آموزش

چگونه در پیاده‌روی اربعین از اینترنت و وای‌فای امن استفاده کنیم؟

در مسیر پیاده‌روی اربعین، موکب‌های بزرگ اقدام به ارائه سرویس‌های اینترنت و وای‌فای رایگان و عمومی می‌کنند. همین‌طور، اپراتورهای ایرانی و عراقی در مکان‌های مشخصی سرویس‌های وای‌فای رایگان به زائران اربعین حسینی می‌دهند.

همان‌طور که در مطلب «چگونه در پیاده‌روی اربعین از وای‌فای رایگان استفاده کنیم؟» اشاره کردیم و وزیر ارتباطات نیز در گفت‌وگوی رادیویی تاکید کردند زائران مراسم اربعین بهتر از اینترنت رومینگ استفاده نکنند و به وای‌فای رایگان موکب‌های بزرگ متصل شوند؛ بهتر است زائران از وای‌فای رایگان در مسیرهای پیاده‌روی اربعین استفاده کنند ولی باید نکات ایمنی را هم مدنظر داشته باشند.

براساس تجربه چند سال حضور در مراسم معنوی و بسیار پر برکت پیاده‌روی اربعین؛ برای استفاده از اینترنت و وای‌فای رایگان و امن توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

۱۰ توصیه مهم به زائران اربعین

۱- تا حد امکان به وای‌فای و اینترنت دارای رمزعبور متصل شوید. برخی شبکه‌ها بدون هیچ‌گونه رمزی هستند و به محض انتخاب، بدان‌ها وصل می‌شوید ولی وای‌فای‌های رایگان دارای رمزعبور امن‌تر هستند؛ حتی اگر این رمزعبور را همه داشته باشند.

۲- به وای‌فای موکب‌های بزرگ، معروف و شناخته شده متصل شوید و از وای‌فای‌های متفرقه و ناشناس پرهیز کنید.

۳- با وای‌فای رایگان کارهای بانکی انجام ندهید و اطلاعات حساسی وارد گوشی تلفن همراه نکنید. مثلا، به درگاه‌های پرداخت، ایمیل‌های مهم و رسمی و کاری، حساب‌های کاربری شخصی مهم و … متصل نشوید.

۴- به وای‌فای‌های با نام‌های عجیب و غریب، ناشناس و بدون هیچ‌گونه اطلاعات هویتی متصل نشوید.

۵- اگر بتوانید از وی‌پی‌ان استفاده کنید؛ از اطلاعات خود محافظت کرده و کمتر در معرض هک، سرقت اطلاعات و حملات هکرها قرار می‌گیرید.

۶- اطلاعات حساس، عکس‌ها شخصی و فایل‌های مهم را پیش از عزیمت به مرز و شرکت در مراسم پیاده‌روی معنوی اربعین از روی گوشی تلفن همراه پاک کنید.

۷- اگر کار بانکی و مهمی دارید که باید اطلاعات حساسی هم وارد گوشی کنید؛ بهتر است از اینترنت رومینگ استفاده کنید.

۸- اگر دوستی اینترنت رایگان دارد؛ از او بخواهید با هات‌اسپات موبایل به اشتراک بگذارد و شما به وای‌فای این گوشی متصل شوید. البته، حتما برای هات‌اسپات خود رمزعبور انتخاب کرده باشد.

۹- از اتصال به هات‌اسپات‌های اشخاص ناشناس جدا خودداری کنید چون پرخطرترین اتصال‌ها خواهد بود.

۱۰- پس از استفاده از اینترنت و وای‌فای رایگان، سریعا وای‌فای را خاموش کنید و باز نگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا