فناوری

وای فای اکستندر در برابر پاورلاین: کدام‌یک واقعا حال اینترنت و وای فای شما را بهتر می‌کند؟

کدام ارتقا برای شما مناسب‌تر است؟

همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، مشکلات اینترنت در خانه‌ها و دسترسی مردم به یک اینترنت پرسرعت و روان را بیشتر از گذشته نمایان کرد.

تعداد بی‌سابقه‌ای از افراد مشغول انجام کار در خانه شدند و از سوی دیگر، دانش‌آموزان، دانشجویان و محصلان برای آموزش مجازی و راه دور به اینترنت نیاز داشتند. هجوم اعضای خانواده به اینترنت و وای‌فای باعث شد مشکلات اینترنت خانگی بیشتر شود و شاهد کندی اینترنت، اتصال‌های ناپایدار و قطعی بیشتر و کاستی‌های سخت‌افزارهای شبکه قدیمی‌تر باشیم.

همیشه مشکل از سرویس‌دهنده اینترنت نیست یا سرعت و پوشش‌دهی مودم روتر شما نیست؛ بلکه مودم شما برای مساحت خانه کافی نیست و نمی‌تواند کل فضاها را پوشش دهد. مودمی که وسط سالن خانه برای دسترسی به تلویزیون و کنسول بازی و آشپزخانه قرار دادید؛ احتمالا در اتاق‌ها به خوبی آنتن نمی‌دهد و اینترنت رضایت‌بخشی ندارید.

چند راه‌حل برای افزایش دامنه برد وای‌فای مودم‌ها و روترها وجود دارد. روش نخست، استفاده از یک رنج اکستندر یا تقویت‌کننده وای‌فای است. روش بعدی، نصب کیت‌های پاورلاین است. روش سوم که پرهزینه‌تر بوده و معمولا برای کاربران خانگی عادی چندان با استقبال روبرو نمی‌شود؛ استفاده از سیستم‌های مش وای‌فای است.

درک تفاوت وای فای اکستندر و پاورلاین، می‌تواند به شما کمک کند یک انتخاب بهتر داشته باشید و دقیقا چیزی را بخرید و نصب کنید که شبکه وای‌فای شما را ارتقا می‌بخشد و باعث بهبود سرعت اینترنت می‌شود.

وای فای اکستندر در برابر پاورلاین

وای فای اکستندر یا پاورلاین

رنج اکستندرها یا توسعه‌دهنده و تقویت‌کننده وای‌فای برای کاربران آشناتر هستند. یک وای فای اکستندر، با دریافت سیگنال وای‌فای مودم و روتر شما و تقویت و تکرار این سیگنال در یک محدوده جدید، سعی می‌کند برد وای‌فای را بیشتر کند.

معمولا یک وای فای اکستندر را در وسط فاصله میان مودم روتر تا محلی که قرار است از وای‌فای استفاده شود؛ قرار می‌دهند تا سیگنال‌های وای‌فای قوی‌تری دریافت کرده و بتواند همان سیگنال را تقویت کند و دوباره منتشر سازد. رنج اکستندرها برای تقویت وای فای در یک نقطه خاص، بسیار مناسب بوده و کاملا جوابگو هستند.

مثلا، تصور کنید می‌خواهید وای‌فای اتاق خواب خودتان را تقویت کنید و دیگر نیازی به تقویت وای‌فای در کل خانه نیست. در این صورت، نصب یک رنج اکستندر در اتاق خواب، می‌تواند شما را به یک وای فای تقویت شده و بهبودیافته برساند.

اما کیت‌های پاورلاین، به جای اتکا به سیگنال‌های بی‌سیم، از کابل‌کشی برق خانه شما برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. هر کیت پاورلاین دارای دو دستگاه فرستند و گیرنده است. بخش فرستنده را به مودم یا روتر وصل کرده و به پریز برق می‌زنید. بعد در اتاق خود یا هر نقطه‌ دیگری که اینترنت نیاز دارید؛ بخش گیرنده را به پریز برق زده و دستگا‌ه‌های خود مانند لپ‌تاپ یا گوشی موبایل یا پی‌سی را به پاورلاین گیرنده وصل می‌کنید تا اینترنتی بدون قطعی و تاخیر داشته باشید.

مزیت بزرگ کیت پاورلاین این است که دیگر درگیر سیگنال‌های بی‌سیم و قطعی و ناپایداری و مشکل برد وای‌فای و تداخل‌های امواج نیستید. عیب بزرگ پاورلاین‌ها این است که باید دستگاه فرستنده و گیرنده در نزدیکی هم باشند. برای خانه‌های بسیار بزرگ، نمی‌توان از پاورلاین‌ها استفاده کرد.

کابل‌کشی برق خانه نیز در کیفیت پاورلاین‌ها بسیار تاثیرگذار است. اگر پاورلاین وای فای دار بخرید؛ می‌توانید گوشی تلفن همراه و تبلت و لپ‌تاپ را با وای‌فای به اینترنت پاورلاین وصل کنید ولی اگر پاورلاین بدون وای‌فای بخرید؛ باید حتما دستگاه خود را از طریق کابل شبکه به اینترنت وصل کنید؛ یعنی نمی‌شود گوشی تلفن همراه را به اینترنت وصل کرد.

یک روش دیگر، ترکیب این دو با یکدیگر است. می‌توانید با کمک یک پاورلاین، اینترنت را از سالن و اتاق نشیمن خانه خود به درون اتاق خواب آورده و بعد به یک رنج اکستندر بدهید تا در اتاق به صورت وای‌فای پخش کند.

هر دو دستگاه وای فای اکستندر و پاورلاین، می‌توانند وضعیت وای‌فای خانگی را بهبود بخشیده و پوشش اینترنت گسترده‌تری در اختیارتان قرار دهند. گاهی اوقات انتخاب درستی از میان این دو نوع دستگاه وجود ندارد و شما باید بررسی کنید با بودجه‌ای که دارید؛ کدام‌یک را می‌توانید تهیه کرده و استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
slashgear

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام آقای محمدی‌زاده وقتتون بخیر و ممنون بابت این مطالب عالی. یه سوالی داشتم اینکه چقدر “نوع” اسپلیتر در نویز تاثیر داره؟ چون الان در بازار از اسپلیتر های ۲۰ تومنی تا ۲۰۰ تومنی و حتی بیشتر موجوده و واقعا آدم رو گیج میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا