آموزش

۵ توصیه برای استفاده از اینترنت در ایام اربعین کشور عراق

سیم‌کارت عراقی یا سیم‌کارت ایرانی؟ بسته‌های رومینگ یا تعرفه آزاد؟ وای‌فای یا هات‌اسپات؟

همیشه در ایام اربعین، بحث استفاده از اینترنت در کشور عراق و مسیر پیاده‌روی، استفاده از رومینگ تلفن همراه و خرید سیم کارت عراقی داغ می‌شود.

ما هم سعی می‌کنیم براساس اطلاعاتی که داریم و تجربه‌های سال‌های گذشته، توصیه‌هایی به زائرین پیاده‌روی اربعین و حضور یک هفته یا ده روزه در کشور عراق داشته باشیم.

برای اربعین ۱۴۰۲، اگر قصد استفاده از اینترنت و تماس تصویری را دارید؛ ۵ توصیه زیر را در نظر بگیرید:

۱- مودم سیم کارتی نبرید

برخی از مردم تصور می‌کنند با بردن مودم سیم کارتی و انداختن یک سیم کارت عراقی روی آن، می‌توانند اینترنت بهتر یا ارزان‌تری داشته باشند.

این تصور اشتباه است و بردن مودم را کاملا فراموش کنید. اولا، اپراتورهای موبایل عراق با ایران متفاوت هستند؛ سیم‌کارت‌ها و تنظیمات آن‌ها متفاوت است و گاها سیم‌کارت عراقی روی مودم سیم کارتی اصلا کار نمی‌کند.

دوم، این قدر جمعیت شلوغ است و دکل‌های مخابراتی اشباع هستند که موبایل‌ها به عنوان دستگاه‌های پیشرفته و قدرتمند سیگنال‌دهی، از کار می‌افتند و شرایط مطلوبی ندارند؛ حالا یک مودم همراه یا جیبی ساده و قدیمی جای خود دارد.

مطمئن باشید اصلا اینترنت خوبی روی مودم نمی‌گیرید تا بخواهید با وای‌فای و هات‌اسپات و اتصال چند نفر به یک مودم، زرنگی کرده و بخواهید مثلا با یک بسته اینترنت رومینگ یا یک سیم کارت عراقی، همه از اینترنت استفاده کنید.

۲- سیم کارت عراقی بهتر از سیم کارت ایرانی

تجربه سال‌های قبل نشان داده سیم‌کارت‌های عراقی، آنتن‌دهی، کیفیت تماس و اینترنت بهتری نسبت به سیم‌کارت‌های ایرانی و رومینگ دارند.

سیم کارت عراقی

ضمن اینکه از نظر هزینه و قیمت هم خرید یک سیم کارت عراقی با بسته اینترنت و مکالمه ۷ روزه، ارزان‌تر از بسته‌های اینترنت رومینگ ایران تمام می‌شود.

۳- هات‌اسپات موبایل

بهتر است یک سیم کارت عراقی با بسته اینترنت چند گیگ بخرید و بعد اینترنت را میان خودتان هات‌اسپات کنید تا چند نفر با هم در اربعین از اینترنت استفاده کنند.

این روش، هم ارزان‌تر تمام می‌شود و همه اینکه دیگر نیازی نیست همه سیم کارت عراقی بگیرند.

۴- خرید و فعال‌سازی بسته رومینگ

اگر برنامه‌ای برای خرید سیم کارت عراقی ندارید و تصمیم گرفتید از همان سیم کارت ایرانی خودتان استفاده کنید؛ بهتر است یک بسته رومینگ را از ایران فعال کرده و در طول کل مسیر برای اینترنت اربعین یا مکالمه و پیامک استفاده کنید.

ابدا بدون بسته رومینگ، وارد خاک عراق نشوید؛ چون تعرفه آزاد اینترنت رومینگ و همین‌طور مکالمه و پیامک بسیار بالا است و در بازگشت به ایران ناگهان متوجه می‌شوید ۵۰۰ هزار تومان یا ۱ میلیون تومان هزینه قبض موبایل برایتان آمده است.

تعرفه بسته اینترنت اربعین ایرانسل:

 بسته اینترنت اربعین ایرانسل

تعرفه بسته اینترنت و مکالمه اربعین همراه اول:

بسته های رومینگ ویژه اربعین

بسته‌های اینترنت رومینگ اربعین همراه اول (ویژه و پرحجم):

۵- وای‌فای

در سال‌های گذشته، وای‌فای در مرزها و همین‌طور مسیر پیاده‌روی بسیار ضعیف بوده و عملا برای خیلی از کاربران غیرقابل‌استفاده شد.

اما هر سال، دولت ایران و عراق، زیرساخت‌ها را بهبود می‌دهند و نقاط دسترسی بیشتری فراهم کرده تا زائرین عتبات بتوانند از وای‌فای استفاده کنند.

امسال، هنوز نمی‌دانیم وضعیت وای‌فای در مرزها، موکب‌ها و مسیرهای پیاده‌روی چگونه است.

این گزینه را هم مد نظر داشته باشید که برخی موکب‌ها اینترنت خوبی دارند و شما می‌توانید با وای‌فای، با ایران تماس تصویری و مکالمه داشته باشید یا وبگردی  و عکس و تصاویر پیاده‌روی را در اینترنت منتشر کنید.

فقط مواظب باشید از یک اینترنت و وای‌فای امن در طول کل مسیر استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم دو مطلب کاربردی زیر را هم بخوانید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا