آموزش

چگونه ویندوز ۱۱ را مجبور کنیم فقط به وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل شود؟

فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‌تر و با تاخیر کمتر است و غالب دستگاه‌های ویندوز ۱۱ از آن پشتیبانی می‌کنند

این روزها سه فرکانس کاری وای فای داریم: فرکانس قدیمی ۲.۴ گیگاهرتز، فرکانس ۵ گیگاهرتز و فرکانس تازه وارد ۶ گیگاهرتز.

هرچه فرکانس بالاتر می‌رود؛ سرعت وای فای بیشتر می‌شود ولی دسترسی به شبکه پایین می‌آید. در واقع، فرکانس‌های بالاتر توسط هر دیوار یا مانعی، مسدود می‌شوند.

به همین دلیل، باند رادیویی ۶ گیگاهرتز برای مصارف خاص در نظر گرفته شده تا به سریع‌ترین اتصال‌های بی‌سیم دسترسی پیدا کنیم؛ در حالی‌که نزدیک به مودم یا روتر هستیم.

فرکانس ۵ گیگاهرتز رایج‌تر از فرکانس ۶ گیگاهرتز است و برد بیشتری دارد. اگر از وای‌فای در خانه یا محل کار استفاده می‌کنید؛ بهترین گزینه برای اتصال یک دستگاه به آن، فرکانس ۵ گیگاهرتز است.

غالب تجهیزات امروزی اعم از گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، روتر، مودم، تبلت‌ها و غیره از وای فای ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند اما گاهی اوقات تشخیص اینکه لپ‌تاپ ما به باند رادیویی ۵ گیگاهرتز وصل است یا خیر؛ کمی دشوار می‌شود و نمی‌توانیم تشخیص بدهیم الان به کدام باند وای فای وصل هستیم.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل برای خداحافظی با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

چون، غالب روترها و مودم‌ها، برای هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز یک نام شبکه (SSID) در نظر می‌گیرند و هیچ روش مشخص و واضحی برای تمایز بین این دو باند نیست؛ جز اینکه خودتان دستی نام یک فرکانس را عوض کرده باشید.

خوش‌بختانه، ویندوز ۱۱ به ما اجازه می‌دهد کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را مجبور کنید در صورت یافتن فرکانس ۵ گیگاهرتز، فقط به آن وصل شود.

آموزش اجبار ویندوز ۱۱ برای اتصال به فرکانس ۵ گیگاهرتز

برای استفاده از وای فای ۵ گیگاهرتز، باید هر دو طرف یک اتصال، از آن پشتیبانی کنند. همان‌طور که اشاره شد؛ غالب لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، اگر شما از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنید؛ تقریبا باید مطمئن باشید کامپیوتر شما با این باند رادیویی سازگار است.

همچنین، روتر بی‌سیم یا مودم وای فای شما نیز باید از وای فای ۵ گیگاهرتز پشتیبانی کند. قاعده مشخصی برای یافتن این موضوع نداریم و صرفا بستگی به مدل دستگاه شما دارد.

بیشتر بخوانید: چرا سرعت فرکانس وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز روی گوشی من یکسان است؟ مگر نباید ۵ گیگاهرتز سریع‌تر باشد؟

اکنون، برای اطمینان از اینکه کامپیوتر شما به جای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، به فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل است؛ مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- روی منوی Start در نوار وظیفه ویندوز ۱۱، راست کلیک کرده و گزینه Device Manager را انتخاب کنید.

۲- گزینه Network devices را باز کنید و برای آیتم کارت شبکه Wi-Fi بگردید. حداقل باید یک آیتم پیدا کنید.

۳- روی دستگاه وای‌فای راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید:

دیوایس منیجر ویندوز ۱۱

۴- به برگه Advanced بروید.

۵- به دنبال گزینه‌ای به نام Preferred Band بگردید و از بخش Value، گزینه Prefer 5GHz band را انتخاب کنید (یا چیزی مشابه آن):

تنظیمات وای فای ویندوز ۱۱

۶- (اختیاری): در برخی دستگاه‌های قدیمی، شما نیاز داشتید به گزینه Wireless mode نیز نگاهی انداخته و مطمئن شوید با استاندارد ۵ گیگاهرتز سازگاری دارد. مثلا، کارت شبکه وای فای دستگاه شما حتما از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا ۸۰۲.۱۱ac باشد نه اینکه ۸۰۲.۱۱n است.

۷- روی کلید OK بزنید.

پس از انجام این کار، می‌توانید دیوایس منیجر را بسته و مطمئن باشید کامپیوتر شما در هر شبکه‌ای، فقط به فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل می‌شود.

چگونه بررسی کنیم کامپیوتر ما به فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل است؟

در ویندوز ۱۱، بررسی اینکه آیا کامپیوتر شما از باند ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند؛ خیلی آسان است؛ به‌ویژه اینکه اگر به ویندوز ۱۱ نسخه ۲۲H2 به‌روزرسانی کرده باشید:

۱- روی آیکون Wi-Fi در نوار وظیفه ویندوز ۱۱، راست کلیک کنید و روی گزینه Network and Internet settings بزنید.

۲- در ویندوز ۱۱ نسخه ۲۲H2، بالافاصله می‌توانید در بخش Properties نزدیک بالای صفحه، ببینید به کدام فرکانس وای فای وصل هستید:

تنظیمات شبکه و اینترنت ویندوز ۱۱

۳- اگر چنین چیزی مشاهده نمی‌کنید؛ روی کلید Properties بزنید.

۴- حالا در پایین صفحه، به فیلد Network band نگاهی بیندازید و ببینید روی ۵GHz یا ۲.۴GHz است:

تنظیمات وای فای ویندوز ۱۱

تمام کاری که باید در لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی ویندوز ۱۱ برای اطمینان از اتصال به باند ۵ گیگاهرتز انجام دهید؛ همین کارهایی بود که اشاره شد.

اگر کامپیوتر شما به فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل نمی‌شود؛ احتمالا روتر یا مودم شما از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند یا غیر فعال است. دلیل دیگر هم می‌تواند دور بودن مودم و روتر از دستگاه شما و در دسترس نبودن سیگنال‌های فرکانس ۵ گیگاهرتز باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه پلی‌استیشن ۵ را مجبور کنیم به فرکانس وای‌فای ۵ گیگاهرتز وصل شود؟

حتما نگاهی به تنظیمات روتر یا مودم بی سیم خود بیندازید و ببینید نام شبکه وای فای ۵ گیگاهرتز چیست. در غالب روترها، به طور پیش‌فرض نام شبکه باند ۵ گیگاهرتز با یک عدد ۵ یا ۵GHZ آغاز می‌شود.

در مقاله «چگونه هات‌اسپات موبایل را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز فعال کنیم؟» هم آموزش دادیم چگونه وای فای فرکانس ۵ گیگاهرتز را هات‌اسپات کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
xda-developers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا