راهنمای خرید

اینترنت وینکس چیست و چه تفاوتی با TDLTE ایرانسل دارد؟

سیم کارت وینکس روی مودم ایرانسل کار می‌کند؟ بسته‌های وینکس ارزان‌تر هستند؟

مدتی است برخی از کاربران درباره اینترنت وینکس صحبت می‌کنند. من هم مشتاق شدم اطلاعات بیشتری درباره این سرویس اینترنت کسب کنم.

در همان ابتدا یک سوال برایم پیش آمده است. چرا «Wenex» را به فارسی «وینکس» می‌گویند در حالی‌که قاعدتا باید «ونکس» خوانده شود. گفتم شاید این اصطلاح سر زبان کاربران افتاده است ولی دیدم در سایت این شرکت هم همه‌جا «وینکس» نوشته شده است!

اینترنت وینکس چیست؟

«وینکس» یک سرویس‌دهنده اینترنت در ایران است. در اصل هم نام شرکت «ارتباطات فرزانگان پارس» است که به «وینکس» معروف شده است.

این شرکت چندین نوع سرویس اینترنت از جمله ADSL و TD-LTE دارد. از دیگر سرویس‌های اینترنتی این شرکت می‌توان به سرویس اینترنت مناسب برای برج‌های مسکونی اشاره کرد.

اینترنت td lte وینکس

سرویس TD-LTE اینترنت وینکس بیشتر سر زبان‌ها افتاده است. این شرکت برخلاف سرویس‌دهنده‌های مجازی تی‌دی‌ال‌تی که همان مودم اپراتورها را به فروش می‌رسانند؛ برای خودش چندین مدل مودم TD-LTE با لوگوی خودش وارد بازار کرده است.

اینترنت TDLTE وینکس همان TDLTE ایرانسل است. در واقع، وینکس را باید اپراتور مجازی یا ریسلر TDLTE ایرانسل بدانیم ولی خوب بسته و مودم و تعرفه خودش را دارد و به مشتری آزادی بیشتری برای انتخاب می‌دهد.

تی دی ال تی ای وینکس روی همان باند ۴۲ یا فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز است و کاملا مشخصات و شرایط TD LTE ایرانسل را دارد. در مودم‌ها وقتی سیم کارت وینکس را استفاده می‌کنید؛ ایرانسل حک می‌شود.

سیم کارت وینکس

سیم کارت وینکس قابل مکالمه یا پیامک نیست و دقیقا یک سیم کارت td lte مشابه سیم کارت td lte ایرانسل است که فقط می‌توانید روی مودم‌های سیم کارتی استفاده کنید.

وینکس برخلاف ایرانسل، سیم کارت خودش را به طور جداگانه و بدون مودم نمی‌فروشد ولی برخی فروشگاه‌ها، با برداشتن سیم کارت از روی مودم وینکس، آن را به شما با بسته ابتدایی سه ماهه یا شش ماهه می‌فروشند.

سیم کارت وینکس

نکته مهم دیگری که باید درباره سیم کارت وینکس بدانید؛ می‌توانید روی مودم‌های ایرانسل (حتی لاک شده) بیندازید و به اینترنت وصل شوید.

مثلا، می‌توانید سیم کارت وینکس را روی مودم TF-i60 G1 یا TF-i60 E1 لاک ایرانسل بیندازید و به اینترنت تی دی وصل شوید.

واحض است این سیم کارت برای استفاده روی مودم‌های آنلاک ۴G و ۵G که باند ۴۲ داشته باشند؛ هیچ مشکلی ندارد و نیازی هم به APN یا روشن کردن قابلیت رومینگ (مانند مبین نت) نیست!

مودم وینکس

وینکس با مودم‌های TDLTE قدیمی ایرانسل مانند TK2510 یا هواوی B612 شروع کرد ولی به تدریج مودم‌های جدیدتری آورد.

مودم وینکس

اولین اپراتوری بود که مودم هواوی L01S را وارد بازار ایران کرد و بعد سراغ هواوی L02 رفت و همین‌طور سعی کرد مودم‌های بهتر و پیشرفته‌تری را با سیم کارت و اینترنت خود عرضه کند.

روی مودم‌های وینکس می‌توانید سیم کارت تی دی ایرانسل هم را استفاده کنید؛ همان‌طور که اشاره کردیم روی مودم‌های ایرانسل، سیم کارت تی دی وینکس کار می‌کند.

ایرانسل یا وینکس؟

چرا یک کاربر باید اینترنت ایرانسل را رها کرده و به سراغ اینترنت وینکس برود؟ سوال مهمی است که باید جواب بدهیم.

اولا، اینترنت TDLTE وینکس همه مشخصات TDLTE ایرانسل را دارا است.

یعنی سرعت ۸۰ مگ اسمی را دارد ولی بسته نشده و اگر مودم خوبی داشته باشید؛ سرعت بالاتر هم می‌گیرید؛ همان‌طور که ما با مودم HWS33 تا سرعت ۱۲۰ هم با سیم کارت وینکس گرفتیم.

از نظر فیلترینگ هم وضعیت هر دو اینترنت مشابه هم است.

اما شاید مهم‌ترین تفاوت در سرویس‌ها و بسته‌هایی باشد که وینکس ارائه کرده و به صرفه‌تر از تی دی ایرانسل هستند.

مثلا، وینکس بسته‌های یک ساله ۱۵۰۰ گیگ و ۱۰۰۰ گیگ و ۵۰۰ گیگ دارد که در ایرانسل پیدا نمی‌کنید. از نظر قیمتی، با ایرانسل مشابه یا حتی برخی اوقات گران‌تر هستند ولی اگر در جشنواره و با سیم کارت و مودم و تخفیف‌دار بخرید؛ ارزان‌تر تمام می‌شوند.

سوالات پر تکرار کاربران

آیا اینترنت وینکس همان اینترنت ایرانسل است؟

بله؛ سرویس TDLTE وینکس به همان زیرساخت و باند ۴۲ ایرانسل وصل می‌شود و همان مشخصات حداکثر سرعت ۸۰ مگ را دارد.

آیا سیم کارت وینکس روی مودم ایرانسل وصل می‌شود؟

بله؛ هم سیم کارت وینکس را می‌توانید روی مودم ایرانسل بگذارید و هم سیم کارت ایرانسل روی مودم وینکس کار می‌کند و هر دو به یک شبکه وصل می‌شوند.

اینترنت وینکس ارزان‌تر از اینترنت ایرانسل است؟

لزوما خیر. قیمت بسته‌های اینترنت ایرانسل به صورت مجزا ارزان‌تر هستند ولی اگر سیم کارت و مودم و بسته اینترنت وینکس را با هم خریداری کنید؛ برایتان ارزان تر تمام می‌شود.

فیلترینگ روی TD LTE وینکس بهتر است؟

خیر؛ فیلترینگ اینترنت‌های وینکس و ایرانسل فرق زیادی با یکدیگر ندارد.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫14 دیدگاه ها

  1. رایتل هم خیلی چیزهاش از ایرانسل گرونتره اما خیلی ها میرن رایتل میخرند
    یارو فکر میکنه گرونتر بخره با کلاس تره. طرف میره دره مغازه میگه مودم سیم کارت خور میخوام یارو فروشنده هم چون سود وینکس براش بیشتره فقط با این شرکت کار میکنه و این مودما با کلی تعریف میفروشه به مشتری بد بخت . بعدش مشتری میمونه و بستهای گرونه این شرکت .
    به قول یه دوستام میگفت تو لباس فروشی هم دو تا مغازه یه جنسا دارن میفروشن ولی قیمت یکیشون از اون یکی کلی بالاتره اما فروشش بیشتره .
    منم رفته بودم i60 ایرانسل بخرم طرف میگفت فعلا تو بازار نیست و وینکس بخر فرقی نمیکنه . منم گفتم فعلا نمیخوام صبر میکنم . بعدا فهمیدم شرکت ایرانسل مودمهای i60 را یه مدت بیرون نداد تا شرکتهای طرف قرار دادش مثل وینکس بتونند مودمهاشونا داخل بازار بفروشند

  2. سلام
    به تازگی ایرانسل محدودیت سیم کارت tdlte که فقط روی مودم میشدازشون استفاده کرد رو برداشته و جدا میفروشه , یعنی گفته میتونید رو گوشی هم به شرط پشتیبانی از باندش خریداری کنید.

  3. سلام اقای مهندس.
    جسارتا این موضوع ک چرا از همون بستر و مودم ایرانسل استفاده میکنه ولی گرونتره یک دلیل کاملا واضح بیشتر نداره!!!
    اونم اینه ک کم کم ایرانسل میاد ب بهونه خدمات بهتر و معروفیت بیشتر قیمتشو بیشتر میکنه!
    بهمین سادگی!!!!!

  4. سپاس از نویسنده عزیز این متن 🙂 امیدوارم که بدور از مشکلات باشید.
    من حدود ۶ ماهی هست از این شرکت دارم استفاده میکنم. واقعیتش رو بخواید در شرایط عمومی بسیار بدتر از ایرانسل عمل میکنه و قیمت بسته هاش چندین برابر است . اما اگر بخوام به مزیتش اشاره کنم . در شرایطی که انتن دهی مودمتون خوب باشه و کیفیت بالای داشته باشه موقعیت مودم!! اینو با جزییات گفتم که مطمن بشید در شرایط خاص این اتفاق میفته که سرعتی که من بهش رسیدم حدود ۷۰ مگ بر ثانیه رو با پینگ ۴۰ داده بهم. ولی این مال قبل کرونا ویروس بود و بعد اون به ۸ مگ و ۱۶ مگ نزول کرد 🙂 امیدوارم که متن مفید بوده باشه. من اگر دوباره بخوام اینترنت بگیرم ازین شرکت خرید نمیکنم.

  5. با سلام و درود
    بنده از وینکس سرویس td-lte تهیه کردم و به شدت پشیمان هستم. شاید باورتان نشود ولی بنده در چهار نقطه در تهران (شرق، شمال شرقی، غرب و مرکر شهر) و در ساعات مختلف شبانه روز سرویس این شرکت را تست کردم و در بهترین حالت حدود ۱۴ مگابیت بر ثانیه پهنای باند داشت. یعنی حتی یک ثانیه هم بیش از ۱۴ مگابیت در ثانیه نشده. با خود شرکت تماس های مکرر داشتم و ایشان ادعا میکنند این سرعت عادی است چون طبق تبلیغات خودشان سرویس پهنای باند تا ۴۰ مگابیت را دارد و اصلا زیر بار نمیروند که سرعت سرویس شان باید بیش از این حرف ها باشد. خلاصه من ماندم و یک سرویس آشغال و هزینه ۱۲۵۰۰۰۰ تومانی. حتما اگر قصد خرید دارید از شرکت مبین نت یا زی تل سرویس بگیرید. با تشکر از سایت خوب شبکه چی.

  6. اشغال به تمام معنا
    بخدا فقط بدبختی داره خریدش
    من تازه خریدم
    فقط گرونه
    فقط گرونن
    اگه پول دارین که حروم هم هست از اینا نخرید

  7. منم مدتی هست از ماهان نت خرید کردم اول که قرار شد مودم رو همان روز خرید پست کنند بعد از ۵ روز دیگه زنگ زدن کد پستی میخوان
    میگم مگه پست نشده هنوز جواب داده که فردا پست میشه بعد یک هفته رسیده و مودم رو روشن کردیم آنتن نداره
    زنگ زدیم میگن سیم کارت اشتباهی فرستادن
    بعد یک هفته دیگه سیم کارت دوم رو فرستادن بالاخره راه افتاد ولی کاملا لاکپشتی
    بعد از چند روز پیگیری سرعت نسبتا خوب شد و بسته تموم شد
    حالا میخوایم بسته بخریم ۱۰۰ گیگ رو میگه حدود ۳۵۰ هزار تومن
    اصلا قابل قبول نیست
    حجم های سالیانشون و حتی شش ماهه به جای کم شدن دوبرابر شده
    کلا برای خالی کردن جیب مشتری طراحی شدن این خدمات دهنده ها
    خدمات دهیشون هم که زیر صفره
    سه هفته طول کشید از زمان خرید تا مودم و سیمکارت رسید و سرعت نسبتا درست شد
    هیچ مدیریتی روی شرکتهای اینترنتی نیست و هر کاری دلشون خواست میکنن و هر بلایی دلشون خواست سر ملت میارن

    مگه اینجوری میشه
    یعنی جایی نیست که از این ها گله و شکایتی کرد که اینطور سر ملت شیره نمالن

    1. میگن به ۱۹۵ شکایت کن
      من خودم بسته یک ساله سامان تل گرفتم ، سیم کارت رو مودم دی لینک گذاشتم، مشکل “دی ان اس ” داره این سیم کارت ، اولش فکر کردم ، مشکل مربوط به مودم هست، اپراتورهای دیگه رو امتحان کردم ، دیدم اشکال فقط به سامان تل مربوط میشه ، یه جستجو در اینترنت ف دیدم مشکل من نیست و خیلی کاربرها همین مشکل رو دارند، ایمیل دادم ، تماس گرفتم باهاشون ، اما ظاهرا در حد فروش خدمات بی کیفیت میتونند جواب بدهند
      من که امروز شکایت ثبت میکنم ببینم به نتیجه میرسم؟

  8. اخیرا سیمکارت وینکس گرفتم، متاسفانه هیچگونه قندشکنی باهاش کار نمیکنه، درصورتی که در همون مکان با سیمکارت ایرانسل اکثر قندشکن‌ها بدرستی کار میکنن!

    1. سلام
      برای بسیاری از کاربران، برعکس قضیه شما است
      روی ایرانسل اصلا قندشکن باز نمی‌شود ولی روی TD وینکس به راحتی استفاده می‌کنند

        1. سلام. یکی از دوستان فرمودن رایتل گرونتر از ایرانسله اما مردم فکر میکنن بهتره و میخرن.
          اجازه بدید تجربه ی خودم رو از رایتل خدمتتون بگم. بنده یک بسته ی ۱۰۰ گیگ یکساله رایتل خریدم. دقیقا ۱۰ ماه واسم کار کرد… حالا همین بنده بسته ی ایرانسل میخریدم ماهی ۲۰ گیگ رو زیر یکماه تموم میشد. با رایتل تازه بیشتر استفاده میکنم. دوستان ایرانسل دزدی میکنه. اینترنت هم ک کنتور نمیندازه. گول قیمت پایین ایرانسل رو نخورید خاهشا… ۲۰ گیگش درحد ۱۰ گیگ هم نیست. بسته ی ۳۵ گیگ خریدم. ۳ گیگ بازی روی کامپیوتر دانلود کردم. رفتم توی پنل کاربری ایرانسل من دیدم ۱۲گیگ کم شده.
          درضمن روی گوشیم بسته ی ایرانسل خریدم تا میشه ۴.۵جی انگار نت رو خاموش کردی و کلا کار نمیکنه. واسه ی من اینطوریه…
          امیدوارم نظر بنده بدردتون بخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا