آموزش

نصب اکستندر وای فای: ۱۱ ترفند حرفه‌ای برای رسیدن به حداکثر پوشش‌دهی وای فای

نکات ریز و کم اهمیتی که می‌توانند باعث نتیجه‌گیری بهتر در استفاده از توسعه‌دهنده وای‌فای شوند

اکستندرهای وای فای در از بین بردن نقاط کور آنتن‌دهی، شهرت خوبی دارند اما برخی اوقات نصب و راه‌اندازی آن‌ها باعث سردرد شما می‌شود. اگر ترفندها و نکات گفته شده در این مقاله را به کار بگیرید؛ احتمالا می‌توانید به حداکثر پوشش‌دهی وای فای در خانه خود برسید.

نخست: شاید نیاز به ارتقا دارید

اکستندرهای وای فای نیز همانند روترها و مودم‌ها در طی سال‌های اخیر دست‌خوش تغییرات بزرگی شدند. اگر یک توسعه‌دهنده وای فای دارید که ۵ سال پیش خریداری کردید؛ مطمئن باشید کارایی خود را از دست داده است و اکستندرهای نسل جدید، بسیار بهتر و قوی‌تر هستند.

پس، اگر یک اکستندر وای فای دارید یا می‌خواهید یک اکستندر وای فای بخرید؛ باید تلاش کنید یک مدل نسل جدید با وای فای دو بانده خریداری کنید. اکستندرهای وای فای ۶ ارزان قیمت و با کیفیتی نیز در بازار یافت می‌شود که برخی اوقات به صرفه‌تر از خرید اکستندرهای وای فای ۵ هستند.

تفاوت یک اکستندری که چند سال پیش خریداری کردید با یک اکستندری که امسال بخرید؛ بسیار زیاد است. استانداردها و سخت‌افزارهای وای‌فای در حال رشد و تکامل هستند. حتی اکستندرهای ارزان قیمت امروزی، بسیار بهتر از اکستندرهای گران قیمت یا رده بالای دیروز هستند.

پرونده ویژه: راهنمای خرید اکستندر و تقویت‌کننده وای‌فای

بنابراین، پیش از هر کاری برای نصب و راه‌اندازی یک اکستندر وای فای، بررسی کنید آیا نیاز به ارتقای دستگاه اکستندر خود ندارید؟

اکستندر را در وسط فاصله روتر و محل تقویت وای فای قرار دهید

اگر فقط این ترفند را رعایت کنید؛ احتمالا موفق می‌شوید سرعت وای فای خود را در نقطه کوری که اصلا گیرندگی سیگنالی نداشتید؛ چند برابر کنید. نصب و قرار دادن اکستندر وای فای در نزدیکی روتر یا مودم اصلی وای فای، تاثیر زیادی روی تجربه کاربری شما دارد.

اگر هم هر دو دستگاه را خیلی نزدیک یکدیگر قرار دهید؛ هر دو یک منطقه مشترک را سیگنال‌دهی می‌کنند و احتمالا تداخل رادیویی خواهید داشت. اگر خیلی دور از هم قرار دهید؛ اکستندر برای ارتباط با روتر یا مودم دچار مشکل می‌شود و کاملا شکست خواهد خورد و نتیجه بسیار بدی خواهید گرفت.

محل نصب توسعه دهنده وای فای

مکان ایده‌آل، تقریبا وسط فاصله بین روتر و مکانی است که می‌خواهید وای فای را در آنجا گسترش داده و تقویت کنید. برای مثال، فرض کنید روتر وای فای شما در اتاق نشیمن است ولی وقتی وارد آشپزخانه یا پاسیو می‌شوید؛ سیگنال‌های وای فای روتر بسیار ضعیف هستند. در اینجا، قرار دادن اکستندر وای فای در اتاق نشیمن یا آشپزخانه هر دو اشتباه است؛ بلکه باید در مکانی بین اتاق نشیمن و آشپزخانه باشد.

بهتر است که باز اکستندر کمی به روتر یا مودم نزدیک‌تر باشد. برخی اوقات می‌خواهید اتاقی در آن سوی باغ را وای فای بدهید و از اکستندرها استفاده می‌کنید. شاید هر اکستندری بخرید؛ در این هدف موفق نباشید؛ چون اکستندرها طوری ساخته شده‌اند که یک فضای ۴۰ الی ۵۰ متری اطراف خود را تقویت کنند نه محلی صد متر دورتر در پشت ساختمان.

در صورت امکان، اکستندر را بالا قرار دهید

تقریبا اکثر اکستندرهای وای فای طوری طراحی و ساخته می‌شوند که باید مستقیما به پریز برق وصل شوند. متاسفانه، در بیشتر ساختمان‌ها، پریزهای برق در پایین و نزدیک زمین، پشت مبلمان و مکان‌هایی نامناسب قرار دارند که باعث می‌شوند اکستندر نتواند به صورت بهینه‌ای، سیگنال‌های خود را به اطراف پخش کند.

بیشتر بخوانید: وای فای اکستندر در برابر پاورلاین: کدام‌یک واقعا حال اینترنت و وای فای شما را بهتر می‌کند؟

در صورت امکان، اکستندر وای فای را جایی نصب کنید که فاصله نسبتا زیادی با زمین داشته باشد؛ مثلا ۱ تا ۱.۵ متر و حتی بیشتر با زمین فاصله بگیرد. گاهی اوقات در سالن اصلی خانه یا پارکینگ و گاراژ، پریزهای برقی در نزدیکی سقف تعبیه شده است که می‌توانید برای نصب اکستندر استفاده کنید.

همین‌طور، می‌توانید با سیم‌کشی، اکستندر را بالای کتابخانه، کابینت‌های آشپزخانه یا هر مکان بلند دیگری در خانه، قرار دهید. به هر حال، برای پوشش‌دهی بیشتر وای فای، اکستندر باید در مکانی مرتفع و با فاصله زیاد از زمین نصب شود.

از قرار دادن اکستندر در اطراف وسایل بزرگ پرهیز کنید

همان قواعدی که برای نصب مودم و روتر وای فای گفته می‌شود؛ برای مکان نصب اکستندر نیز صادق است. یک اکستندر زمانی می‌تواند بیشترین پوشش‌دهی و پخش امواج رادیویی را داشته باشد که یک محیط باز در اطراف خود ببیند نه اینکه با دیوار و یخچال و کمد و دیگر وسایل بزرگ و مانع، روبرو شود.

یخچال‌ها، اجاق‌ها، کتابخانه‌های مملو از کتاب، آبگرمکن‌ها، مایکرووها، تلویزیون‌ها، اجسام فلزی بزرگ و … همگی بخشی از سیگنال‌های وای فای را جذب کرده و مانع هستند.

تمام تلاش خود را بکنید که اکستندر را در مکانی دور از این مانع‌ها نصب کنید و در صورت امکان، یک خط دید مستقیم میان روتر و اکستندر و محل قرارگیری شما برای استفاده از وای فای باشد.

از نام شبکه یکسان استفاده نکنید

بسیاری از کاربران دوست دارند یک شبکه وای فای یکپارچه بسازند. برای همین، از یک SSID یا نام شبکه یکسان با روتر و مودم برای اکستندر استفاده می‌کنند. در بسیاری از رسانه‌ها نیز قابلیت تعریف نام شبکه مشابه وای فای اصلی خانه، یک مزیت برای توسعه‌دهنده وای فای تلقی می‌شود.

اگرچه این رویکرد درست است و در بسیاری از اوقات باعث می‌شود از سردرگمی و داشتن چندین SSID وای فای خلاص شوید و از اینترنت قوی در هر نقطه از خانه و تنها با داشتن یک وای فای، لذت ببرید ولی تجربه نشان داده، گاها برعکس، همه‌چیز بر هم می‌ریزد و قدرت اکستندر کم می‌شود؛ به‌ویژه وقتی دارید از سخت‌افزار با برندهای مختلف در یک شبکه وای فای خانگی استفاده می‌کنید.

ترفند اکستندر وای فای

توصیه ما این است که یک SSID متفاوت برای وای‌فای اکستندر خود انتخاب کنید. می‌توانید یک نام مشابه ولی با کمی اختلاف انتخاب کنید تا کاملا وای فای روتر از وای فای اکستندر قابل تشخیص باشند. مثلا، اگر نام شبکه وای فای اصلی خانه شما shabakehchi است؛ نام وای فای اکستندر را shabakehchi-ex قرار دهید.

وقتی نام‌های شبکه مجزا باشد؛ برای اتصال هر دستگاه به وای فای از تلویزیون و کنسول بازی گرفته تا دوربین‌ها، سنسورها، گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها، دقیقا می‌دانید هریک را به کدام وای فای وصل کردید و می‌توانید فهرستی تمیز از آن‌ها تهیه کنید و دیگر از تداخل‌ها جلوگیری می‌شود.

ضمن اینکه این رویه به شما کمک می‌کند، یک دستگاه خاص را روی یک وای‌فای مشخص قفل کنید. مثلا، اگر تلویزیون شما در گوشه‌ای است که حتما باید به وای‌فای روتر اصلی وصل شود و نه وای‌فای اکستندر تا سرعت بهتری داشته باشد؛ تنظیم تلویزیون روی وای‌فای روتر با نام مشخص، ساده‌تر می‌شود.

تلاش کنید بیشتر به روتر اصلی وصل شوید

برخی کاربران تصور می‌کنند حالا که یک اکستندر نصب کردند؛ باید همه دستگاه‌ها را به وای‌فای این اکستندر وصل کنند؛ در حالی‌که یک رویکرد کاملا اشتباه است.

اکستندرها می‌خواهند فقط وای‌فای یک نقطه کور را از بین ببرند و سیگنال‌های وای‌فای در آن نقطه را بهبود دهند؛ نه اینکه کل وای‌فای خانه را تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: آیا اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ مناسب هستند؟

بهتر است، بیشتر دستگاه‌ها به وای فای روتر اصلی وصل شوند و فقط در جایی که وای فای بسیار ضعیف است و آن‌جا یک یا دو دستگاه نیاز به وای‌فای دارند؛ به اکستندر وای فای متصل شوند. با این ترفند، همچنان، سرعت وای فای اکستندر و روتر اصلی را بالا نگه می‌دارید و از افت شبکه جلوگیری می‌کنید.

اکستندری مطابق یا بالاتر از نسل وای فای اصلی خانه بخرید

واقعیت این است که اکستندرهای نسل قدیمی مانند اکستندرهای وای فای ۴ یا سری N و حتی برخی از اکستندرهای ارزان قیمت وای فای ۵ یا AC، برای استفاده‌های حساس و همیشه آنلاین، مناسب نیستند و امکان قطعی بالایی دارند.

اگر نیاز به استریم ۴K دارید یا اینکه می‌خواهید دستگاهی را به اکستندر وای فای وصل کنید که همیشه روشن و آنلاین بماند؛ بهتر است اکستندری تهیه کنید که هم نسل روتر و مودم شما باشد یا حتی از روتر و مودم شما، بهتر و بالاتر باشد.

اکستندر وای فای ۶ تی پی لینک

مثلا، اگر یک روتر دو بانده AC1200 دارید و واقعا قطعی اکستندر برای شما پر اهمیت است؛ اکستندر وای فای ۶ مانند تی پی لینک RE605X تهیه کنید که از هر نظر کارایی بالایی دارد و می‌تواند ماه‌های متمادی برای شما روشن باشد.

برای گیمینگ و استریم ویدئو نیز اکستندری بهتر از ایسوس RP-AX56 پیدا نخواهید کرد.

بیش از یک اکستندر وای‌فای نصب نکنید

توسعه‌دهنده‌های وای‌فای همانند یک چسب زخم هستند؛ بنابراین استفاده از چندین چسب زخم می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

اگر می‌خواهید در چندین نقطه خانه، وای‌فای را تقویت کنید؛ اکستندرها اصلا گزینه خوبی نیستند و به جای آن‌ها بهتر است از روترهای مش وای‌فای استفاده کنید. اکستندرها فقط برای زمانی خوب هستند که بخواهید وای‌فای در اتاق شخصی یا در آشپزخانه و یک نقطه خاص و کوچک را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

افزودن و نصب چندین اکستندر در یک خانه، فقط تداخل رادیویی را افزایش می‌دهد و باعث تاخیر بیشتر می‌شود؛ ضمن اینکه مدیریت چندین شبکه وای‌فای ساخته شده توسط اکستندرها بسیار مشکل می‌شود.

ارتقای روتر یا رفتن به سوی سیستم‌های مش وای‌فای، بهتر از نصب چندین اکستندر در خانه است.

به دنبال اکستندر وای فای دو بانده باشید

در ابتدای این مطلب هم توصیه کردیم اگر امروز می‌خواهید یک اکستندر وای‌فای بخرید؛ به دنبال خرید یک مدل دو بانده باشید که حداقل از نسل AC باشد.

اکستندرهای دو بانده، سرعت و پوشش‌دهی وای‌فای بیشتری به شما می‌دهند؛ می‌توانید دستگاه‌ها را میان دو باند رادیویی تقسیم کنید و همه دستگاه‌ها روی باند ۲.۴ گیگاهرتز نباشند؛ امکان توسعه فرکانس ۵ گیگاهرتز را دارید که سریع‌تر ولی سیگنال‌های ضعیف‌تری دارد.

همین‌طور، می‌توانید یک فرکانس رادیویی را به عنوان لینک backhaul برای اتصال به روتر اصلی خانه استفاده کنید و از فرکانس دیگری برای اتصال به اینترنت سود ببرید.

یک اکستندر با قابلیت اتصال به اترنت داشته باشید

وقتی صحبت از لینک backhaul می‌شود؛ نمی‌توان از اتصال اترنت گذشت. بسیاری از اکستندرهای وای‌فای دارای یک درگاه شبکه اترنت برای اتصال به روتر اصلی از طریق کابل شبکه هستند. شما باید از این فرصت، نهایت استفاده را ببرید و در صورت امکان، اکستندر وای‌فای را با کابل به روتر اصلی وصل کنید تا سرعت وای‌فای شما بسیار بیشتر شود.

نصب اکستندر با اترنت

حتی می‌توانید توسعه‌دهنده‌های وای‌فای خریداری کنید که از دستگاه‌های پاورلاین پشتیبانی می‌کنند تا بتوانید اینترنت را از طریق خطوط برق و کابل‌کشی درون ساختمان، دریافت و در نقطه کور وای‌فای، ارائه دهید.

برخی از اکستندرها هم دو درگاه شبکه دارند که یکی برای اتصال به روتر اصلی و دیگری برای اتصال کابلی به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر است. به هر حال، اتصال یک اکستندر وای‌فای به روتر یا مودم اصلی از طریق کابل شبکه (اگر فاصله زیاد نباشد)، می‌تواند به شما اینترنت پایدارتر و بهتری بدهد.

فقط توجه کنید در هنگان راه‌اندازی یک اکستندر از طریق کابل شبکه، باید مشخص کنید دستگاه اکستندر یک تقویت‌کننده یا یک اکسس پوینت است.

از مود Ethernet Bridge استفاده کنید

بهترین استفاده از درگاه اترنت روی یک اکستندر وای‌فای در حالتی است که شما آن را روی Ethernet backhaul تنظیم کنید.

ولی روش دیگری نیز وجود دارد و آن مود Ethernet bridge است. در این روش، شما درگاه اترنت را به عنوان یک پل برای عبور اینترنت تنظیم می‌کنید و اکستندر وای‌فای از طریق فرکانس‌های رادیویی با روتر اصلی در ارتباط است.

تی پی لینک RE605X

شاید تنظیمات این روش مقداری سخت باشد ولی به هر حال، شما هر چقدر سعی کنید ارتباطات وای‌فای را کاهش داده و دستگاه‌های بیشتری با کابل شبکه به روتر یا سخت‌افزارهای متصل به روتر ارتباط دهید؛ مشکلات وای‌فای کمتری خواهید داشت.

اکستندری خریداری کنید که با روتر شما کاملا جفت شود

هنگامی که داریم درباره اکستندرهای وای‌فای صحبت می‌کنیم؛ بسیار مهم است اکستندر با روتر یا مودم شما کاملا سازگار باشد و جفت شود. یک اکستندر و روتر ناسازگار می‌تواند باعث از دست رفتن بخش بزرگی از منابع وای‌فای شود.

معمولا، شرکت‌های سازنده تجهیزات شبکه، سعی می‌کنند استانداردها و قواعدی را رعایت کنند تا اطمینان حاصل شود بیشتری هماهنگی و سازگاری و کارایی بین یک اکستندر و روتر اصلی به وجود می‌آید. این یک قانون و اصل کلی نیست و ممکن است شما یک اکستندر از برندی خاص و روتری از برند دیگری داشته باشید و باز بالاترین کارایی را به دست بیاورید.

ضمن اینکه برخی از شرکت‌های شبکه‌ای، فناوری‌ها و ویژگی‌هایی ارائه می‌کنند که تنها روی دستگاه‌های ساخت خودشان در دسترس است. مثلا، نت‌گیر ویژگی خوبی به نام One WiFi دارد که امکان استفاده از یک SSID در کل شبکه را فراهم می‌کند ولی در صورتی می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید که هم روتر و هم اکستندر از برند خود نت‌گیر باشند.

تی پی لینک ویژگی مشابهی به نام OneMesh دارد و کاملا قابل حدس است که تنها روی سخت‌افزارهای این شرکت کار می‌کند.

در پایان، این نکته را فراموش نکنید که اکستندرها، فقط برای بهبود و تقویت وای‌فای در یک نقطه هستند و اگر شما با خرید و نصب یک اکستندر، موفق نشدید مشکلات وای‌فای خانه را برطرف کنید؛ احتمالا به یک سیستم مش وای‌فای نیاز دارید یا اینکه باید روتر دو بانده خود را ارتقا دهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
howtogeek

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا