فناوری

سرعت کانال وای فای ۵ گیگاهرتز بیش از دو برابر کانال ۲.۴ گیگاهرتز است (تست عملی)

چرا باید کانال ۲.۴ گیگاهرتز را فراموش کنیم و سراغ فرکانس ۵ گیگاهرتز برویم

این یک سوال کاملا جدی و مهم است: سرعت کانال وای‌فای ۵ گیگاهرتز چقدر بیشتر از کانال ۲.۴ گیگاهرتز است؟

مگر وای‌فای ۵ گیگاهرتز چقدر سریع‌تر است که به خاطرش باید هزینه بیشتری بدهیم و از مودم‌ها یا روترهای بی‌سیم قدیمی دست بکشیم؟

چرا یک مودم دو بانده، ارزش خرید چندین برابر نسبت به یک مودم تک بانده دارد؟

ما بارها در مقالات مختلف، نشان دادیم که تفاوت واقعی فرکانس‌های ۵ و ۲.۴ گیگاهرتز چقدر است اما در حین انجام تست‌های سرعت اینترنت مودم هواوی HWS33، برخی اعداد دوباره ما را یاد تفاوت سرعت این دو فرکانس وای‌فای انداخت.

ما با سیم‌کارت موبایل ایرانسل، سرعت اینترنت روی هر دو کانال وای‌فای مودم HWS33 را در یک نقطه تست کردیم. پیش‌تر، بگوییم که این مودم وای‌فای دو بانده AC1200 دارد؛ سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت و سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۳۰۰ مگابیت می‌رسد. وای‌فای مودم L02 نسبتا خوب است و در همه تست‌ها نشان داده بالاترین سیگنال‌دهی را دارد.

مقایسه سرعت کانال وای‌فای ۵ و ۲.۴ گیگاهرتز

در تست سرعت اینترنت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، سرعت دانلود ۵۱.۴۸ مگابیت به ثبت رسید:

تست وای فای مودم هواوی L02

اما روی فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای، سرعت اینترنت موبایل ایرانسل در دانلود به مرز ۱۰۶.۱۴ مگابیت رسیده است؛ یعنی بیشتر از دو برابر:

تست سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز

این تست‌ها با یک گوشی نسبتا قدیمی و وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac انجام شده است. اگر با یک گوشی جدیدتر و دارای وای‌فای ۶ تست می‌زدیم؛ احتمالا سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز بسیار بیشتر می‌شد.

نرم‌افزار WiFi Speed Test که تست‌های واقعی‌تری از وای‌فای در فرکانس‌های مختلف می‌گیرد؛ تفاوت سرعت این دو فرکانس را نزدیک به ۵ برابر نشان داد:

سرعت انتقال اطلاعات فرکانس ۵ گیگاهرتز نزدیک به ۱۹۳ مگابیت است ولی سرعت ۲.۴ گیگاهرتز نهایتا و در نزدیکی مودم به ۴۰ مگابیت می‌رسد.

فرکانس ۵ گیگاهرتز؛ چندین برابر سریع‌تر

خوب، این تست‌ها دوباره نشان می‌دهند اگر شما یک اینترنت پرسرعت چند ده مگابیت دارید و از وای‌فای دو بانده و فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده نکنید؛ عملا با دست خودتان، سرعت اینترنت‌تان را کاهش دادید و از پهنای‌باند بیشتر محروم کردید.

با گوشی و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در بهترین حال می‌توانید سرعتی ۵۰ الی ۶۰ مگابیت دریافت کنید؛ در حالی‌که فرکانس ۵ گیگاهرتز به شما اجازه دسترسی به سرعت ۲۰۰ الی ۳۰۰ مگابیتی واقعی را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا همیشه وای‌فای ۵ گیگاهرتز بهتر از ۲.۴ گیگاهرتز است؟

ما همه تست‌های سرعت مودم HWS33 را روی باند ۵ گیگاهرتز انجام دادیم که به نتایجی مانند ۱۳۰ مگابیت روی اینترنت موبایل ایرانسل و ۱۱۰ مگابیت روی TDLTE وینکس رسیدیم.

نهایت پهنای‌باند فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ۴۰ مگاهرتز است ولی پهنای‌باند فرکانس ۵ گیگاهرتز در وای‌فای قدیمی به ۸۰ مگاهرتز و در نسل جدید وای‌فای ۶ به ۱۶۰ مگاهرتز می‌رسد!

در نسل جدید وای‌فای ۶ که مودم‌هایی مانند هواوی B622 دارا هستند؛ تفاوت سرعت این دو کانال وای‌فای بسیار بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۵G در برابر ۵GHZ؛ چه تفاوتی میان این دو اصطلاح شبکه وجود دارد؟

دقیقا به همین دلیل است که توصیه می‌شود برای بازی آنلاین، استریم ویدئو و فیلم، پخش زنده، وبینار و تماس تصویری یا تولید محتوای مالتی مدیا از وای‌فای دو بانده و فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده شود.

برای وب‌گردی، ارسال ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، چت و کارهای روزمره در اینترنت، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز خوب است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. البته در این تست حداکثر سرعت باند ۵ گیگاهرتزی وایفای توسط سرعت اینترنت محدود شده. برای تست حداکثر سرعت وایفای واقعی وایفای بهتره از شبکه داخلی استفاده بشه مثلا با نرم افزاری مثل openspeedtest.
    (اگر بخواین اسکرین شات ها وشیوه تست رو میتونم بفرستم)
    توی تست های خودم با یک روتر وایفای ۶ ۲×۲ و فرکانس ۸۰مگاهرتزی (نه فرکانس سریع تر ۱۶۰mhz) به راحتی لینک ۱۲۰۰mbps تشکیل میشه که در عمل سرعت وایفای گیگابیت میشه (۹۳۰-۹۸۰)
    اما روی باند ۲.۴ گیگاهرتزی حداکثر ۷۰-۸۰ مگابیت گرفته میشه.
    حالا اگر یک روتر با پورت ۲.۵ گیگابیتی و فرکانس ۱۶۰mhz (مثل شیاومی ax6000) داشته باشیم سرعت وایفای به راحتی ۱.۵ گیگابیت میرسه (البته دستگاه هم باید فرکانس ۱۶۰ رو ساپورت بکنه که خیلی کم هستن چنین دستگاه هایی)

  2. سلام خسته نباشید و ممنون بابت توضیحات
    مودم b622 دارم میخواستم به باند ۵ گیگاهرتز ps5 وصل بشم ولی وصل نمیشه
    به نظرشماچکارکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا