آموزش

پرسش و پاسخ: گوشی جدید بگیرم یا ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612؟ سرعت اینترنت کدام‌یک بیشتر است؟

پرسش:

۱- من گوشی سونی Z5 دارم و در خانه شبکه LTE میاد و میره؛ یعنی یه زمانی +H و یه زمانی LTE است. چون کلاس آنلاین شرکت می‌کنم؛ سرعت اینترنتم واسه کلاس آنلاین کمه و بعضی وقت‌ها خوب کار نمی‌کنه.

خواستم مودم همراه ۴G خوب بگیرم تا شاید قدرت انتن دهیش بالا باشه و اینترنت با سرعت بیشتری نسبت به گوشی در اختیارم بزاره؛ دیدم باید حدود ۳-۴ میلیون هزینه کنم تا مودم بخرم. به نظرتون یه گوشی جدید بگیرم در حد SONY XZ2 با cat18 که پرچم‌دار سونی هست، مشکل آنتن‌دهی رفع میشه و سرعت اینترنت بیشتری بهم میده؟

۲- اگه جواب بالا منفی است؛ برای افزایش سرعت اینترنتم مودم ایرانسل TF-I60 بگیرم که هم از ۴G و هم جایی که TD-LTE پوشش خوبی داره از TD-LTE هم استفاده کنم؟ آیا چون خودش آنتن بیرونی دارد سیگنال بهتری می‌دهد؟ یا نه همون گوشی رو بگیرم؟

۳- اگه مودم هواوی B612 را به صورت آزاد از بازار بگیرم؛ می‌توانم از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف استفاده کنم؟

لطفا اگه پیشنهادی دارید که مشکم حل شود لطفا راهنمایی کنید. در ضمن خط تلفن ثابت هم ندارم و واسه هزینه خرید گوشی هم مشکلی ندارم. مصرف اینترنتم فقط روی موبایل است و گاهی وقت‌ها روی لپ‌تاپم هم شیرش می کنم ولی ۹۹ درصد روی گوشی استفاده می‌کنم.

جواب:

۱- گوشی سونی Z5 از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کند که دارای مودم X10 LTE است و حداکثر سرعت دانلود ۴۵۰ مگابیتی می‌دهد. بنابراین، شما در سخت‌افزار مشکل ندارید و اگر گاهی شبکه ۳G و بعد ۴G می‌شود؛ مشکل از آنتن‌دهی یا نقطه کور خانه یا موانعی است که اجازه نمی‌دهند آنتن‌دهی درستی داشته باشید.

اگر از سیم‌کارت همراه اول استفاده می‌کنید؛ سیم‌کارت ایرانسل را هم تستی بزنید شاید آنتن‌دهی بسیار بهتری داشته باشد و دیگر نیازی به تعویض گوشی نداشته باشید.

۲- هر دو مودم ایرانسل TF-i60 و هواوی B612 برای مصارف اینترنت درون خانه مناسب هستند و به گفته خودتان هم ۴G و هم TD-LTE را پشتیبانی می‌کنند و از چند دستگاه به راحتی پشتیبانی خواهند کرد ولی اگر مشکل شما آنتن‌دهی باشد؛ دوباره با خرید این مودم‌ها همان مشکل سابق را خواهید داشت و می‌بینید سرعت اینترنت بیشتر از چند مگابیت بر ثانیه نیست. مودم هواوی B612 این مزیت را دارد که هر سیم‌کارتی روی آن جواب می‌دهد.

۳- با توجه به نیازی که اعلام کردید؛ اینترنت روی گوشی بیشتر به کار شما می‌آید تا مودم و برای لپ‌تاپ هم در صورت نیاز می‌توانید گوشی موبایل را هات‌اسپات کنید.

نتیجه:

موقعیتم را در خانه جابه‌جا کردم؛ آنتن فول LTE شد و تست سرعت گرفتم عالی بود. از طرفی پسرخالم یک مودم ایرانسل دارد؛ آورد تست کرد همون قسمتی که گوشیم فول انتن بود؛ تست سرعت از مودم هم گرفتیم؛ سرعت گوشی ۲.۵ برابر مودم بود.

چون من این خانه را تازه رهن گرفتم که درس بخونم تو اتاق خوابش که خیلی کوچک بود؛ درس می‌خواندم آنتن خوب نمی‌داد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید؛ ببخشید در مورد سرویس آذرخش های وب (که گویا همون سرویس VDSL های وب هس) هم پستی بذارین! اطلاعات بیشتری ازشون بگیرین که حجم بسته ها و قیمت بسته هاشون چجوریه و کجاها رو پوشش میدن و تا کِی وصل میشه! چون توی خود سایت خیلی جزیی و خلاصه وار گفته شده و اطلاعات دقیق و جزیی نداره

  2. میتونه از این برنامه های LTE only اینا هم بریزه و شبکش رو فقط روی ۴g قفل بکنه. من استفاده میکنم خیلی مفیده برای دانلود و…. نیازی هم به روت نداره.

  3. هرکدوم از این گجتها جایگاه و استفاده خاص خودشون رو دارند ولی برای دریافت اینترنت تو موقعیت ثابت مثل خونه یا دفتر کار شخصی مطمئنا مودمی که موقعیت یابی شده و در یه نقطه ثابت فیکس شده و سایر گجتها اعم از لپتاپ و گوشی و … از شبکه نزدیک وای فای اون مودم استفاده میکنند هم در سرعت هم در مصرف باطری دستگاهها بسیار متفاوت تر خواهند بود ،حال اگه مصرف ماهانه اینترنتتون حدود ۱۸۰ گیگ هست مطمئنا صرفه در تهیه سرویس adsl هست ولی اگر حدود مصرف ماهانه تون ۴۰ گیگ هست توصیه من خرید مودم tfi60 ایرانسل هست که تا همین چند وقت پیش با ۴۸۰ گیگ اینترنت به قیمت حدودا ۱.۲۰۰ میلیون بفروش میرسوند و با توجه به قیمت سرسام آور گجتها این قیمت واقعا مفته و قیمت اینترنت ثابت نیز به نسبت اینترنت همراه قیمت معقولانه تری داره ( البته چند وقته ایرانسل فروشش رو متوقف کرده ولی مطمئنا دوباره فروش خواهد کرد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا