اخبار ایران

گزارش جلسه هفتم کمیسیون مشترک: همه انتقاداتی که به طرح صیانت وارد شد

طرح صیانت به دور از واقعیت‌های صنعت و حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال و برای کارآفرینان مضر است

دیروز، هفتمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت برگزار شد و نماینده وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، اتاق بازرگانی و نیروهای مسلح نظرات خود درباره این طرح را بیان کردند.

قرار است امروز، ۲۵ آبان ماه، پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان طرح صیانت، کلیات این طرح به رای گذاشته شود.

در این جلسه میرزاپور، نماینده وزارت ارتباطات به بیان دغدغه‌های این وزارتخانه درباره این طرح پرداخت و گفت: «طبق آمارهای اعلام شده بیش از نیمی از ترافیک دنیا به ۲ پلتفرم آمریکایی اختصاص داده شده است. این نشان می‌دهد این پلتفرم‌ها توانسته‌اند مرزهای مجازی خود را به کل دنیا گسترش دهند. اروپایی‌ها تاکنون قوانین زیادی در این حوزه نگاشته‌اند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند به این صورت تاثیرگذار باشند. اینکه طرحی تهیه شده تا تکلیف مرزهای مجازی را مشخص کند، از حقوق مردم دفاع کرده و تکلیف کارآفرین‌های بومی را تعیین کند امر مبارک و میمونی است؛ اما ما با جزئیات آن مخالفت‌هایی داریم که امیدواریم در این مسیر اصلاح شود.»

و ادامه داد: «با اینکه بسیاری از مردم از این ۲ پلتفرم آمریکایی استفاده می‌کنند، اما کاربرانی هم داریم که از پلتفرم‌های داخلی بهره می‌برند و این نشان می‌دهد که کشور فرصت خوبی دارد و پلتفرم‌های داخلی به خوبی کار می‌کنندو ما نگران این هستیم که با این طرح چه اتفاقی برای کارآفرینان می‌افتد.»

به گفته میرزاپور مهم‌ترین دغدغه وزارت ارتباطات در این زمینه جایگاه بخش خصوصی و کارآفرین‌ها در طرح صیانت است. او معتقد است طرح ارائه شده در ۲۶ تیرماه، به دور از واقعیت‌های صنعت و حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال نگاشته شده است. او همچنین بیان کرد: «تعدد نهادهای تنظیم‌گر مثل ساترا، رگولاتوری، سازمان تبلیغات و غیره در حال حاضر آسیب‌زاست و نگرانی این است که اضافه شدن نهاد دیگر مشکلات جدید ایجاد کند.»

«رهبرپور» از انجمن تجارت الکترونیکی  اتاق بازرگانی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه این انجمن یکسری ایرادات قانون اساسی به طرح وارد می‌کند، گفت: «یکسری تعارضات در مجلس دیده می‌شود. همین الان سه طرح در مجلس درحوزه داده دنبال می‌شود. در این حوزه هم به عنوان مثال طرح حمایت از خدمات پایه کاربردی نیاز به یک سری قوانین کوچک‌تر دارد که این موضوع مستلزم سیاست‌گذاری کلان است و سیاست‌گذاری کلان هم برعهده شوراهای زیر نظر رهبری مانند شورای عالی فضای مجازی است.»

او اعتقاد دارد که در این طرح نیازسنجی و مشکلات دقیق کسب‌وکارها دیده نشده و هدف ارائه طرح صیانت مشخص نیست. او در این مورد توضیح داد: «این طرح ۳۷ ماده دارد که در مورد مشکلات عدیده‌ای صحبت می‌کند. ما هم به بحث حکمرانی فضای مجازی اعتقاد داریم؛ اما در این ۳۷ ماده نمی‌توان به این بحث پرداخت.»

او همچنین بیان کرد: «وظایف کمیسیون در نظر گرفته شده که در این طرح پیش‌بینی شده، آن‌قدر گسترده است که همه آنها بحث قانون گذاری است که خود موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود. مانند بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی که دولت راهکاری را برای حمایت‌ها در نظر گرفت؛ اما در نهایت رخ نداد. در این مورد هم با حضور پلتفرم‌های دولتی این رانت گسترده‌تر خواهد شد.»

نماینده اتاق بازرگانی به خطر از بین رفتن رقابت سالم اشاره و بیان کرد: «هرکجا تنظیم‌گر و فعال صنعت در یک نهاد جمع شده، رقابت سالم از بین رفته است، مانند ساترا. خطر تضعیف بیش از بیش ارائه‌دهندگان خدمات داخلی هم با تصویب این طرح وجود دارد. با این موضوع اعتماد کاربران از بین می‌رود. یکی از مواردی که ما در این سال‌ها با آن مواجه هستیم، بحث مهاجرت نیروهای متخصص است. مدام به شرکت‌های بزرگ می‌رویم و با نیروهای متخصص گفت‌وگو می‌کنیم که قرار نیست اتفاق نگران‌کننده‌ای رخ دهد.»

او ادامه داد: «مبهم بودن تکالیف و محول شدن آنها به کمیسیون عالی و عجله نمایندگان در تصویب قانون در این حوزه برخلاف مراحلی که در اتحادیه اروپا و بحث GDPR طی شد، از جمله انتقادات ما است.»

در ادامه این جلسه آذرمتین، نماینده پلیس فتا پلیس اعلام کرد پلیس به عنوان ضابط عام در حوزه پیگیری و رسیدگی به جرایم به دلیل خلا قانونی در بسیاری از حوزه‌ها دستانش بسته است و برخی از پلتفرم‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها و مسائل سیاسی با پلیس همکاری نمی‌کنند. او در این مورد گفت: «صفحه جعلی علیه مسئولان کشور ساخته می‌شود؛ اما اینستاگرام پاسخگو نیست. خواسته پلیس این نیست که پلتفرم‌ها بسته شوند؛ اما نباید به این صورت رها شوند. خواسته ما این است که پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام باید مجوز فعالیت از ایران بگیرند و قوانین کشور را رعایت کنند.»

در ادامه، سیدعلی محسنیان، یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مورد ضرورت تصویب کلیات این طرح صحبت کردند و پس از آن چند نماینده مجلس نظرات خود را درباره تایید یا رد کلیات این طرح بیان کردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا