آموزش

مشکلات وای‌فای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و راه‌حل رفع آن‌ها

دو مشکل در ارتباط با شبکه و وای‌فای کنسول بازی ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X) گزارش شده است.

مایکروسافت می‌گوید مشکلاتی در ارتباط با اتصال این کنسول به روتر Fritz!Box 7430 وجود دارد. برخی کاربران این مشکل را گزارش دادند و مایکروسافت با بررسی این گزارش‌های مطمئن شده است که یک عدم سازگاری در این میان هست.

مایکروسافت هنوز راه‌حلی برای رفع این مشکل ارائه نداده است ولی وعده داده در به‌روزرسانی بعدی، این باگ را برطرف کند. کاربرانی که روتر Fritz!Box 7430 دارند و نمی‌توانند به شبکه وای‌فای وصل می‌شوند؛ بهتر است از طریق کابل شبکه اترنت، کنسول بازی ایکس‌باکس سری ایکس را به روتر وصل کنند تا از اینترنت بهره ببرند.

یک روش دیگر دسترسی به اینترنت برای این دسته از کاربران، استفاده از هات‌اسپات موبایل است. یعنی اینترنت گوشی تلفن همراه خود یا لپ‌تاپ را به اشتراک بگذارند تا کنسول بازی مایکروسافت به آن وصل شود.

مشکل قطعی وای‌فای

اما مشکل دومی که از سوی کاربران گزارش شده است؛ قطعی اتصال وای‌فای هنگام اجرای بازی‌های گروهی و چند بازیگری است. در این شرایط، برخی از کاربران نمی‌توانند به وای فای وصل شوند یا مرتبا وای‌فای قطع و وصل می‌شود و پایداری مناسبی ندارد.

باز هم مایکروسافت هنوز راه‌حلی برای این مشکل وای‌فای ایکس‌باکس سری ایکس ارائه نداده است. ولی می‌تواند چند ترفند را تست کرد تا شاید مشکل حل شود.

نخست، اگر به باند ۵ گیگاهرتز مودم یا روتر وصل شدید؛ بهتر است این باند رادیویی را غیرفعال کرده و مجددا به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وصل شوید. 

اگر مشکل حل نشد؛ بهتر است وارد تنظیمات مودم یا روتر شده و پروتکل رمزنگاری WPA2 برای باند رادیویی ۵ گیگاهرتز را غیرفعال کنید. غیرفعال کردن این گزینه باز می‌تواند مشکل عدم سازگاری و قطعی مدام وای‌فای کنسول بازی ایکس‌باکس سری ایکس را حل کند.

فراموش نکنید حتما یک بار مودم یا روتر خود را ریستارت کرده و از ابتدا پیکربندی کنید تا شاید مشکل برای همیشه حل شود.

اگر هنوز مشکل وای‌فای کنسول بازی حل نشده است؛ تنها راه‌حل باقی مانده باز اتصال کنسول به روتر از طریق کابل شبکه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا