آموزش

واقعا اینترنت با چه سرعتی نیاز دارید؟ فرمول محاسبه سرعت اینترنت یک خانواده

معمولا دوست دارید سرعت اینترنت بیشتری نسبت به اینترنت فعلی داشته باشید ولی دقیقا نیاز شما چه سرعتی است؟

این یک پرسش متداول در میان کاربران است. واقعا به چه سرعتی نیاز داریم؟ یک اتصال اینترنت با چه سرعتی برای من و شما کافی است؟

همه ما دوست داریم سرعت اینترنت بیشتری داشته باشیم؛ هرچه سریع‌تر بهتر ولی این فقط یک ایده‌آل است و در عمل باید محاسبه کنیم به چه سرعتی نیاز داریم تا براساس آن اقدام به انتخاب و خرید یک سرویس اینترنت کنیم!

با اینترنت چه کارهایی انجام می‌دهیم و چقدر دانلود و آپلود داریم؟ آیا اهل استریم فیلم و ویدئو هستیم؟ فیلم‌های ۴K یا Full HD را استریم می‌کنیم؟ اهل بازی و گیمینگ هستیم؟ معمولا برای بازی‌های آنلاین به چه سرعت اینترنتی نیاز داریم؟

بیایید اول بررسی کنیم چرا باید دقیقا نیاز اینترنت خود را محاسبه کنیم؟

چرا مهم است به اینترنت با چه سرعتی نیاز داریم؟

همه ما تصور می‌کنیم هرچقدر اینترنت سریع‌تر باشد؛ بهتر است ولی برخی اوقات واقعا به اینترنت پرسرعت نیاز نداریم و پول خود را دور می‌ریزیم.

تصور کنید من فقط از اینترنت برای چک کردن ایمیل‌هایم استفاده می‌کنم یا نهایتا وارد یکی دو شبکه اجتماعی می‌شوم. خوب، نیاز اینترنت من با فرد دیگری که هر روز چند گیگابایت ویدئو استریم می‌کند؛ متفاوت خواهد بود. همین‌طور، سرعت اینترنت یک گیمر با سرعت اینترنت یک فردی که اهل وب‌گردی است؛ متفاوت است.

محاسبه نیاز دقیق سرعت اینترنت باعث می‌شود بتوانید یک سرویس اینترنت مناسب برای خانه یا محل کار انتخاب کنید. وقتی یک اینترنت ADSL کار ما را راه می‌اندازد؛ چرا باید هزینه بیشتری برای گرفتن اینترنت VDSL یا FTTH بدهیم؟ وقتی اینترنت TD-LTE نیاز ما را برآورده می‌کند؛ چرا باید سراغ استفاده از اینترنت ۴G LTE در خانه برویم؟

به علاوه، وقتی یک سرویس اینترنت ADSL با سرعت ۴ یا ۸ مگابیت برای ما کافی است؛ چرا باید پول بیشتری بدهیم و یک سرویس اینترنت ۱۶ مگابیت بخریم؟ یا اینکه اگر سرعت اینترنت VDSL با دانلود ۳۰ مگابیت برای ما کافی است؛ دلیلی ندارد سرعت ۵۰ مگابیت را انتخاب کنیم!

بنابراین، اهمیت زیادی دارد که بدانید دقیقا به چه اینترنت و با چه سرعتی نیاز دارید و بعد سراغ خرید یک سرویس مورد نیازتان بروید!

حالا بیاییم و سرعت مورد نیاز کارهای مختلف در اینترنت را بررسی کنیم!

چه سرعت اینترنتی توصیه می‌شود؟

شرکت‌های اینترنتی توصیه‌های مختلفی به شما می‌کنند. مثلا، ممکن است یک شرکت بگوید اگر می‌خواهید فیلم تماشا کنید؛ حتما باید سرویس اینترنت فیبرنوری ما را با سرعت ۵۰ مگابیت بخرید وگرنه استریم ویدئو شما با آزار و اذیت است.

حقیقت این است که بیشتر اوقات شرکت‌های اینترنتی دنبال بازاریابی و تبلیغات برای فروش سرویس‌های با سرعت بیشتر هستند و شما واقعا به این سرویس‌ها و سرعت‌ها نیاز ندارید.

در اینجا یک جدول خوب و براساس واقعیت از نیازهای کاربران و سرعت اینترنت مطابق آن آماده کردیم:

طبق این جدول با داشتن یک اتصال اینترنت ۲۵ مگابیتی می‌توانید ویدئوهای ۴K را به راحتی استریم کنید و بهتر است یک اتصال ۳۵ مگابیتی بخرید؛ چون همیشه داستان افت سرعت و شلوغی خط و تاخیر را داریم. برای ویدئوهای HD هم نهایتا به یک اتصال اینترنت ۱۰ تا ۲۰ مگابیتی نیاز دارید. برای وب‌گردی، چک کردن ایمیل‌ها و پرسه در شبکه‌های اجتماعی هم نهایتا یک اتصال ۵ تا ۱۰ مگابیتی کفایت می‌کند.

اما این جدول همه ماجرا نیست. این جدول برای مصرف یک دستگاه و یک کاربر است. یعنی سناریویی که شما تنها در خانه باشید و فقط یک گوشی موبایل برای اتصال به اینترنت داشته باشید یا فقط با یک لپ‌تاپ به اینترنت وصل شوید.

وقتی چند نفر در خانه هستند یا شما چندین دستگاه دارید که باید به اینترنت وصل شوند و با یکی می‌خواهید وب‌گردی کنید؛ با دیگری در حال دانلود و استریم ویدئو هستید و با بعدی بازی می‌کنید؛ قطعا دیگر این جدول معیار درستی نیست. خوب، پس در این صورت اینترنتی با چه سرعتی مورد نیاز ما است؟

از چند دستگاه استفاده می‌کنید؟

براساس جدول بالا، باید سرعت اینترنت مورد نیاز هر دستگاه را حساب کنید. اینجا بحث همزمانی دستگاه‌ها مهم است. مثلا اگر شما فقط با گوشی موبایل خود وب‌گردی می‌کنید و همسرتان مشغول دیدن فیلم‌های آموزشی HD است؛ و این کار را همزمان انجام می‌دهید؛ باید برای گوشی خودتان یک اتصال اینترنت ۱۰ مگابیت و برای گوشی همسرتان یک اتصال اینترنت ۲۰ مگابیت در نظر بگیرید که جمعا می‌شود ۳۰ مگابیت.

حالا اگر دستگاه سومی هم در خانه هست که همزمان به اینترنت وصل می‌شود و مثلا یکی از فرزندان با آن بازی می‌کند؛ باید سرعت اینترنت ۳۵ مگابیتی هم برایش در نظر بگیرید. در مجموع می‌شود گفت یک اتصال ۵۰ مگابیت برای کل خانواده در بدترین حالت پاسخ‌گو است.

پس، اتصال همزمانی چند دستگاه به اینترنت و نیاز سرعت هریک را محاسبه کنید تا به عدد درست سرعت اینترنت مورد نیاز کل خانواده برسید.

اگر در محل کار، ۲۰ کامپیوتر دارید که مشغول وبگردی هستند یا ایمیل چک می‌کنند و همه هم همزمان به اینترنت وصل می‌شوند؛ نیاز به یک سرعت اینترنت حداقل ۱۰۰ مگابیتی دارید.

آیا آپلود مهم است؟

در گذشته آپلود اصلا برای مردم اهمیت نداشت ولی این روزها بسیار مهم شده و در محاسبات سرعت اینترنت دخیل است. اگر شما آپلودهای زیاد و با حجم بالایی دارید؛ احتمالا باید سرعت اینترنت بالایی هم انتخاب کنید.

اگر دائما باید فایل‌های ویدئویی روی اینترنت آپلود کنید یا مشغول آموزش از راه دور هستید و در ویدئوکنفرانس‌ها شرکت می‌کنید؛ باید یک اتصال ۲۰ الی ۳۰ مگابیت برای آن در نظر بگیرید وگرنه با مشکل روبرو شده و مرتبا اتصال اینترنت شما اذیت‌کننده می‌شود.

اینترنت‌های VDSL و FTTH سرعت آپلود خوبی دارند و پس از آن‌ها اینترنت ۴G است. معمولا، افرادی که آپلودهای زیادی دارند باید از خرید اینترنت ADSL یا TD-LTE اجتناب کنند.

در ایران سرعت اسمی با سرعت واقعی یکی نیست؛ چه کنیم؟

مسئله‌ای که شاید هر خواننده‌ای پس از مطالعه این مطلب به ذهن‌اش برسد؛ تفاوت سرعت اسمی با سرعت واقعی یک سرویس است.

مثلا، ما سرویس اینترنت ADSL با سرعت ۱۶ مگابیت می‌خریم ولی در عمل سرعتی بیشتر از ۹ الی ۱۰ مگابیت دریافت نمی‌کنیم یا یک سرویس اینترنت TD-LTE با حداکثر سرعت ۴۰ مگابیت می‌خریم ولی عملا سرعت اینترنت بین ۱۰ الی ۱۵ مگابیت است.

نخست، در جدول بالا ما یک کف سرعت مورد نیاز و یک سرعت پیشنهادی در نظر گرفتیم. در شرایط عادی، کف سرعت مورد نیاز شما برای آن استفاده اینترنت کافی است ولی ما سرعت پیشنهادی را لحاظ می‌کنیم تا این تفاوت سرعت اسمی و واقعی جبران شود. مثلا، می‌گوییم برای وب‌گردی یک اینترنت با سرعت ۵ مگابیت کافی است ولی شما ۱۰ مگابیت در نظر بگیرید.

دوم، پس از مدتی کار با سرویس‌های اینترنت باید سرعت واقعی یک سرویس را کشف کرده و میانگین سرعت آن را لحاظ کنید. مثلا، اگر اهل بازی‌های ویدیویی آنلاین یا استریم ۴K هستید؛ طبیعی است که اینترنت TD-LTE پاسخ‌گوی شما نیست یا یک سرویس اینترنت ADSL با سرعت ۱۶ مگابیت در بهترین حالت هم جوابگو نخواهد بود و بهتر است سراغ اینترنت‌هایی مانند ۴G LTE و VDSL و FTTH بروید.

بخواهیم جمع‌بندی کنیم؛ شما باید براساس کاری که با هر دستگاه در اینترنت انجام می‌دهید؛ تعداد دستگاه‌هایی که همزمان به اینترنت وصل می‌شوند؛ اینکه چقدر آپلود برای شما مهم است و سرعت واقعی یک سرویس اینترنت؛ سراغ انتخاب سرعت اینترنت نهایی خود بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
zdnet

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا