آموزش

چرا سرعت فرکانس وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز روی گوشی من یکسان است؟ مگر نباید ۵ گیگاهرتز سریع‌تر باشد؟

مگر نباید سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز حدود دو برابر بیشتر باشد؟

همه می‌دانیم که سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای بیشتر از سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است.

فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز قدیمی‌ترین فرکانس رادیویی وای‌فای است و از باندهای کمتر و پهنای‌باند حداکثر ۴۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. باندهای رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز شلوغ‌تر هستند و معمولا ترافیک و ازدحام و تداخل زیادی دارند.

اما فرکانس ۵ گیگاهرتز باندهای بیشتری با پهنای‌باند ۴۰ و ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتز دارد و خلوت‌تر است. به همین دلیل، سرعت بیشتری می‌دهد و برای کارهایی که نیاز به سرعت و پهنای‌باند بالا و تاخیر پایین هست؛ مانند بازی‌های ویدئویی آنلاین یا استریم صوت و تصویر، پیشنهاد می‌شود.

اگر شما یک اینترنت ۱۰۰ مگابیت داشته باشید و با لپ‌تاپ یا گوشی موبایل به وای‌فای روتر یا مودم روتر خود وصل شده و تست بگیرید؛ خواهید دید که در تست‌ها سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز تقریبا دو برابر سرعت وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز است.

مثلا، اگر سرعت وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۴۰ مگابیت است؛ سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز حدود ۸۰ مگابیت یا بیشتر خواهد بود. البته، در این میان، پارامترهایی مانند نوع دستگاهی که دارید با آن تست وای‌فای می‌گیرید و فاصله شما تا روتر یا شلوغی شبکه و … اهمیت دارد.

چرا سرعت وای فای ۵ گیگاهرتز با وای فای ۲.۴ گیگاهرتز یکسان است؟

حالا، برخی از کاربران برایشان این سوال پیش می‌آید که چرا برخی اوقات سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز با هم برابر و یکسان است؟

مثلا، یک کاربر سوال کرده است که با گوشی موبایل به هر دو فرکانس وای فای مودم وصل شده و تست می‌گیرد ولی سرعت هر دو فرکانس یکسان است. این کاربر عزیز گفتند که از اینترنت ADSL با سرعت ۴ مگابیت و مودم روتر DSL-AC55U استفاده می‌کنند. این دوستمان پرسیدند اینترنت یا مودم روتر یا گوشی موبایل مشکلی ندارند که سرعت هر دو فرکانس وای فای مشابه است؟

تست سرعت وای فای

در جواب باید گفت که خیر، نه مشکل از وای‌فای و اینترنت و مودم روتر است و نه مشکل از گوشی موبایل یا تنظیمات شبکه و وای فای آن! اتفاقا دقیقا هر دو فرکانس دارند درست کار می‌کنند و سرعت یکسانی که نشان می‌دهند؛ درست است.

نکته‌ای که باید بدانیم و معمولا از آن غافل هستیم؛ اگر سرعت اینترنت شما بسیار پایین و کمتر از حداکثر سرعت فرکانس وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز باشد؛ سرعت هر دو فرکانس یکسان خواهد بود. این دوست ما اینترنت ۴ مگابیت دارد که سرعت بسیار پایینی محسوب می‌شود و هر دو فرکانس یک سرعت که همان سرعت حدودی اینترنت است را نشان می‌دهند.

با ذکر یک مثال این قضیه را باز می‌کنیم. تصور کنید لوله ورودی آب خانه شما ۲ اینچی است. حالا دو شیر آب ۵ اینچی و ۱۰ اینچی دارید. هر کدام را که باز کنید؛ سرعت آب ورودی آن بیشتر از ۲ اینچ نخواهد بود؛ چون آب ورودی بیشتر از این میزان نیست. اما اگر لوله ورودی آب خانه ۱۵ اینچ باشد؛ آن وقت است که لوله شیر آب ۵ اینچی کندتر و لوله شیر آب ۱۰ اینچی سریع‌تر است.

چه زمانی وای فای ۵ گیگاهرتز سریع‌تر است؟

در سرعت اینترنت و وای‌فای هم دقیقا این مقیاس صادق است. وقتی سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز بیشتر و حدود دو برابر وای فای ۲.۴ گیگاهرتز می‌شود که شما اینترنت با پهنای‌باند بالایی مثلا چند ده مگابیت داشته باشید. وقتی با اینترنت ۵۰ مگابیت تست کنید؛ قطعا سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز بیشتر از ۲.۴ گیگاهرتز می‌شود.

حتی در اینترنت ۱۶ مگابیت نیز می‌توانید تفاوت سرعت هر دو فرکانس را تا حدودی درک کنید و خواهید دید که فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‌تر و روان‌تر است ولی در اینترنت‌های ۲ مگ و ۴ مگ و این حدود، تقریبا سرعت هر دو فرکانس نزدیک به هم یا کاملا یکسان خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا