اخبار ایران

آخرین اخبار از وضعیت اینترنت در کشور: پایان طولانی‌ترین قطعی اینترنت در ایران (به‌روزرسانی)

سرانجام پس از سه روز، مقامات رسمی کشور نسبت به وضعیت اینترنت در ایران واکنش نشان دادند.

از روز جمعه اینترنت در برخی شهرستان‌ها و استان‌ها قطع شده و دسترسی مردم به هر نوع سرویس و سایتی مختل شده بود. پس از یکی دو روز، دسترسی به سرویس‌ها و سایت‌های داخلی کشور روی موبایل و اینترنت ثابت برقرار شده ولی برخلاف طرفداران شبکه ملی اطلاعات، هنوز بسیاری از سرویس‌های ضروری مردم مانند سرویس پست وصل نیست.

در ضمن دسترسی به هیچ‌گونه سایت و سورس خارجی وجود ندارد و تقریبا نمی‌شود هیچ‌کاری با اینترنت انجام داد.

در این وضعیت سردرگم، سرانجام امروز صبح سخنگوی دولت، علی ربیعی درباره قطعی اینترنت به خبرنگاران گفت: «تا یکی دو روز آینده انشاءالله اینترنت برخی استان‌ها که مشکل امنیتی در آن وجود ندارد، وصل خواهد شد.»

علی ربیعی علت قطعی اینترنت تصمیم شورای امنیت کشور و صلاح مملکت بوده است. در اولین ساعت‌های شروع اعتراض‌ها به گرانی قیمت بنزین و ارتباط‌گیری و خط‌دهی از طریق اینترنت، شورای تامین امنیت کشور اقدام به قطعی اینترنت گرفته است.

در این مطلب می‌خوانید:

اینترنت ملی نداریم

بعدازظهر امروز هم سرانجام با تاخیری چند روزه، وزیر ارتباطات درباره قطعی اینترنت اظهارنظر کردند. آذری جهرمی می‌گوید: «اینترنت اختلال ندارد، بلکه به دستور و تشخیص شورای امنیت کشور با ابلاغ به اپراتور‌ها قطع شده است.»

وزیر ارتباطات تاکید کردند قطع خدمات ضربه بسیاری به خدمات و مردم زده، اما حفظ امنیت کشور به تشخیص امنیت کشور بسیار حائز اهمیت است. وی ابراز امیدواری کرده هرچه زودتر اینترنت به روال عادی خودش برگردد.

آذری جهرمی می‌گوید: «من امروز صبح با گروه‌های مختلف که در این موضوع دست اندرکار هستند مانند وزارت کشور صحبت کردم تا سریع‌تر اینترنت وصل شود.»

وزیر جوان ارتباطات بحث اینترنت ملی و اینترنت داخلی را رد کرده و گفته این تعابیر اشتباه است و دولت اصلا تصمیمی برای راه‌اندازی چیزی به نام اینترنت ملی یا اینترنت داخلی ندارد.

هنوز تا این لحظه خبری مبنی بر رفع محدودیت اینترنت در برخی نقاط و استان‌ها مخابره نشده است ولی امیدوار هستیم هرچه زودتر وضعیت اینترنت به حالت عادی برگردد.

به‌روزرسانی سه‌شنبه ۲۸ آبان ۹۸ (ساعت ۱۰ صبح)

هنوز اینترنت با محدودیت روبرو است و امکان دسترسی به سرویس‌های گوگل یا سایت‌های خارجی وجود ندارد. مسئولین روز دوشنبه گفته بودند اوایل شب اینترنت در برخی استان‌ها به روال عادی بازخواهد گشت ولی هنوز گزارشی از سوی مردم منتشر نشده است که نشان دهد محدودیت‌های سراسری اینترنت برداشته شده است.

افزون بر اینکه، در برخی استان‌ها اینترنت موبایل داخلی همراه اول نیز قطع شده است. اینترنت ایرانسل و برخی اینترنت‌های ثابت هنوز برقرار هستند ولی مانند روزهای پیشین فقط سایت‌های داخلی را باز می‌کنند.

به‌روزرسانی سه‌شنبه ۲۸ آبان ۹۸ (ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه)

سخنگوی دولت گفت: «در استان‌هایی که از اینترنت سوء‌استفاده صورت نمی‌گیرد؛ استان به استان اینترنت آن‌ها وصل خواهد شد و به حالت طبیعی برمی‌گردد.»

علی ربیعی در حاشیه مراسم افتتاحیه «دوره آموزش بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر» درباره قطعی اینترنت و زمان بازگشت به وضعیت عادی تاکید کرد: «مشکلات برخی مشاغل اینترنتی و بانک‌ها را حل کردیم، اما هنوز مشکل برخی کار‌های دانشجویی و مشاغل دیگر باقی مانده است. اما باید همه بپذیریم در شرایطی که برخی به دنبال سوء استفاده هستند چنین تصمیمی از سوی دولت طبیعی است مثلا من خودم شاهد بودم که برخی در یکساعت در اصفهان و شیراز قصد حمله به دونقطه‌ای را داشتند که می‌توانست بخش اعظمی از موبایل‌های کشور را از کار بیندازد.»

وزیر ارتباطات هم در تازه‌ترین اظهارنظر گفتند اصلا اطلاعی ندارند وضعیت اینترنت چه زمانی عادی می‌شود.

به‌روزرسانی چهارشنبه ۲۹ آبان ۹۸ (ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه)

در پنجمین روز قطعی و محدودیت سراسری اینترنت هستیم. گفته می‌شود همین قطعی به تنهایی ۹۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای فروشگاهی خسارت زده است.

من که هنوز نشانه‌ای از رفع محدودیت اینترنت ندیدم و دوستان دیگرم در استان‌های مختلف شمالی و جنوبی هم گزارش دادند که هنوز همان‌طور است. دیروز، مسئولان گفتند اگر وضعیت امنیتی برخی از استان‌ها سفید باشد؛ اینترنت در آن‌ استان‌ها به حالت عادی برمی‌گردد.

گزارش‌های زیادی درباره اشکالات و ناکارآمدی سرویس‌های داخلی، جست‌وجوگرهای فارسی، موجودی به نام اینترنت ملی و در دسترس نبودن سایت‌های ضروری مردم در سایت‌های مختلف منتشر شده است.

به‌روزرسانی چهارشنبه ۲۹ آبان ۹۸ (ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه)

 آقای علی ربیعی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، تصمیم درباره اتصال اینترنت را برعهده شورای عالی امنیت ملی خواند و گفت: «ملاحظاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها اتصال اینترنت در استان‌ها به زودی آغاز می‌شود.»

وی گفت:

همه ما می‌پذیریم که گاهی ناچاریم هزینه سوء استفاده از فناوری را بپردازیم که البته قطع اینترنت مقطعی است، اما امنیت برای ما بسیار مهم‌تر بود، اتصال اینترنت به زودی در استان‌ها و با رعایت ملاحظاتی آغاز خواهد شد و نگرانی شاغلان در اینترنت برطرف می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای بسیار نزدیک اینترنت کشور وصل شود.

به‌روزرسانی پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۹۸ (ساعت ۱۱ صبح)

در تازه‌ترین اظهارنظرها درباره اتصال مجدد اینترنت جهانی برای کاربران ایرانی، یک عضو شورای امنیت کشور تأکید کرد که برقراری مجدد اینترنت نیازمند یک تصمیم جمعی است و با توجه به گزارشات از وضعیت ثبات در کشور در این زمینه به زودی تصمیم گیری خواهد شد.

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در این باره گفت:

«زمانی اینترنت به طور سراسری برقرار می‌شود که آرامش به کشور بازگردد؛ شبکه‌ی ملی اطلاعات داخلی نیز اکنون برقرار است و بخشی از اپلیکیشن‌ها نظیر اسنپ با آن به کار خود ادامه می‌دهند. تصمیم قطع اینترنت یک تصمیم جمعی بود و تصمیم‌گیری برای برقراری مجدد آن نیز به تصمیم جمع و وضعیت کشور باز می‌گردد. قطعا به زودی با توجه به گزارش‌های واصله از نقاط مختلف در شورای امنیت در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.»

گفتنی است هنوز محدودیت‌های اینترنت اعمال شده از ابتدای هفته پابرجا هستند و بسیاری از کسب‌وکارها، دانشجویان و اساتید، فریلنسرها و سرویس‌های اداری و مردمی از این موضوع گله دارند و متضرر شده‌اند.

در حالی‌که مسئولان در چند روز اخیر مدام از اتصال به‌زودی اینترنت بین‌الملل صحبت کردند ولی برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد قطعی اینترنت تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

به‌روزرسانی پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۹۸ (ساعت ۱۰:۳۳ شب)

گزارش‌های جدیدی درباره وضعیت اینترنت در سراسر کشور منتشر شده است. محدودیت اینترنت در برخی استان‌ها از جمله بوشهر و هرمزگان و برخی مناطق تهران برطرف شده است. همین‌طور برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور به اینترنت بین‌الملل متصل شده‌اند.

به گزارش سایت تابناک، شبکه اینترنت در برخی نقاط کشور برقرار شده است و کاربران می‌توانند به اینترنت بین‌الملل متصل شوند. 

 اینترنت ثابت برخی دانشگاه‌های بزرگ از جمله تهران، شریف، علامه طباطبایی‌، شهید بهشتی، امیرکبیر، خواجه نصیر و برخی دیگر از مراکز دانشگاهی وصل شده است.

قرار است به تدریج اینترنت استان‌های مختلف متصل شود و امیدواری زیادی هست تا ۲۴ ساعت دیگر غالب نقاط ایران به اینترنت بین‌الملل دسترسی داشته باشند.

همین‌طور، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد ابتدا اینترنت ای‌دی‌‌اس‌ال مشترکان حقوقی متصل خواهد شد و بعد مشترکان حقیقی و خانگی به اینترنت کامل دسترسی دارند. به طور قطع اینترنت موبایل، جزو آخرین اولویت‌هایی خواهد بود که متصل می‌شود.

به‌روزرسانی جمعه ۱ آذر ۹۸ (ساعت ۱۴ ظهر)

اینترنت بین‌الملل به تدریج دارد برای دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز عمومی و برخی مشترکان حقوقی متصل می‌شود. هنوز گزارشی از رفع محدودیت برای مشترکان خانگی و حقیقی به دست ما نرسیده است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات موضوع برقراری مجدد ارتباطات اینترنت در برخی نقاط کشور را تایید کرد و افزود: «سایر نقاط هم با تصویب ابلاغ شاک متصل خواهند شد.»

آذری جهرمی در خصوص این که مشترکینی که بسته‌های مدت‌دار مثلا یک هفته‌ای خریداری کرده‌اند و در زمان قطع اینترنت قادر به مصرف بسته خود نشده‌اند، گفت: «به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند.»

به‌روزرسانی شنبه ۲ آذر ۹۸ (ساعت ۹ صبح)

اینترنت بیش از ۱۰ استان وصل شده است و کاربران ADSL در این استان‌ها گزارش دادند می‌توانند گوگل و برخی سایت‌ها و سرویس‌های دیگر اینترنت بین‌الملل را باز کنند. گزارش‌های سایت‌های دیگر هم نشان می‌دهد نزدیک به ۲۰ درصد کل ایران به اینترنت بین‌الملل متصل شده است.
 
اینترنت ثابت استان‌های زیر وصل شده است:
 
چهار محال و بختیاری
 
خراسان شمالی
 
خراسان جنوبی
 
گلستان
 
سمنان
 
همدان
 
اردبیل
 
زنجان
 
ایلام
 
یزد
 
گفته می‌شود به مرور اینترنت ثابت استان‌های دیگر هم وصل خواهد شد. هنوز گزارشی درباره اینترنت موبایل منعکس نشده است ولی ظاهرا هنوز دستور رفع محدودیت آن صادر نشده است.
اکنون بیش از یک هفته است که اینترنت بین‌الملل در سراسر کشور ایران قطع است و این موضوع آسیب‌های بزرگی به کسب‌وکارها، شرکت‌های تجاری، بورس، دانشگاه‌ها و مراکز دیگر وارد کرده است.
اینترنت ملی یا اینترانت، پیام‌رسان‌های بومی و موتورهای جست‌وجوی ایرانی هم هرگز نتوانستند جوابگوی نیازهای مردم باشند.
 

به‌روزرسانی شنبه ۲ آذر ۹۸ (ساعت ۱۴:۳۰ ظهر)

منابع رسمی اعلام کردند اینترنت ADSL کاربران خانگی در استان تهران و بسیاری از کلان‌شهرها تا دقایقی دیگر وصل می‌شود.

همین‌طور گزارش شده است تا فردا صبح اینترنت ای‌دی‌اس‌ال کل کشور متصل خواهد شد و بعد نوبت به اینترنت موبایل می‌رسد. 

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات در گفتگو با ایسنا تایید کرد که با دریافت مجوز‌های لازم، اینترنت خانگی تهران و تعداد زیادی از کلانشهر‌های کشور تا دقایقی دیگر برقرار خواهد شد.

بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد روز گذشته اینترنت خانگی در چند استان کشور برقرار شده است. اینترنت ثابت TD-LTE هم پس از اینترنت ADSL خانگی وصل خواهد شد.

به‌روزرسانی یک‌شنبه ۳ آذر ۹۸ (ساعت ۶:۳۰ صبح)

اینترنت ADSL خانگی در تهران و بسیاری از استان‌ها به حالت عادی بازگشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد رسانه‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام هم در دسترس هستند و مانند زمان پیش از قطعی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گفته شده است اینترنت موبایل هم از ابتدای صبح امروز در بسیاری از استان‌ها برقرار خواهد شد. برای برخی استان‌ها هم‌اینک اینترنت موبایل در دسترس است.

ولی هنوز استان‌هایی مانند خوزستان نه اینترنت ADSL و نه اینترنت موبایل به حالت عادی برنگشته است. 

وزیر ارتباطات دیروز در پیام ویدیویی از تمام مردم ایران به خاطر قطعی اینترنت غذرخواهی رسمی کرد. او گفت تمام تلاش خود را می‌کند تا برخی از آسیب‌ها و ضرر و زیان‌های قطعی یا محدودسازی اینترنت را جبران کند.

به‌روزرسانی یک‌شنبه ۳ آذر ۹۸ (ساعت ۱۵ عصر)

اینترنت موبایل در برخی استان‌ها وصل شده است. استان‌هایی مانند خراسان رضوی، گلستان، سمنان، یزد، چهارمحال و بختیاری، همدان، اردبیل، زنجان و ایلام به اینترنت موبایل متصل شده‌اند.

اپراتورهای موبایل همراه اول، ایرانسل و رایتل دارند به سرعت شبکه تحت پوشش خود را افزایش می‌دهند؛ به‌طوری که گفته می‌شود همراه اول تا پایان امروز در سراسر کشور دسترسی به اینترنت بین‌الملل را فراهم می‌کند.

از اینترنت ADSL هم خبر می‌رسد بخش وسیعی از کشور به اینترنت بین‌الملل متصل شدند ولی هنوز در چند استان کاربران با محدودیت اینترنت روبرو هستند و شاهد قطعی‌ها و وصل‌شدن‌هایی هستند.

احتمالا تا فردا تمام مشترکان اینترنت ADSL و موبایل شاهد یک وضعیت عادی باشند.

به‌روزرسانی دوشنبه ۴ آذر ۹۸ (ساعت ۹ صبح)

با وجود اینکه اعلام شده است اینترنت ADSL سراسر کشور وصل شده است ولی هنوز کاربران برخی نقاط در حسرت دسترسی به اینترنت عادی هستند. استان‌هایی مانند خوزستان یا شهرهایی مانند اسلام شهر هنوز اینترنت ADSL وصل نیست و اصلا هم اعلام نشده است نهایتا تا چه زمانی وصل خواهند شد.
 
از دیروز فرآیند اتصال اینترنت موبایل اپراتورها هم آغاز شده است و تا دیشب چندین استان به طور کامل به اینترنت موبایل دسترسی پیدا کردند.
 
به نظر می‌رسد اختلال‌ها و محدودیت‌های اینترنت هنوز چند روز دیگر ادامه داشته باشد در حالی‌که امروز دهمین روزی است که اینترنت بین‌الملل در ایران قطع است و هیچ‌گونه برآوردی از ضرر و زیان‌های این محدودیت دسترسی نمی‌توان بیان کرد.
 
قطعا کسب‌وکارهای کوچک، افرادی که در خانه کار می‌کردند یا تمام درآمدشان روی یک صفحه اینستاگرام، خرید و فروش اینترنتی، بازاریابی اینترنتی و غیره بوده؛ بدون حامی به حال خود رها شده و بزرگ‌ترین ضربه‌ها را از قطعی اینترنت خوردند.

به‌روزرسانی سه‌شنبه ۵ آذر ۹۸ (ساعت ۱۴ ظهر)

داستان ما داستان مردی شده که در جزیره‌ای دور افتاده گفتار شده و هر روز منتظر دیده شدن دود کشتی است. در ۱۲ همین روز بی‌اینترنتی به سر می‌بریم. هنوز در برخی نقاط اینترنت ADSL وصل نشده است و البته اینترنت موبایل غالب کشور هنوز «ملی» است و «بین‌المللی» نشده است.

به‌روزرسانی سایت‌ها بسیار سخت شده است. بدتر از آن، ارتباط کارفرماها با نیروهای کار خود و همین‌طور هماهنگی‌ها و ارسال دریافت فایل‌ها و پروژه‌ها قطع است. یک کلافگی شدید میان کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد.
 
بدترین چیز ممکن این است که بفهمید هنوز اینترنت در شهر و استان شما قطع است ولی دیگران در سراسر کشور اینترنت دارند.
 
متاسفانه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درستی هم صورت نمی‌گیرد تا مشخص شود اینترنت چه زمانی عادی خواهد شد. آیا اگر وضعیت امنیتی برخی استان‌ها و شهرها ده‌ها روز طول بکشد؛ به همین اندازه اینترنت قطع است؟
 
همه سوال می‌کنند اینترنت کی آزاد می‌شود؟

به‌روزرسانی سه‌شنبه ۵ آذر ۹۸ (ساعت ۲۱ شب)

سایت زومیت گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد هنوز در برخی از نقاط ایران اینترنت ADSL متصل نشده است. برخی از شهرهای اطراف تهران، استان البرز، استان اصفهان، استان خوزستان و نقاط دیگر مجوز اتصال اینترنت ثابت خانگی صادر نشده است.

گزارش‌های مردمی به سایت زومیت نشان می‌دهد. شرکت‌های اینترنتی هنوز مجوز اتصال اینترنت بین‌الملل را در این نقاط دریافت نکرده‌اند. آن چیزی که این وضعیت را بغرنج و پیچیده کرده است؛ عدم اطلاع‌رسانی و شفافیت است.

مثلا در یک شهرستان، شاهد هستیم اینترنت ای‌دی‌اس‌ال یک اپراتور متصل شده است ولی با گذشته ۲۴ ساعت از آن هنوز مجوز اتصال اینترنت ای‌دی‌اس‌ال دیگر اپراتورها صادر نشده است.

همین موضوع باعث کلافگی بیشتر کاربران شده است و دایما منتظر هستند.

وضعیت اینترنت موبایل هم همین‌گونه است. مدیرعامل شاتل موبایل به سایت زومیت گفته است فقط در ۹ استان مجوز اتصال اینترنت موبایل صادر شده و استان‌های دیگر در انتظار صدور مجوز هستند. شاتل موبایل گفته است به محض اخذ مجوز برای هر استانی، اینترنت موبایل کاربران متصل خواهد شد.

به‌روزرسانی چهارشنبه ۶ آذر ۹۸ (ساعت ۷:۳۰ صبح)

وزیر کشور در برنامه تلویزیونی نگاه یک درباره زمان اتصال اینترنت موبایل کل کشور گفتند:

«در جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت ارزیابی‌های مجدد را انجام می‌دهیم و متناسب با شرایط در سایر استان‌ها نیز در صورت نبود مشکل امنیتی وصل خواهد شد. قطعا همه بدانند که این کار به نفع همه است و ما قدردان مردم هستیم. در حال حاضر امنیت کامل در کشور برقرار است و هیچ مشکلی نداریم.»

جالب است رحمان فضلی، وزیر کشور درباره اتصال اینترنت ثابت هم گفتند:

«همه کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند بدانند امنیت جان مردم برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما از روز چهارم اینترنت مراکز علمی، دانشگاه‌ها و… را وصل کردیم و اینترنت ثابت هم در همه استان‌ها وصل شده»

اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهند هنوز اینترنت ثابت در برخی نقاط کشور وصل نشده‌ است.

به‌روزرسانی چهارشنبه ۶ آذر ۹۸ (ساعت ۱۹:۴۵ شب)

اینترنت ثابت نقاط دیگری از کشور وصل شده است. سرانجام کاربران پارس‌آنلاین توانستند به اینترنت بین‌الملل بدون محدودیت در استان‌هایی مانند خوزستان دسترسی پیدا کنند.

گزارش‌های سایت‌ها هم نشان می‌دهد اینترنت موبایل ایرانسل در بیش از ۱۰ استان وصل شده و مشکلی ندارد. اینترنت همراه اول اگرچه با قطعی‌ها و مشکلاتی روبرو است ولی به‌زودی رفع می‌شود.

گزارش دادند ینترنت اپراتورهای تلفن همراه استان تهران و هشت استان دیگر، امروز بعدازظهر وصل شد. البته، هنوز نقاط زیادی از کشور دارای اینترنت موبایل بدون محدودیت نیستند.

به‌روزرسانی پنج‌شنبه ۷ آذر ۹۸ (ساعت ۱۰ صبح)

گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد اینترنت ثابت ADSL و TD-LTE در تمام نقاط کشور وصل شده است. 

اینترنت موبایل هم در ۱۲ استان از جمله استان تهران وصل شده است. البته برخی از شهرهای غرب استان تهران هنوز به اینترنت موبایل دسترسی ندارند. در تازه‌ترین گزارش‌ها، اینترنت موبایل دو استان قزوین و بوشهر نیز وصل شده است.

هنوز بیش از نیمی از کشور از اینترنت موبایل بدون محدودیت محروم هستند و مراجع مشخص نکردند آخرین تصمیمات آن‌ها برای این استان‌ها چیست. احتمالا، همانند اینترنت ثابت، اینترنت موبایل استان‌ها هم به نوبت و یکی پس از دیگری وصل خواهد شد.

به‌روزرسانی جمعه ۸ آذر ۹۸ (ساعت ۱۷ عصر)

اینترنت موبایل استان‌های کرمانشاه، اصفهان، البرز، فارس و برخی شهرهای غرب استان تهران وصل شد. مردم این استان‌ها کافی است یک بار گوشی خود را در حالت پرواز گذاشته و بعد دوباره به حالت عادی برگردانند.

دیروز، مجوز برقراری اینترنت موبایل استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، لرستان، مازندران، گیلان، کرمان و کردستان نیز صادر شده بود.

شاتل موبایل اولین اپراتوری است که اینترنت را در استان‌های جدید برقرار کرده است. همراه اول و ایرانسل نیز به سرعت در حال اتصال اینترنت موبایل مشتریان هستند.

فقط دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان باقی ماندند که هنوز اینترنت موبایل آن‌ها وصل نشده است.

به‌روزرسانی شنبه ۹ آذر ۹۸ (ساعت ۸ صبح)

اعلام شد امروز شنبه ۹ آذرماه سرانجام پس از ۱۶ روز اینترنت موبایل استان خوزستان وصل خواهد شد. دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان، آخرین استان‌هایی هستند که هنوز اینترنت موبایل ندارند.

شاید امروز پایان قطعی بیش از دو هفته‌ای اینترنت در ایران باشد. قطعی که بی‌سابقه بود و خسارات بسیار هنگفت و غیرقابل‌جبران یا برآوردی به پیکره کسب‌وکارها زد.

به‌روزرسانی شنبه ۹ آذر ۹۸ (ساعت ۱۰ شب)

امروز ظهر اینترنت موبایل استان خوزستان وصل شد و تنها استان سیستان و بلوچستان است که هنوز اینترنت موبایل آن قطع است.

گفتنی است اینترنت موبایل خوزستان پس از ۱۷ روز قطعی وصل شده است.

به‌روزرسانی یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸ (ساعت ۱۲ ظهر)

انتظار داشتیم اعلام شود امروز اینترنت موبایل آخرین استان هم وصل می‌شود ولی فعلا خبری نشده است. اینترنت موبایل استان سیستان و بلوچستان هنوز قطع است.

این موضوع باعث شکایت و اعتراض کسب‌وکارهای کوچک این استان شده و کاربران در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال انتقال گلایه‌های خود هستند.

 

هنوز مشخص نیست چه زمانی اینترنت همراه آخرین استان هم وصل می‌شود تا پایان طولانی‌ترین قطعی اینترنت در ایران جشن گرفته شود.

البته، برخی از گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد که هنوز اینترنت موبایل در برخی استان‌ها پایدار نشده و با قطعی‌ها و دوباره وصل شدن‌هایی همراه است.

برخی از کاربران موبایل هم در پی این قطعی به دنبال کوچ به سوی اینترنت ثابت td-lte و adsl هستند. حتی شنیده می‌شود برخی کاربران حقیق درخواست ثبت پروفایل حقوقی داشتند تا در قطعی‌های دیگر زودتر به اینترنت برسند.

به‌روزرسانی سه‌شنبه ۱۲ آذر ۹۸ (ساعت ۹ ظهر)

هنوز اینترنت همراه استان سیستان و بلوچستان قطع است.

متاسفانه، در حالی که اینترنت ثابت و همراه تمامی استان‌های ایران وصل شده و شرایط به وضع عادی برگشته است؛ مشخص نیست چرا هنوز اینترنت استان سیستان و بلوچستان قطع بوده و مردم این استان به اینترنت همراه دسترسی ندارند.

شنیده‌ها می‌گویند بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک یک یا دو نفره در این استان وابسته به اینترنت همراه هسنند و بسیاری از مشاغل در این استان محرم مبتنی بر اینترنت همراه کار می‌کنند.

هنوز مقامات و مسئولین مربوطه مانند رئیس شورای امنیت کشور درباره علت قطعی اینترنت موبایل این استان صحبتی نکرده‌اند یا اینکه نمی‌گویند دقیقا چه زمانی وصل خواهد شد. وزیر ارتباطات هم سکوت کرده است.

کاربران استان سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی مدام دارند این موضوع را گوشزد کرده و از مسئولین می‌خواهند هرچه زودتر وضعیت اینترنت موبایل آن‌ها تعیین تکلیف شود.

به‌روزرسانی چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ (ساعت ۱۳ ظهر)

اینترنت همراه تنها استان باقیمانده تا آخر هفته وصل می‌شود.

این خبر را رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان داده است و می‌گوید مقامات استانی اعلام کردند اینترنت همراه این استان تا پایان هفته وصل می‌شود.

به این ترتیب، سیستان و بلوچستان تنها استانی است که اینترنت همراه آن ۳ هفته قطع بوده است که جای تعجب دارد و یک رکورد محسوب می‌شود.

به‌روزرسانی پنج‌شنبه ۱۴ آذر ۹۸ (ساعت ۱۲ ظهر)

سرانجام امروز ظهر حوالی ساعت ۱۲ خبر دادند اینترنت موبایل آخرین استان هم وصل شده است و به این ترتیب پایان یک دوره بزرگ قطعی اینترنت در ایران فرا رسید.

همان‌طور که مقامات محلی دیروز بیان کردند؛ اینترنت موبایل استان سیستان و بلوچستان پس از نزدیک به ۳ هفته قطعی دوباره وصل و به حالت عادی برگشت.

این قطعی بزرگ اینترنت ضربات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پیکره کسب‌وکارها و سرویس‌های اینترنتی وارد کرد. باید ابعاد مختلف این ماجرا بررسی و ارزیابی شود.

بسیاری از کاربران اینترنتی از این وضعیت سرخورده و دلسرد شدند و می‌ترسند دوباره و برای چندباره در وقایع آینده به راحتی اینترنت ثابت و موبایل قطع شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

    1. سلام
      بله متاسفانه هنوز اینترنت ADSL نقاط زیادی قطع است. کل استان خوزستان هنوز قطع است

      1. ممنون که اطلاع رسانی میکنین. واقعا مسئولین برای مردم ارزشی قائل نیستند . من در اسلامشهر هر وقت به پارس آنلاین زنگ می زنم می گویند مشکل از مخابراته . به مخابرات زنگ زدم میگن مشکل از پارس آنلاینه. همه دارن دروغ میگن. متاسفم برای خودم و خانواده ام که در همچین مملکتی که دروغ جزئی از ذاتش شده(بر خلاف تعالیم اسلام و بقیه ادیان) بدنیا اومدیم.گناه نکردیم که موندیم تو این مملکت داریم برای خودمون و چند نفر دیگه نون در میاریم.

  1. رحمان فضلی : اینترنت ثابت هم در همه استان‌ها وصل شده.
    من ساکن اسلام شهر از شهرهای استان تهرانم. اینترنت ثابت این شهر در منطقه مخابراتی شهید قندی همچنان قطع می باشد. جالب است بدانید از دو روز پیش اینترنت ثابت مخابرات وصل شده ولی بقیه ISP ها مثل پارس آنلاین کلا قطع میباشند حتی دسترسی به سایت های داخلی هم امکانپذیر نیست(احتمالا مخابرات بخاطر جذب مشتریان سایر ISP ها ، اینترنت را فقط برای مشترکان خود وصل کرده است).

    1. در این قضیه قطعی اینترنت پارس‌آنلاین ضعیف کار کرد
      در محل سکونت من هم آسیاتک و شاتل و مخابرات ADSL وصل کردند و بعد هنوز پارس آنلاین خوابه و میگه منتظر دستور مقامات هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا