آموزش

چگونه در پیاده‌روی اربعین از وای‌فای رایگان استفاده کنیم؟

اگر عازم پیاده‌روی اربعین و شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) در کربلای معلای هستید؛ حتما یکی از سوال‌های شما درباره وای‌فای است.

چگونه می‌توان در پیاده‌روری اربعین به وای‌فای دسترسی داشت؟

آیا دیتای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل جواب می‌دهد و می‌توانید از اینترنت استفاده کنید؟

همراه اول و ایرانسل در کدام محل‌ها وای‌فای رایگان می‌دهند؟

در چه مکان‌هایی می‌توان از وای‌فای رایگان استفاده کرد؟

در خود شهر نجف و کربلا وای‌فای هست؟

این‌ها سوالاتی است که بسیاری از مسافران اجتماع بزرگ اربعین از دیگران یا افرادی که سال‌های قبل حضور داشتند؛ می‌پرسند و در پی جواب هستند. سعی می‌کنم براساس تجربیات سال گذشته و اطلاعاتی که امسال منتشر شده؛ به تک تک این سوال‌ها جواب بدهم؟

سیم‌کارت ایرانی یا عراقی؟

شاید اولین سوال اساسی این باشد که در داخل خاک عراق از سیم‌کارت ایرانی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده کنیم یا سیم‌کارت عراقی روی گوشی بیندازیم؟

حرف اول و آخر در این زمینه را وزیر ارتباطات زدند و به نظرم بسیار هم درست گفتند: «زائران اربعین بهتر است در خاک عراق از سیم‌کارت اپراتورهای عراقی استفاده کنند.»

سیم‌کارت‌های عراقی در این کشور بهتر از سیم‌کارت‌های ایرانی کار می‌کنند و پوشش آنتن‌دهی بهتری دارند. در ضمن قیمت مکالمه و اینترنت آن‌ها نیز بسیار پایین‌تر از سیم‌کارت‌های ایرانی است و هزینه رومینگ برای زائران نمی‌افتد.

تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده در برخی مناطق سیم‌کارت‌های همراه اول از کار افتاده و در برخی مناطق دیگر ایرانسل آنتن نمی‌دهد ولی سیم‌کارت‌های عراقی همیشه در دسترس هستند.

استفاده از اینترنت موبایل

قاعدتا هرکجا که بتوانید از سیم‌کارت همراه اول یا ایرانسل استفاده کنید؛ امکان استفاده از دیتا و اینترنت همراه اول نیز وجود دارد ولی مسئله اصلی این است که در بسیاری از مناطق مانند کربلا یا نجف که تجمع زائران بسیار زیاد است و شاید میلیون‌ها نفر در یک مکان کوچک جمع شده باشند؛ سیم‌کارت‌های ایرانی از کار می‌افتند و دیگر حتا برای مکالمه و پیامک نیز مشکل پیدا خواهید کرد.

تجربه نشان داده در طول مسیر پیاده‌روی اوضاع کمی بهتر است و می‌شود از اینترنت موبایل استفاده کرد ولی باز هم انتظار سرعت اینترنت ایران را نداشته باشید. بیشتر زیرساخت‌های ارتباطی عراق مبتنی بر ۳G هستند.

وای‌فای در نجف و کربلا

در دو شهر نجف و کربلا؛ هم اپراتورهای عراقی و هم اپراتورهای ایرانی تجهیزات مخابراتی زیادی نصب کردند. اگر نزدیک حرم‌ها باشید؛ می‌توانید از وای‌فای رایگان آن‌ها استفاده کنید اما باز هم به خاطر ازدحام جمعیت؛ گاهی اوقات موبایل آنتن نمی‌دهد. به همین دلیل؛ نمی‌توان زیادی روی اینترنت موبایل و دیتا در این دو شهر حساب باز کرد. 

با کمی گشت و گذار در اطراف حرم‌ها و محل اسکان انبوه زائران می‌توانید کیوسک‌های اینترنت وای‌فای را یافته و ازشان استفاده کنید. سرعت این کیوسک‌ها بستگی به تعداد افرادی دارد که بدان‌ها متصل شدند.

وای‌فای در طول مسیر پیاده‌روی اربعین

در طول مسیر پیاده‌روی از شهر نجف تا کربلا؛ تعداد زیادی کیوسک وای‌فای نصب شده است. همین‌طور؛ موکب‌های بزرگ و کوچک با نصب روترهای بی‌سیم خانگی یا آنتن‌ها و دکل‌های بزرگ مخابراتی میزبان شما هستند. 

تقریبا پس از هر چند ستونی شما می‌توانید به یک کیوسک یا آنتن وای‌فای برسید و در آن‌جا توقفی کرده و از اینترنت استفاده کنید.

در طول این مسیر؛ آنتن‌دهی اپراتورهای مخابرانی ایرانی و عراقی خوب است و می‌توانید حتا از اینترنت موبایل استفاده کنید. چون جمعیت زائران در طول کل مسیر پراکنده شده‌اند؛ بهترین فرصت است که از وای‌فای و اینترنت استفاده کنید.

وای‌فای موکب‌های معروف

در موکب‌های بزرگی مانند موکب امام رضا (ع)، موکب مسجد جمکران، موکب شهرداری تهران و نظایر این‌ها می‌توانید از یک وای‌فای پرسرعت و رایگان بهره ببرید. اگر طوری پیاده‌روی خود را برنامه‌ریزی کنید که در این موکب‌ها اسکان داشته باشید؛ از بعدازظهر تا فردا صبح شانس استفاده از اینترنت وای‌فای رایگان را خواهید داشت.

در اینجا؛ بهترین فرصت است که با خانواده و دوستان تماس تصویری بگیرید؛ عکس‌های خود را آپلود کنید و سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید و شکوه اربعین را در فضای مجازی گسترش دهید.

مرزهای ایران و عراق

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و حتا مخابرات ایران در مرزهای ترددی ایران و عراق نیز تجهیزات مخابراتی بسیار گسترده‌ای نصب کردند تا جوابگوی نیاز کاربران باشند.

مرز مهران به خاطر تردد بیشتر؛ میزبان ده‌ها دکل مخابراتی است و زائرانی که از این مرز وارد خاک عراق می‌شوند و دوباره برمی‌گردند؛ می‌توانند از امکانات اینجا استفاده کنند.

در مرزهای شلمچه و چذابه باز هم تجهیزات مخابراتی نصب شده است ولی کمتر از مرز مهران است. همراه اول و ایرانسل روی مرز مهران تجهیزات بیشتری نصب کردند.

در زیر می‌توانید نقشه‌ای از ایستگاه‌های وای‌فای رایگان همراه اول را مشاهده کنید:

به‌روزرسانی (۸ مهرماه ۱۳۹۸)

زائران عزیز باید به چند نکته مهم توجه داشته باشند:

۱- حتما دو سیم‌کارت با خود ببرید. یک سیم‌کارت از همراه اول و یک سیم‌کارت از ایرانسل تا اگر در مکانی یکی قطع بود؛ از دیگری استفاده کنید.

۲- شدیدا مواظب امنیت وای‌فای عمومی و رایگان باشید. به هر شبکه وای‌فای رایگانی متصل نشوید.

۳- تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که سرعت وای‌فای رایگان در شهرهای نجف و کربلا یا در طول مسیر پیاده‌روی پایین است. اگر استفاده از اینترنت برای شما بسیار اهمیت دارد؛ حتما سیم‌کارت عراقی بخرید یا دیتای موبایل خودتان را روشن کنید.

۴- هات‌اسپات کردن دیتای موبایل خودتان برای دیگران بهترین روش برای استفاده از اینترنت امن است.

۵- سعی کنید بسته‌های هدیه اپراتورها را برای ایام اربعین فعال و استفاده کنید تا هزینه کمتری بپردازید.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا