آموزش

۵ روش تقویت وای‌فای مودم ایرانسل TF-i60

تنها نقطه ضعف بهترین مودم 4.5G/TDLTE رومیزی بازار ایران، وای فای ناامیدکننده آن است که البته راه‌حل‌های ساده‌ای دارد

مودم ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612 در بخش سرعت اینترنت ۴G و TD-LTE کیفیت رضایت‌بخشی دارد.

از حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت روی ۴G و ۱۵۰ مگابیت روی TD-LTE پشتیبانی می‌کند و در رده LTE Cat6 است.

اما غالب کاربران از وای‌فای این مودم راضی نیستند. تراشه وای‌فای مودم TF-i60 ضعیف است و اگرچه از وای‌فای دو بانده پشتیبانی می‌کند ولی به علت نداشتن آنتن خارجی برای وای‌فای و قدیمی بودن استاندارد وای‌فای، سرعت بسیار پایینی در اتصال‌های بی‌سیم دریافت می‌شود.

در برخی اوقات، شاید انتن‌دهی و گیرندگی خود مودم خوب است ولی چون سرعت وای‌فای پایینی دارد؛ سرعت دانلود کاربران به چند مگابیت می‌رسد و تصور می‌کنند سرعت اینترنت پایین است یا مودم به درد بخوری نیست.

کافی است بخواهید مودم را در یک آپارتمان بالای ۱۰۰ متر استفاده کنید یا چندین نفر با چندین دستگاه به مودم وصل شوند؛ دیگر باید قید داشتن یک اینترنت روان را بزنید.

در حالی که نمی‌توانیم مودم TD-LTE جایگزینی برای مودم ایرانسل TF-i60 و هواوی B612 پیشنهاد بدهیم؛ چگونه باید مشکل وای‌فای را حل کنیم؟ ۵ راه‌حل و پیشنهاد ما را بخوانید و به انتخاب خودتان یکی را تست بزنید:

۵ راه‌حل برای تقویت وای‌فای مودم TF-i60

۱- روتر بی‌سیم دو بانده استفاده کنید

تی پی لینک Archer AX21

بهترین پیشنهاد این است که یک روتر بی‌سیم دو بانده خوب در رده AC1200 و بالاتر بخرید و از طریق پورت LAN به مودم ایرانسل Tf-i60 وصل کنید.

وای‌فای مودم را خاموش کرده و به وای‌فای روتر بی‌سیم وصل شوید. این راه‌حل به شما کمک می‌کند سرعت وای‌فای و اینترنت بالاتری داشته باشید و بتوانید در فاصله‌های دور از مودم هم از یک اینترنت روان و خوب سود ببرید.

روترهای زیادی در بازار هست که می‌توانند در کنار مودم tf-i60 یک وای‌فای خوب برایتان بسازند. نیازی نیست که حتما مودم چند میلیون تومانی بخرید. برخی مودم‌های دو بانده با قیمت یک میلیون تومان کارایی خوبی دارند.

اگر نمی‌دانید چه روتری برای شما مناسب است؛ در مطلب «۵ روتر بی‌سیم برای تقویت وای‌فای مودم TF-i۶۰» چند پیشنهاد دادیم. همین‌طور، می‌توانید نگایه به مقاله پرونده ویژه «۱۵ روتر دو بانده برتر مناسب خرید در سال ۲۰۲۱» را نگاهی بیندازید.

۲- تقویت‌کننده وای‌فای استفاده کنید

اکستندر وای فای

اگر می‌خواهید وای‌فای قوی در سراسر خانه داشته باشید؛ یک روتر بی‌سیم کنار دست مودم TF-i60 بگذارید.

ولی اگر می‌خواهید فقط در اتاق خودتان یا یک نقطه از خانه وای‌فای بهتری استفاده کنید؛ سراغ اکستندرها و تقویت‌کننده‌های وای‌فای بروید تا هزینه کمتری هم پرداخت کرده باشید.

خیلی ساده، یک اکستندر وای‌فای بخرید و کنار میز کارتان نصب کنید و روی وای‌فای مودم تنظیم کنید تا امواج رادیویی تقویت شده‌ای دریافت کنید.

۳- با کابل شبکه به مودم وصل شوید

اینترنت رایگان و ارزان

گاهی اوقات تصور می‌کنیم سرعت وای‌فای با سرعت کابل برابر یا نزدیک به هم است. اتصال با کابل شبکه به مودم گاهی اوقات تا دو برابر سرعت اینترنت شما را افزایش می‌دهد.

سعی کنید مودم را جایی قرار دهید که بهترین آنتن‌دهی را داشته باشد و بعد کامپیوتر یا لپ‌تاپی که باید اینترنت سریعی داشته باشد را با کابل شبکه به مودم وصل کنید. خوش‌بختانه، مودم هواوی B612 چهار درگاه LAN صد مگابیتی دارد.

۴- یک مودم روتر یا روتر قدیمی را تقویت‌کننده وای‌فای کنید

تنظیمات اشتباه مودم

آخرین راه‌حل برای افرادی است که یک روتر بی‌سیم یا مودم روتر ADSL قدیمی در خانه دارند و حالا یک مودم TF-i60 یا B612 خریداری کردند.

روتر یا مودم قدیمی را دور نیندازید یا با قیمت بسیار پایین در سایت دیوار نفروشید؛ بلکه آن را به یک تقویت‌کننده وای‌فای تبدیل کرده تا از مودم و اینترنت جدید لذت بیشتری ببرید.

چگونه باید یک روتر یا مودم قدیمی را به تقویت‌کننده وای‌فای تبدیل کنیم؟ پیشنهاد می‌کنم راهنمای گام به گام زیر را بخوانید:

۵- مودم هواوی B622 را استفاده کنید

اخیرا، مودم هواوی B622 نیز وارد بازار ایران شده است که همان B612 اما با پردازنده و وای فای به‌روزتر است. هواوی B622 دارای وای فای ۶ و دو بانده است و از این نظر، بسیار بهتر از پدر خود محسوب می‌شود.

یک گزینه پیشنهادی به شما می‌تواند فروش مودم هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 H1 و خرید مودم هواوی B622 باشد. این مودم قیمتی کمتر از B612 دارد؛ کاملا آنلاک است؛ دارای گارانتی بوده و از پردازنده و سرعت و آنتن‌دهی بهتری سود می‌برد.

از نظر ظاهری و مشخصات درگاه‌ها، کاملا مشابه با مودم B612 است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آن باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام آقا میثاق ممنون از مطالب خوبت
    من یه مطلب تو نت پیدا کردم درباره روت کردن مودم td-lte که لینکشو برات میزارم
    به نظرت اگه این کارو انجام بدم سرعت مودم زیاد میشه و فرقی داره یا نه ارادتمند…

    https://network.tosinso.com/fa/articles/38168/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-td-lte-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%84

    1. سلام
      در این مطلب چیز خیلی خاصی نگفته است.
      فقط گفته با حساب کاربری مدیر سیستم وارد پنل مودم شده تا امکانات بیشتری داشته باشید
      بعید است سرعت زیاد شود یا گزینه‌هایی برای افزایش سرعت مودم در دسترس قرار بگیرد

  2. لطفا در مورد قابلیت مولتی ssid مودم tfi60 توضیح بدید، ظاهرا فقط ۴ تا شبکه با نام وپسورد متفاوت میشه باهاش ایجاد کرد و هیچگونه مدیریت دیگه ای اعم از پهنای باند و مدیریت زمان روی این ssid ها وجود نداره

    1. مودم‌هایی در این سطح بیشتر از این ابزار ندارند
      فقط از مودم‌های حرفه‌ای مانند ایسوس و نت‌گیر و لینک‌سیس می‌توان انتظار داشت برای مدیریت SSID ها ابزارهایی داشته باشند

  3. با سلام و درود
    ممنون از مطالب زیبا و کاربردیتان .
    اگه امکانش هست آموزش بدید در مودم های tfi60 چگونه میتوان باند فرکانسی رو رو ۵گیگا هرتز تنظیم کرد من همه جای تنظیمات مودم رو زیر رو کردم ولی نتونستم لطفا راهنمایی کنید با سپاس .🌹

  4. سلام، دربارهFDD وTDD یه مقدار مطالعه کردم فقط الان چندتا سوال دارم خیلی ممنون میشم جواب بدید.
    ۱.می خواستم ببینم استفاده از حالتFDD روی این مودم نیاز به خرید بسته برای سیم کارت۴Gهست؟ یعنی حتما باید هم سیم کارت ۴G هم سیمکارت TDLTE هم زمان فعال و مورد استفاده قرار بگیرن؟ یا اگر فقط برای سیم کارتTD-LTEبسته بگیریم هم امکان استفاده از حالت FDD فراهم میشه؟
    ۲. ایرانسل به عنوان اپراتور همچین حالتی رو(FDD) توی شبکه اش عرضه میکنه و میتونه پشتیبانی کنه؟
    ۳. و این مودم به طور پیشفرض به صورت TDD با شبکه تبادل میکنه یا FDD؟ و برای تغییر به هر کدوم از حالت های FDD یا TDD باید چه کار و روندی رو طی کرد؟
    ۵. و سوال اخرم اینه که مودم هایی که فقط td-lte هستن امکان تجمیع فرکانس رو دارن؟

    ببخشید طولانی شد، پیشاپیش ممنون از پاسخ شما

  5. سلام‌
    بنده‌مودم i60 دارم و اوایل سرعت رضایت بخشی داشت ، این اواخر سرعت دانلود‌حتی به ۱۰۰kb هم‌نمیرسه ، مشکل از کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا