آموزش

آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

به بسیاری از کاربرانی که از سرعت کند اینترنت یا وای‌فای در عذاب هستند؛ پیشنهاد می‌شود مودم یا روتر خود را عوض کنند و به اصطلاح ارتقای مودم بدهند.

ارتقای مودم و روتر یکی از ترفندهای مهم و اساسی برای افزایش سرعت اینترنت و وای‌فای است.

تقریبا هیچ مقاله یا راهنمای بهبود و تقویت اینترنت و وای‌فای خانگی را مشاهده نمی‌کنید که در آن از ارتقای مودم یا روتر صحبت نشده باشد.

اما سوال این است: واقعا ارتقای مودم و روتر چقدر در سرعت اینترنت تاثیر دارد؟ دقیقا منظور از ارتقای مودم چیست؟ واقعا باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

در ایران، گاهی اوقات ارتقای مودم را با تعویض مودم اشتباه می‌گیریم. یک مودم قدیمی را کنار گذاشته و یک مودم قدیمی دیگر جایگزین آن می‌کنیم یا مودم تک بانده ADSL چند سال کار کرده‌ای را دور انداخته و سراغ یک مودم تک بانده ADSL به ظاهر نو و سالم ولی عملا با فناوری‌های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته می‌رویم.

این شکل از ارتقای مودم یا روتر اساسا اشتباه است و مورد نظر کارشناسان برای افزایش سرعت اینترنت نیست. بیایید کمی درباره ارتقای مودم و روتر بیشتر حرف بزنیم.

ارتقای مودم چیست؟

وقتی درباره ارتقای مودم صحبت می‌کنیم؛ منظور تغییر مدل مودم یا روتر، تعویض مودم و روتر، نو کردن مودم و نظایر این‌ها نیست. بلکه هدف ارتقای فناوری‌ها، سرعت و قابلیت‌های مودم و روتر است.

مثلا، اگر شما یک مودم ADSL2 با وای‌فای تک بانده دارید؛ آن را به یک مودم ADSL2 با وای‌فای دو بانده نسل جدید تبدیل کنید. 

اگر یک روتر قدیمی دو بانده با درگاه‌های اترنت LAN و WAN صد مگابیتی دارید؛ اکنون سراغ خرید یک روتر دو بانده سریع‌تر و قوی‌تر با فناوری‌های به‌روزتری بروید.

اگر مودم و روتر وای‌فای ۴ یا ۵ دارید؛ آن را به مودم و روتر وای‌فای ۶ تبدیل کنید.

اگر مودم و روتری با سرعت زیر ۳۰۰ مگابیت دارید؛ آن را به مودم و روتری با سرعت بالای ۱۰۰۰ مگابیت تبدیل کنید.

بنابراین، هدف از ارتقای مودم، در واقع ارتقای فناوری‌های ارتباطی و وای‌فای است؛ ارتقای سرعت وای‌فای و درگاه‌های ارتباطی است؛ ارتقای فناوری‌ها و قابلیت‌هایی است که کمک می‌کنند وای‌فای سریع‌تر، پایدارتر و قوی‌تری داشته باشید و برد موثر سیگنال‌ها بیشتر شود.

آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

اگر به مفهوم اصلی ارتقای مودم و روتر عمل کنید؛ بله شاهد افزایش سرعت اینترنت خواهید بود.

وقتی یک مودم قدیمی تک بانده که ده سال پیش ساخته شده است را کنار بگذارید و سراغ یک مودم دو بانده نسل جدید وای‌فای ۵ یا وای‌فای ۶ بروید؛ قطعا شاهد افزایش سرعت در وای‌فای و اینترنت هستید.

بسیاری از مشکلاتی که تا پیش از این تجربه کردید؛ مانند افت سرعت اینترنت هنگامی که چند دستگاه باهم به وای‌فای وصل هستند؛ نخواهید بود. سرعت اتصال اینترنت روی کابل شبکه افزایش پیدا می‌کند و کلی امکانات جدید دارید.

می‌توانید با اپلیکیشن روتر یا مودم، از طریق اسمارت‌فون‌ها تنظیمات لازم را روی شبکه اعمال کنید و به ابزارهای تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین و ترافیک هر دستگاه نظارت داشته باشید.

مشکل کاربران ایرانی

به جرات می‌توان گفت گزینه ارتقای مودم و روتر، آخرین چیزی است که یک کاربر ایرانی برای افزایش سرعت اینترنت و وای‌فای به آن فکر می‌کند.

تجربه نشان داده کاربران حاضر هستند گوشی موبایل خود را عوض کنند یا پول بیشتری برای اینترنت سریع‌تری بدهند ولی هرگز سراغ ارتقای مودم نروند.

دلایل زیادی برای آن می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آن، هزینه‌های بالای خرید یک مودم یا روتر واقعا به‌روز و جدید است. تصور کنید یک کاربر خانگی باید مودم قدیمی خود را که شاید ۵۰ هزار تومان خریده؛ کنار بگذارد و یک باره سراغ خرید مودمی یک میلیون تومانی برود.

تازه دقیقا نمی‌داند این مودم بسیار گران قیمت به چه دردی می‌خورد و ویژگی‌های اصلی آن کجا است یا چگونه باید از آن استفاده کند.

عدم داشتن آگاهی مشکل بزرگ دیگری است. برخی کاربران تصور می‌کنند باید آن‌قدر از مودم کار بکشند تا بسوزد ولی نمی‌دانند عمر مفید یک مودم ۴ الی ۵ سال است و پس از آن به مرور سرعت اینترنت و وای‌فای آن کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر کارایی و عملکرد سابق را ندارد.

بخواهم جمع‌بندی کنم؛ اگر تصمیم دارید مودم و روتر خود را ارتقا دهید؛ گزینه‌های مناسب و درستی انتخاب کنید تا از یک نسل به نسل دیگری از فناوری و سرعت کوچ نکنید نه اینکه پولی بدهید ولی همان آش و همان کاسه!

فکر می‌کنم مقالات زیر هم برایتان جالب باشند:

اگر می‌خواهید مودم همراه بخرید؛ ابتدا این ۵ سوال را جواب دهید!

هنگام خرید مودم همراه از این ۵ اشتباه دوری کنید

اگر می‌خواهید مودم روتر جدیدی بخرید؛ ابتدا به این ۵ پرسش جواب دهید

۳ دلیل مهم برای نخریدن مودم و روتر قدیمی

روتر وای‌فای ۵ بخریم یا روتر وای‌فای ۶: چند توصیه برای افرادی که قصد خرید روتر جدید دارند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا