راهنمای خرید

۵ روتر بی‌سیم برای تقویت وای‌فای مودم TF-i60

مودم روتر ایرانسل TF-i60 (هواوی B612) از وای‌فای دو بانده پشتیبانی می‌کند ولی قدرت چندان جالبی ندارد و نمی‌تواند سرعت اینترنت روی شبکه‌های ۴.۵G یا TD-LTE را بی‌سیم به دستگاه‌های دیگر برساند.

کاربران زیادی از دست وای‌فای مودم‌ معروف این روزهای بازار ایران شاکی هستند و اگرچه پول نسبتا زیادی بابت خرید آن پرداختند ولی نمی‌توانند با کمی دور شدن از آن، یک وای‌فای خوب را تجربه کنند.

پس، به ناچار سراغ راه‌حل‌هایی برای تقویت وای‌فای می‌گردند که خرید یک روتر بی‌سیم سازگار و مناسب با آن می‌تواند راه‌کاری مفید و پر هزینه باشد. چون قطعا کاربران نمی‌خواهند یک روتر در رده همان روتر مودم TF-i60 بخرند و باید به فکر روترهای بی‌سیم قدرتمند و مناسب‌تری در بازار باشند.

انتخاب‌های ما در بازار ایران، این ۵ روتر بی‌سیم زیر هستند. با قیمت‌ها و رده‌های مختلفی تا هر کاربر براساس نیازش، متراژ خانه و البته بودجه‌ای که در نظر گرفته، یک روتر را انتخاب کند:

۱- دی‌لینک DIR-822: ارزان و به صرفه

خرید از سایت دیجی‌کالا

اگر نمی‌خواهید پول زیادی برای خرید یک روتر جداگانه کنار مودم ایرانسل TF-i60 بدهید و هدف شما فقط مصارف خانگی و محدود است؛ زیر یک میلیون تومان فقط می‌توانیم دو الی سه نمونه روتر دی‌لینک را پیشنهاد بدهیم که DIR-822 انتخاب ما است.

این روتر در رده AC1200 است تا حداقل روی هر دو فرکانس رادیویی یک سرعت بی‌سیم خوب داشته باشید. چهار آنتن خارجی دارد و راه‌اندازی آن سریع است. ۴ درگاه LAN هم دارد تا بتوانید دستگاه‌های دیگری به روتر متصل کنید.

۲- تی‌پی‌لینک Archer C7: ایده‌آل کاربران خانگی

خرید از سایت دیجی‌کالا

اگر روتری سریع‌تر، قوی‌تر و بهتر از دی‌لینک DIR-822 برای خانه می‌خواهید؛ Archer C7 پیشنهاد خرید خوبی است. این روتر در رده AC1750 است؛ یعنی سرعت ۱.۳ گیگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۴۵۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز.

آنتن‌های خارجی آن قدرتی ۵ دسی‌بل دارند و ضمن داشتن ۴ درگاه LAN و ۱ درگاه WAN گیگابیتی، دارای ۲ درگاه USB 2.0 هم هست. 

۳- ایسوس RT-AC68U: بازی، ویدیو و همه‌چیز

خرید از سایت دیجی‌کالا

اگر گیمر هستید؛ دایم استریم ویدیو دارید؛ در خانه آپارتمانی بزرگی زندگی می‌کنید و نیازی به روتری بسیار قوی و کاملا به‌روز و مدرن دارید؛ پیشنهاد ما خرید ایسوس RT-AC68U است. قیمت این روتر نزدیک به ۳ میلیون تومان است.

با این قیمت روترهای بی‌سیم قوی زیادی در بازار هست. خود ایسوس چندین مدل روتر بی‌سیم در این محدوده قیمتی دارد و البته شرکت‌های لینک‌سیس، تی‌پی‌لینک، دی‌لینک و بقیه هم روترهای قابل توجهی دارند.

اما ایسوس RT-AC68U برای گیمینگ و استریم ویدیو بهینه‌سازی شده است. در رده AC1900 است ولی امکانات نرم‌افزاری که به شما ارایه می‌دهد قابل مقایسه با روترهای دیگر نیست. 

۴- لینک‌سیس WRT3200ACM: کسب‌وکارها و حرفه‌ای‌ها

خرید از سایت دیجی‌کالا

در حالی که برای انتخاب روتر رده بالا، کاری سختی داریم ولی ترجیح ما روتر WRT3200ACM لینک‌سیس است چون دو سال متوالی جزو بهترین روترهای بی‌سیم بازار بوده است و امکانات بسیار گسترده‌ای برای شرکت‌های کوچک و کسب‌وکارهای متوسط دارد.

یک روتر با سرعت ۲۶۰۰ مگابیت در فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۶۰۰ مگابیت در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز همراه با پشتیبانی از باند ۱۶۰ هرتز و MU-MIMO.

۵ درگاه LAN و WAN یک گیگابیتی با یک درگاه USB 3.0 و درگاه ترکیبی eSATA/USB 2.0 برای مصارف مختلف. پردازنده ۲ هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتزی و فهرستی بلند بالا از امکانات نرم‌افزاری برای مدیریت پهنای‌باند، ترافیک، کاربران، آدرس‌های IP و MAC …

۵- تی‌پی‌لینک Deco M5: راه‌کار مش وای‌فای برای ساختمان‌های بزرگ

خرید از سایت دیجی‌کالا

گاهی اوقات کاربران دنبال راه‌کاری برای پوشش وای‌فای قوی در ساختمان‌های بزرگ ۳۰۰ مترمربعی به بالا هستند. خوب، در این متراژ‌ها نه تنها وای‌فای مودم TF-i60 جوابگو نیست که هر روتر بی‌سیم دیگری بخرید و چند میلیون تومان پول هزینه کنید؛ باز هم مشکل خواهید داشت.

در اینجا باید سراغ روترهای مش وای‌فای رفت تا بتوان در هر بخش از خانه یک نود وای‌فای کار گذاشت. یک نود به مودم TF-i60 وصل می‌شود و نودهای دیگر در فاصله‌ای دور ولی منطقی از مودم و روتر قرار می‌گیرند تا همه خانه زیر پوشش وای‌فای برود.

در بازار ایران روترهای مش وای‌فای زیادی نیست و اگر هم باشد، قیمت‌های بسیار بالایی دارند. در این میان، می‌توان به روتر مش وای‌فای تی‌پی‌لینک Deco M5 اشاره کرد که در رده AC1300 بوده و بسته آن سه روتر دارد.

این روترها از ۲ درگاه LAN و ۴ آنتن استفاده می‌کنند و کیفیت خوبی از خود نشان دادند.

به‌روزرسانی

روترهای دو بانده شیائومی هم گزینه مطلوبی برای تقویت وای‌فای مودم‌های هواوی B612 و ایرانسل Tf-i60 هستند. این روترها معمولا قیمت مناسب‌تری در بازار دارند و برای کاربران خانگی و پوشش دادن یک آپارتمان کوچک ۱۰۰ متری عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

روتر لینک‌سیس EA4500 هم اگرچه فناوری قدیمی دارد ولی روی هر دو باند رادیویی وای‌فای می‌تواند سرعت ۴۵۰ مگابیت را به نمایش بگذارد و برای مصارف خانگی مناسب است. قیمت این روتر نزدیک به ۸۵۰ هزار تومان است (خرید از سایت دیجی‌کالا).

روتر توتولینک A2004NS با سرعت ۱۱۶۷ مگابیت و استاندارد وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac نیز گزینه مناسبی برای تقویت وای‌فای مودم‌های فورجی است. قیمت این روتر توتولینک هم مناسب و زیر ۱ میلیون تومان است (خرید از سایت دیجی‌کالا).


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. روتر های شیائومی هم مشخصات جالبی دارند
    چند روز پیش یه روتر دوبانده دیدم که تو باند ۲.۴ ۳۰۰ مگابیت و باند ۵ GHZ 886 مگابیت سرعت میداد که نسبت به روتر های شرکت های دیگه خیلی سرتره و قیمتشم ۴۰۰ تومن بود

  2. سلام و ممنون از مطالب خوبتون

    سوالی هست که مدتها ذهن من رو مشغول کرده: داشتن روتر با سرعت بالا و مثلا AC1900 برای شخصی که اینترنت با پهنای باند ۸ مگابایت یا نهایتا ۲۰ مگابایت داره ، چه تاثیری روی گیمینگ و یا استریم ویدئو و کاربرد های دیگه داره؟
    یا اینکه مصرف کننده های این روتر های دو بانده تجهیزات وایرلس و شبکه خانگی بیسیم مجهزی دارن و از اتاق ها با دوربین های فول اچ دی و ارسال ویدئو با هم ارتباط دارن؟؟
    اگر مطلب و مقاله ای برای این مورد دارین خوشحال میشم راهنمایی کنین.

    ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیز
      قطعا روترهای رده بالا و با سرعت‌های چند گیگابیتی روی تجربه کاربری شما در گیمینگ و استریم ویدیو تاثیرگذار هستند.
      این روترها پهنای‌باند بیشتری برای تبادل اطلاعات به دست می‌دهند؛ پینگ کمتری دارند؛ لگ کمتری دارند؛ دستگاه‌ها را اولویت‌بندی کرده و به دستگاه گیمینگ پهنای‌باند و سرعت اینترنت بیشتری تخصیص می‌دهند؛ دیتای استریم ویدیو را تشخیص داده و اجازه عبور راحت می‌دهند و برایش پهنای‌باند با اولویت در نظر می‌گیرند و ده‌ها مزیت دیگر …
      در واقع شاید سرعت کانکشن اینترنت شما روی یک مودم معمولی با یک مودم روتر حرفه‌ای و رده بالا یکی باشد ولی عملا روترهای رده بالا قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، امکانات و توانایی‌هایی دارند که به شما کمک کرده بهتر گیم بازی کنید یا ویدیو استریم کنید و …
      در این حالت شما تصور می‌کنید یک اینترنت مثلا ۵۰ مگابیت دارید ولی همان ۸ مگابیت است

    1. سلام بله حق با شما است. چشم حتما انجامش می‌دهم
      اتفاقا می‌خواستم مقاله‌ای بنویسم و چند روتر شیائومی را برای این منظور معرفی کنم.
      روترهای خوبی برای مصارف خانگی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا