آموزش

همه درباره وای‌فای سریع حرف می‌زنند ولی دقیقا منظور چه سرعتی است؟ شما به وای‌فای با چه سرعتی نیاز دارید؟

بدیهی است که همه دوست داریم وای‌فای سریعی داشته باشیم. اما دقیقا چقدر سریع؟

منظور چه سرعتی است یا یک شبکه وای‌فای باید چقدر سریع باشد که به آن وای‌فای سریع اطلاق شود؟ 

مسلما وقتی نتوانید با اینترنت و وای‌فای، کارهای خودتان را انجام دهید؛ وای‌فای کند است ولی یک وای‌فای با چه سرعتی نیاز دارید تا همه کارهای خودتان را به راحتی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره تفاوت سرعت اینترنت و وای‌فای

با ما همراه باشید تا یک تحلیل عمیق روی سرعت وای‌فای داشته باشیم و مشخص کنیم شما به وای‌فای با چه سرعتی نیاز دارید؟

سرعت یا پهنای‌باند؟

نخست، باید فرق «سرعت» و «پهنای‌باند» را بدانید. گاهی اوقات تفاوت این دو را نمی‌دانیم و با هم اشتباه می‌گیریم. 

با یک مثال ساده تفاوت سرعت و پهنای‌باند را نشان می‌دهیم. فرض کنید به شما می‌گویند این روتر از حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت برخوردار است. 

۳۰۰ مگابیت بر ثانیه حداکثر پهنای‌باند یا مقدار اطلاعاتی است که شما می‌توانید روی یک دستگاه داشته باشید ولی سرعت واقعی شما نیست. سرعت واقعی دستگاه شما با ابزارهایی مانند Speedtest به دست می‌آید و ممکن است از چند مگابیت تا مثلا ۵۰ یا ۶۰ مگابیت باشد.

وقتی می‌گوییم یک روتر دوبانده با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت، منظور حداکثر پهنای‌باند ممکن است و نه سرعت واقعی. در عمل و بسته به اینکه وای‌فای شما چه شرایطی دارد سرعت ممکن است نصف این مقدار باشد.

حالا، سراغ معیارهایی برای وای‌فای سریع برویم و اینکه شما برای کارتان به یک شبکه وای‌فای با چه سرعتی نیاز دارید. در اینجا باید یک فاکتور بسیار مهم را هم مدنظر داشته باشید و آن تعداد دستگاه‌های متصل به وای‌فای و نوع ترافیک یا بار کاری آن‌ها است.

سرعت دانلود ۲۵ مگابیت

وای‌فای با سرعت دانلود ۲۵ مگابیت یا کمی کمتر و بیشتر، یک وای‌فای معمولی و سرعت متوسط محسوب می‌شود و برای خانه‌های کوچک با یک یا دو دستگاه مناسب است.

برای وب‌گردی، تماس ویدیویی در واتساپ و FaceTime، تماشای فیلم‌های آپارات و نتفلیکس و یوتیوب با رزولوشن ۱۰۸۰p مناسب است و برای کارهایی مانند استریم ویدیوهای ۴K، بازی آنلاین و نظایر این‌ها کند است.

اگر یک روتر یا مودم روتر معمولی سری N داشته باشید و در فاصله خیلی دوری از آن قرار نگیرید؛ به طور طبیعی باید سرعت وای‌فای ۲۵ مگابیت را به دست بیاورید.

سرعت دانلود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت

برای خانه‌هایی با سه الی چهار نفر یا همین تعدادها دستگاه به چنین وای‌فایی نیاز داریم.

با وای‌فای بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت می‌توان بازی‌های ویدیویی آنلاین را تجربه کرد؛ سراغ استریم ۴K رفت و فیلم و سریال بدون تاخیر و لگ و مکث دید. هر چقدر سرعت به سمت ۱۰۰ مگابیت بروید؛ کیفیت شبکه بهتر خواهد بود.

روترهای دو بانده یا روترهای تک بانده با چند آنتن خارجی می‌توانند شما را به وای‌فای بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برسانند.

سرعت دانلود بالای ۱۰۰ مگابیت

اگر در خانه یا محلی زندگی می‌کنید که بیشتر از ۵ نفر زندگی می‌کنند و همه به اینترنت وصل می‌شوند یا می‌خواهید بیشتر از ۵ دستگاه را به طور همزمان به وای‌فای وصل کنید؛ حتما نیاز به وای‌فای با سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت دارید.

با این سرعت می‌توانید چندین ساعت استریم ویدیو داشته باشید یا اینکه مشغول رندر آنلاین، ویرایش فیلم و بازی‌های آنلاین شوید.

قطعا برای دستیابی به چنین سرعتی باید روتر دو بانده داشته باشید و از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا