آموزش

تنظیمی که هر کاربر روتر بی‌سیم باید بداند!

یک نظرسنجی نشان می‌دهد اکثر کاربران خانگی هیچ تصوری درباره امنیت روترهای بی‌سیم ندارند و نمی‌دانند اولین کاری که باید انجام دهند؛ امن کردن روتر با تغییر رمزعبور پیش‌فرض است.

بیش از ۸۲ درصد از ۲۲۰۵ نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی هرگز رمزعبور پیش‌فرض روتر خود را تغییر ندادند. به طور مشابه، ۸۲ درصد هرگز نام شبکه پیش‌فرض روتر را تغییر ندادند. بدتر اینکه ۸۶ درصد این افراد هرگز فریم‌ویر روتر بی‌سیم را به‌روزرسانی نکردند.

همین‌طور؛ ۷۰ درصد این افراد هرگز بررسی نکردند آیا یک دستگاه یا کاربر ناشناس در شبکه‌شان وجود دارد یا خیر! ۶۹ درصد هم هرگز رمزعبور پیش‌فرض وای‌فای را تغییر ندادند.

بیشتر بخوانید: چرا باید نام پیش‌فرض روترمان (SSID) را عوض کنیم؟

بیش از نیمی از افراد گفتند هرگز این کارها را روی روترهای بی‌سیم یا وای‌فای خانگی خود انجام ندادند و ۴۸ درصد نمی‌دانستند چرا باید این تنظیمات را انجام دهند.

نظرسنجی بالا توسط سایت انگلیسی Broadband Genie و از کاربران این کشور انجام شده است و این وضعیت اسف‌بار را نشان می‌دهد. حالا تصور کنید در کشورهای با دانش کمتر مانند ایران وضع چگونه است!

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم دیگران از وای‌فای ما استفاده می‌کنند؟

تصور نکنید وضعیت کاربران کانادایی یا امریکایی بهتر است. در یک نظرسنجی دیگر از کاربران امریکایی؛ ۳۴ درصد پاسخ‌دهندگان اصلا نمی‌دانستند ماجرا چیست و چگونه باید انجام‌اش دهند. ۶ درصد گفتند درک نمی‌کنند چرا باید این تنظیم انجام شود و ۳ درصد گفتند کار با فریم‌ویروهای روترهای بی‌سیم سخت است. فقط ۵۲ درصد افراد گفتند می‌دانند که باید چنین کاری انجام دهند.

انتظار نداریم همه کاربران خانگی با تنظیمات و پیکربندی روترهای بی‌سیم آشنا باشند ولی حداقل چیزی که باید بدانند؛ تغییر رمزعبور پیش‌فرض روتر است.

چرا باید رمزعبور پیش‌فرض روتر را تغییر دهیم؟

هر روتر پس از اینکه از کارخانه خارج می‌شود و به دست مشتری می‌رسد؛ یک رمزعبور پیش‌فرض برای ورود به پنل مدیرتی دارد. رمزهایی مانند ۱۲۳۴ یا Admin یا نام خود روتر که همه می‌دانند و حتا روی جعبه روتر یا پنل پشتی آن حک شده است.

کاربران یا مدیران شبکه یا نصاب‌های اینترنت برای اولین بار با این رمز وارد پنل مدیریتی روتر شده و اولین کاری که باید انجام دهند؛ تغییر این رمزعبور است.

بیشتر بخوانید: چرا رمز وای‌فای پیچیده‌ای انتخاب کردم ولی باز دیگران از اینترنتم استفاده می‌کنند؟

چون هکرها فهرستی از رمزهای‌ عبور روترهای بی‌سیم را دارند و کافی است از راه دور به روتر شما دسترسی داشته باشند تا روتر را هک کنند یا وارد شبکه وای‌فای شما شده و نرم‌افزارهایی برای شنود و سرقت اطلاعات‌تان؛ به‌خصوص اطلاعات بانکی نصب کنند.

حتا می‌توانند کنترل روتر را از دست شما خارج کرده و کاری کنند که شما هرگز به وای‌فای یا اینترنت خودتان متصل نشوید.

نمی‌توان زیاد کاربران را سرزنش کرد چرا نمی‌توانند با فریم‌ویرهای روترهای بی‌سیم کار کنند یا چرا رمزعبور پیش‌فرض روتر را تغییر ندادند ولی حداقل انتظار این است از افراد آگاه بخواهند برایشان چنین کاری کنند یا وقتی نصاب‌های اینترنت به خانه‌شان مراجعه می‌کنند؛ درخواست کنند چنین تنظیمی هم انجام شود.

البته؛ اخیرا برخی روترهای بی‌سیم به طور پیش‌فرض در اولین ورود به پنل کاربری رمز را تغییر می‌دهند یا برخی روترهای مش وای‌فای به طور خودکار فریم‌ویر را به‌روزرسانی می‌کنند ولی باز هم کاربران باید حداقل کاری کنند چک کردن رمزعبور پیش‌فرض روتر و تغییر آن است.

چگونه رمزعبور پیش‌فرض روتر را تغییر دهیم؟

تغییر رمزعبور پیش‌فرض روتر بی‌سیم بسیار ساده است. ابتدا، اطلاعات مربوط به دسترسی پنل مدیریتی روتر را از دفترچه راهنمای روتر یا پنل پشت آن و همین‌طور جعبه روتر بخوانید.

آدرس IP پیش‌فرض دسترسی به پنل را وارد نوار آدرس یک مرورگر وب کنید و کلید اینتر را بزنید. این آدرس معمولا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ و نظایر این‌ها است:

کادری به صورت پاپ‌آپ یا صفحه‌ای در مرورگر وب باز می‌شود که از شما Username و Password را طلب می‌کند. معمولا این اطلاعات به طور پیش‌فرض Admin یا ۱۲۳۴ هستند. در دفترچه راهنمای روتر این اطلاعات نوشته شده‌اند.

با وارد کردن نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض؛ وارد پنل مدیریتی روتر شوید.

باید به سراغ بخش Tools یا Management و شاید هم Maintenance بروید و گزینه تغییر رمزعبور روتر را بیابید. این گزینه به نام Password یا administration یا Router Password مشخص است. ابتدا رمزعبور پیش‌فرض را وارد کرده و بعد رمزعبور قدرتمند و امنی از خودتان وارد می‌کنید و دوباره برای تایید در کادر پایینی تکرار خواهید. کرد.

با زدن کلید Save؛ روتر این رمز را ذخیره کرده و ریستارت می‌شود. پس از آن؛ می‌توانید با رمزعبور جدید وارد پنل مدیریتی شوید و دیگر راه نفوذ هکرها از طریق رمزعبور پیش‌فرض روتر را مسدود کردید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا