای بهتری در رده AC1200 می‌رسیم که یکی از محبوب‌ترین رده‌های AC بازار است. حتا پس از گذشته چندین سال از عرضه روترهای این سری؛ هنوز هم جزو بهترین و پرفروش‌ترین روترهای دنیا هستند.

چرا روتر AC1200 بخریم؟

دلایل زیادی برای خرید یک روتر در رده AC1200 با سرعت ۱.۲ گیگابیت وجود دارد. همین دلایل باعث شدند این روترها با محبوبیت زیادی روبرو باشند. برخی از این دلایل:

۱- این روترها روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیت را به نمایش می‌گذارند.

۲- با دستگاه‌ها و کارت‌های شبکه دو بانده بازار سازگاری دارند. به‌راحتی برای روترهای AC1200 می‌توان دانگل وای‌فای پیدا کرد.

۳- دستگاه‌های موبایل و تبلت این روترها را پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند روی آن‌ها بهترین سرعت و کارایی را نمایش بدهند ولی مثلا با یک روتر AC2600 این اتفاق نمی‌افتد.

۴- نسل دوم روترهای هر شرکت سازنده محصولات شبکه هستند و مشکلات نسل اول رده AC750 را ندارند.

۵- قیمت ارزان‌تری نسبت به دیگر روترهای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac بازار دارند.

۶- این روترها برای کاربران خانگی بسیار مناسب هستند.

کدام روتر AC1200 را بخریم؟

تقریبا همه شرکت‌های شبکه‌ای در رده محبوب AC1200 چندین روتر بی‌سیم یا مودم روتر معرفی کردند. انتخاب میان این همه محصول بسیار سخت است. 

شرکت نت‌گیر یکی از بهترین روترهای این رده به نام R6220 را دارد که در بازار ایران یافت نمی‌شود.

شرکت ایسوس نیز چندین روتر بی‌سیم خوب در رده AC1200 مانند RT-AC56U دارد که باز هم در بازار ایران یافت نمی‌شود. 

شیائومی یک روتر بی‌سیم دو بانده AC1200 به نام Router 3 Wireless Router دارد که هم از طراحی عالی و هم امکانات مناسبی برخوردار است. اما نمی‌تواند جزو بهترین و سریع‌ترین روتر AC1200 ازش یاد کرد. قیمت این روتر فقط ۱۶۰ هزار تومان است.

شرکت‌های دیگر هم روترهای با کیفیتی در این رده دارند اما با استناد به تست‌ها و بررسی‌های سایت‌های مختلف می‌توان ۵ روتر برتر دوبانده AC1200 در ایران را در زیر معرفی کرد:

LINKSYS XAC1200-EK

قیمت: حدود ۶۲۰ هزار تومان

این روتر در سال ۲۰۱۴ عرضه شده ولی هنوز در سایت‌ها و تست‌های مختلف جزو بهترین‌ها است.

اگر در گوگل یک جست‌وجوی ساده‌ای انجام بدهید؛ امتیازهای بالای تمامی سایت‌ها به این روتر را می‌بینید. شک نکنید که دارید بهترین روتر AC1200 را خریداری می‌کنید.

یک درگاه USB 3.0، یک درگاه WAN و چهار درگاه LAN دارد. مجهز به فناوری Beamforming است. 

یک مودم ADSL مجتمع شده دارد که امکان اتصال به اینترنت را ساده‌تر می‌کند. اپلیکیشن‌های موبایل اندروید و آی‌او‌اس کار با آن را بسیار لذت‌بخش می‌کنند.

روی هر دو فرکانس سرعت وای‌فای بسیار مناسب است.

TP-LINK ARCHER C5

قیمت: حدود ۴۰۰ هزار تومان 

بی‌شک یکی از بهترین روترهای بی‌سیم رده AC1200 است. در مقایسه‌های گروهی انجام شده؛ این روتر همیشه جزو بهترین روترها بوده و اگر در سکوی اول نباشد؛ در سکوهای دوم و سوم دیده می‌شود.

دو درگاه USB 2.0 دارد. درگاه‌های LAN و WAN گیگابیتی هستند و دو آنتن خارجی پرقدرت دارند. 

روی هر دو شبکه می‌تواند guest network داشت. ابزارهای زیادی روی پنل مدیریتی در دسترس هستند. کنترل پهنای‌باند برای دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر است.

برای مدیریت راه دور دستگاه اپلیکیشن موبایل و برای روشن/خاموش وای‌فای؛ کلیدهای اختصاصی دارد.

این روتر کارایی و سرعت بیشتری نسبت به روتر لینک‌سیس EA6350 دارد.

LINKSYS EA6350

قیمت: حدود ۴۶۰ هزار تومان

یک روتر AC1200 معرفی شده در سال ۲۰۱۶ است و از سخت‌افزار به‌روزی استفاده می‌کند. 

از درگاه USB 3.0 و درگاه‌های LAN و WAN گیگابیتی سود می‌برد. دو آنتن خارجی دارد ولی قابل جداشدن و تغییر نیستند.

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت و محدوده پوشش‌دهی بسیار خوبی به نمایش می‌گذارد. نصب و راه‌اندازی آن سریع است.

لینک‌سیس چندین روتر بی‌سیم در رده AC1200 دارد که مدل EA6350 هم قیمت مناسبی دارد و هم کارایی بالای از خود نشان داده است.

از فناوری Beamforming سود می‌برد و اپلیکیشن‌های آن امکان کنترل و مدیریت تنظیمات روتر را ساده‌تر می‌کنند.

قابلیت اتصال ۵۰ میهمان روی شبکه میهمان وجود دارد. ابزار کنترل والدین دارد و می‌تواند برای استفاده از اینترنت و دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کرد؛ زمان‌بندی داشت و اولویت‌دهی کرد.

D-Link DIR-850L

قیمت: حدود ۲۵۰ هزار تومان

جزو اولین روترهای AC1200 شرکت دی‌لینک و بازار ایران بود که هنوز محبوب و پرفروش است. به‌خصوص طراحی آن بسیار مورد توجه است.

۴ درگاه اترنت LAN و یک درگاه WAN یک گیگابیتی در کنار درگاه USB 2.0 دارد. ۴ آنتن داخلی دارد که سهم هر فرکانس رادیویی ۲ آنتن است.

در تست‌ها و بررسی‌های سایت‌های مختلف امتیازهای بالایی کسب کرده است و می‌توان گفت تمامی سایت‌ها روی کیفیت بالای آن اتفاق‌نظر دارند. 

از سخت‌افزار قدیمی استفاده می‌کند ولی می‌تواند نیازهای کاربران خانگی را برطرف کند.

دی‌لینک برای مدیریت آسان آن اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس ارایه داده است و به طور رایگان امکان استفاده از سرویس mydlink این شرکت وجود دارد.

TOTOLINK A2004NS

قیمت: حدود ۴۰۰ هزار تومان

این روتر بی‌سیم را به طور اختصاصی در آزمایشگاه شبکه‌چی بررسی کردیم. می‌توانید بررسی کامل این محصول را اینجا بخوانید.

۴ درگاه اترنت LAN و یک درگاه WAN یک گیگابیتی در کنار یک درگاه USB 2.0 دارد. ۴ آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی‌بل دارد که برای هر فرکانس MIMO 2×2 پیاده‌سازی می‌شود.

پنل این روتر بی‌سیم امکانات نرم‌افزاری متنوع و گسترده‌ای مانند IPTV، کنترل والدین، تعریف چندین شبکه بی‌سیم، شبکه میهمان، زمان‌بندی اینترنت، مقابله با حملات DDoS و مدیریت آسان هر دو شبکه بی‌سیم را فراهم می‌کند.

این روتر یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد که روی روترهای دیگر کمتر دیدیم. هنگام راه‌اندازی و پیکربندی شبکه‌های بی‌سیم؛ به طور خودکار خلوت‌ترین و بهترین باند رادیویی انتخاب می‌شود و به این صورت سرعت و محدوده پوشش‌دهی وای‌فای افزایش پیدا می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا