اخبار ایران

سرانه دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت چقدر است؟

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت زیرساخت ارتباطات در جلسه هفته گذشته فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس؛ عملکرد چهار ساله وزارت ارتباطات در دولت یازدهم را تشریح و سرانه دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت را ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه اعلام کردند. در این جلسه آمار و ارقامی درباره وضعیت اینترنت و باندپهن در کشور ارایه شده که شاید برای شما خواننده عزیز هم جالب و شنیدنی باشد:

محمدجواد آذری جهرمی؛ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت زیرساخت ارتباطات در این جلسه؛ ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور را حدودا 36 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و پیش‌بینی نمود که این ارزش ظرف سه سال آینده به ۹۰ هزار میلیارد دلار برسد.

جهرمی به سرانه دسترسی به اینترنت اشاره کردند و گفتند در ابتدای دولت یازدهم این سرانه یک کیلو بیت بر ثانیه بود که اکنون به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده است. وی همچنین به ظرفیت پهنای باند انتقال کشور اشاره کرد که در ابتدای دولت برابر با  ۱۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به ۱۲ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت درباره پهنای باند اینترنت بین‌الملل نیز گزارش دادند که ابتدای دولت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است اما اکنون به بیش از ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. ظرفیت پهنای باند داخلی نیز رشدی ۱۰۰۰ درصدی را شاهد بوده و از ۶۲۵ گیگابیت به ۷۰۰۰ گیگابیت رسیده است. 

معاون وزیر ارتباطات درباره مشترکان اینترنت پرسرعت ADSL و موبایل نیز چنین آماری دادند: در ابتدای دولت یازدهم ۴ میلیون مشترک به شبکه پهن باند ثابت از طریق ADSL و ۳۰۰ هزار مشترک به شبکه پهن باند موبایل آن هم تنها در تهران و کرج دسترسی داشتند اما هم اکنون شمار مشترکان پهن باند ثابث ۱۰ میلیون نفر و پهن باند موبایل به ۴۰ میلیون رسیده است.

 

 

 

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا