آموزش

چگونه اینترنت را بدون افت سرعت از سالن به پای میز کارمان در اتاق خودمان بکشانیم؟

این دقیقا یک مشکل یکی از خوانندگان محترم و عزیز سایت شبکه‌چی بود و احتمالا مشکل بسیاری از کاربران خانگی دیگر است.

مودم روتر در سالن، اتاق پذیرایی، اتاق خواهر یا برادر شاید هم اتاق خواب پدر و مادر قرار دارد و سیگنال‌های وای‌فای در اتاق شما و پای میزکارتان بسیار ضعیف هستند.

اوضاع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که یک گیمر باشید و البته دیگران بخواهند به مودم روتر شما وصل شوند یا اینکه فریلنسر باشید و بخواهید در خانه پروژه انجام دهید. چون به یک اتصال اینترنت پرسرعت و کاملا پایدار بدون کمترین قطعی نیاز دارید ولی مودم روتر دور از شما است.

موضوع را در دو حالت می‌شود بررسی کرد: حالت نخست وضعیتی است که همه اعضای خانه از سرعت اینترنت و وای‌فای ناراضی هستند. حالت دوم، فقط شما هستید که به یک اینترنت پرسرعت با کمترین پینگ و لگ و تاخیر نیاز دارید و سایر اعضای خانه مشکلی ندارند.

در حالت اول، چندین بار در سایت شبکه‌چی راهنما و پیشنهاداتی دادیم. اینکه مودم روتر قوی‌تری بگیرید و نصب کنید؛ از روتر پرسرعت و دو بانده دوم استفاده کنید؛ از دستگاه‌های اکستندر وای‌فای برای بخشی از خانه استفاده کنید یا اینکه سراغ سیستم‌های مش وای‌فای بروید. در انتهای این مقاله می‌توانید چند راهنمای پیشنهادی ما را بخوانید.

ولی در حالتی که فقط شما با اینترنت مشکل دارید و باید اینترنت را پای میزتان بکشانید؛ چه راه‌حلی وجود دارد؟

پاورلاین‌ها به چه دردی می‌خورند؟

ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل که البته مهندسی‌ترین راه‌حل هم هست و آسیبی به طراحی خانه نمی‌زند؛ استفاده از دستگاه‌های پاورلاین است.

پاورلاین‌ها اینترنت و اطلاعات را روی خطوط برق درون خانه منتقل می‌کنند و یک نوع کابل‌کشی خودکار برای راه‌اندازی یک شبکه اترنت هستند. 

کافی است یک کیت پاورلاین ۲ عددی از بازار خریداری کنید. یک پاورلاین را به مودم روتر در هر نقطه‌ای از خانه که قرار دارد؛ وصل کرده و به پریز برق بزنید. پاورلاین دوم را هم به پریز برق کنار میز کارتان در اتاق خودتان زده و اینترنت را با یک کابل شبکه به لپ‌تاپ، پی‌سی و دستگاه‌های دیگر برسانید.

دقت کنید حتما کیت پاورلاینی تهیه کنید که اولا درگاه شبکه اترنت (حداقل یک درگاه RJ45) داشته باشد و دوم اینکه از سرعت انتقال اطلاعات بالایی مثلا ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ گیگابایت پشتیبانی کند. 

اگر پاورلاینی بخرید که سرعت پایینی دارد؛ باز هم مشکل وای‌فای تکرار شده است و شما سرعت اینترنت بالایی دریافت نمی‌کنید. می‌توانید پاورلاین‌هایی بخرید که انتن خارجی هم دارند و وای‌فای مودم را تقویت می‌کنند تا بتوانید دستگاه‌های موبایل خودتان را هم در اتاق به اینترنت پرسرعت وصل کنید.

برخی از کاربران برحسب نیاز سراغ پاورلاین‌هایی با دو درگاه اترنت می‌روند یا پاورلاینی با وای‌فای دو بانده می‌گیرند. این ویژگی‌ها دیگر به نیاز خود شما بستگی دارند.

اما به طور کلی، هنگامی که می‌خواهید اینترنت پرسرعت را زا نقطه‌ای به نقطه دیگری برسانید بدون اینکه افت سرعت پیدا کنید یا اینکه کابل‌کشی صورت گیرد؛ سراغ دستگاه‌های پاورلاین بروید.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم بخوانید:

چگونه با یک دستگاه توسعه‌دهنده؛ وای‌فای خانه‌مان را تقویت کنیم

مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

۵ ترفند برای بهبود استریم بازی و ویدیو روی وای‌فای

در ۵ ثانیه وای‌فای دوبانده و یک درگاه اترنت گیگابیتی به هر اتاقی اضافه کنید

آموزش ویدیویی ۵ روش ساده افزایش سرعت وای‌فای در خانه


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام. با تشکر از مطلب. منتها بازار از پاورلاین گیگابیتی مناسب خالی شده و طبق جستجوی بنده می شود گفت وجود ندارد.

    1. بله متاسفانه!
      با نظر شما موافق هستم. به سختی پاورلاین گیگابیتی پیدا میشه آن هم خیلی گران. آدم یک روتر پرسرعت دو بانده بخره بندازه توی خانه به صرفه‌تره

  2. منم این مشکل و دارم نظرتون راجب ASUS DSL-AC51 چیه؟؟(یا AC52U)
    خونه حدود ۲۵۰ متره و تلویزیون و اتاق من ۲۰-۲۵ متر فاصله دارند

    1. هر دو مودمی که اشاره کردید جزو قوی‌ترین مودم روترهای بازار هستند ولی باید ببینید شما در اتاق و تلویزیون خود چه سرعت و پهنای‌باندی نیاز دارید. قطعا برای کارهای معمولی یا استریم ساده ویدیو جوابگو هستند ولی مثلا اگر گیمر هستید شاید باز هم نیاز به تقویت سیگنال‌های وای‌فای داشته باشید.

      1. راستش برای کنسول از کابل لن استفاده میکنم که پایدار تره(درست فکر میکنم یا ؟؟)
        تو این وضع اقتصادی بودجه اجازه نمیده مدل های حرفه ای تر بگیرم خودم نظرم روی ac51 هست که امکانات خیلی خوبی داره فقط یه سوال برام پیش اومده ac51 و ac52u هردو از سخت افزار مشابه استفاده میکنند؟؟چون تو مشخصات خیلی شبیه هم بودند و فقط ac52u یو اس بی و یه انتن بیشتر داشت همینطور ac51u ولی خب دانلود مستر بدردم نمیخوره چون یه گوشی اندرویدی مدل پایین دارم که با adm دانلود کنه….مودم tf-i60 هم دارم با حساب فکر میکنم ac51 بهترین انتخاب برای من باشه
        نظر شما چیه؟؟؟تو پست های قبلی راجب مودم دی لینک خوندم که ۷۰۰ تومن بود اون چطوره؟؟
        با گوگل مپ نزدیک ترین راه ۳.۱ کیلومتر فاصله داریم با مخابرات و خودم تعریف مودمای ایسوس و شنیدم تا حدی روی پایداری شبکه تاثیر دارن..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا