اخبار ایران

فعلا بسته اینترنت موبایل شبانه نخرید؛ افت سرعت اینترنت از ۹ شب به بعد

هفته آخر سال گذشته، خبری درباره قطعی بخش از پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل ایران از سوی قطر و عدم اتصال آن تا اوایل سال جدید درج کردیم. در این خبر اشاره کردیم با این قطعی ۸۵۰ گیگابایت از ظرفیت اینترنت کشور از دست رفته است.

تا پیش از رسمی شدن این خبر، کاربران اینترنت مرتبا گزارش می‌دادند در برخی ساعات شبانه‌روز از جمله شب‌ها با افت کیفیت و سرعت اینترنت کاملا محسوسی روبرو هستند و این را تعمدی می‌دانستند.

اما مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفت محدودسازی اینترنت در ساعت‌های خاصی انجام نشده بلکه با مشکل پهنای‌باند اینترنت روبرو شدند.

در سامانه شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در پاسخ به شکایت کاربری از کاهش سرعت اینترنت در این ساعت‌های شبانه‌روز آمده است که «محدودیت پهنای باند در تمامی مناطق مخابراتی کشور در ساعات پر ترافیک (ساعت ۲۱ الی ۱ بامداد) به دلیل اعمال Policy از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت است.»

پیمان قره‌ داغی، مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در این خبر گفته بود «بنابر گزارش‌هایی که زیرساخت به سازمان تنظیم ارائه کرده است، قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده تا ۴ فروردین به دلیل مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد.»

او پیش‌بینی می‌کند که  این قطعی که معادل ۲۰ درصد کل ارتباطات بین‌الملل کشور است حداقل تا ۱۵ فروردین به طول بیانجامد.

اینترنت موبایل از ۹ شب به بعد کند می‌شود

اکنون، گزارش‌های کاربران نشان می‌دهند هنوز این قطعی اینترنت بین‌الملل برقرار بوده و محدودیت پهنای‌باند به‌ویژه از ساعت ۹ شب به بعد برقرار است. کاربرانی که بسته اینترنت شبانه نامحدود گرفتند؛ عملا نمی‌توانند از این بسته و اینترنت شبانه استفاده کنند؛ چون افت سرعت اینترنت بسیار بالا است.

به همین دلیل، کاربران اینترنت فعلا و حداقل باید تا دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰ بی‌خیال بسته‌های اینترنت شبانه شوند.

شروع تعطیلات نوروزی و هجوم کاربران برای دانلود، استریم بازی و ویدئو و فیلم به‌ویژه در ساعت‌های ابتدایی شب نیز مزید بر علت شده است و کندی بیشتر اینترنت در ایام را به دنبال داشته است.

این افت سرعت اینترنت برای کاربران موبایل بیشتر ملموس است؛ چون به گفته رگولاتوری در گزارش آخر خود درباره وضعیت اینترنت، بیش از ۹۲ درصد کاربران اینترنت در ایران از دیتای موبایل استفاده می‌کنند و طبیعی است که تمام بار ترافیکی کشور روی اپراتورهای موبایل باشد.

وضعیت اینترنت روی سرویس‌های ثابتی مانند ADSL و VDSL و FTTH بهتر است و شاهد افت سرعت به حدی که کاربران موبایل گزارش دادند؛ نیستیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. متاسفانه همراه اول بسته شبانه خریداری کردم که سرعت دانلود نهایتا به ۶۰ کیلوبایت میرسه….
    _______
    جناب محمدی زاده لطف میکنید نظرات رو تایید کنید؟!چون چندتاراهنمایی درپست های مختلف داشتم که به نتیجه نرسیدم
    ممنون بابت زحماتتون

  2. سرعت بسته نامحدود شبانه همراه اول به شدت پایین اومده و نمیشه چیزی دانلود کرد.متاسفانه سرعت نهایت ۲۰۰ کیلوبایت هست.دوستان سرعت بسته نامحدود شما چقدر هست؟

    1. سلام،اینترنت نامحدود من سرعتش در کمتر از ۴ یا ۵ روز به زیر ۵۰۰ کیلوبایت رسید، در حالی که شاید اصلا ۱۰ یا ۱۵ گیگ هم استفاده نکرده باشم” تازه بعدش برای سیمکارت دومم هم گرفتم ولی اونم بعد از ۴ روز سرعتش خیلی کم شد.

    2. سلام مال من ۵۰۰ کیلوبایت کمتر است ولی یک دفعه رفت ۱۰ مگ برگشت.از اون وقت اینترنت خیلی ضعیف شده.هیچی هم نمیشه دانلود کرد.

  3. کسی نمیدونه چرا اینترنت شبانه همراه اول سرعتش انقدر اومده پایین از ۱شب تا صب ۱گیگ هم دانلود نمیتونه بکنه

  4. ببینید دوستان ‌ما ۵۰ گیگ میزنید با سرعت ۱۲ الی ۱۶ مگ بر ثانیه ‌شب اول و دوم، بعدش میشه ۱ مگ بر ثانیه، خلاصه یادآور میشم که اینجا ایران است.

    1. ای کاش بشه یک میگه من دو روز اینترنت گرفتم خداییش فقط گوشیمو آپدیت کردم و برنامه های گوگل پلی که نیاز به آپدیت داشتن بعد از اون دیگه تمام حتی یه سایت به زور میتونم باز کنم چه برسه به دانلود از دیشب تا الان گیر دانلود بک فایل صد مگا بایت هستم خخخ. این تپه رو هم دیدن متاسفانه . من که دیگه نمیخرم به گزینه های دیگه که وجود ندارند فکر میکنم خخخخ

  5. منم سرعتم به شدت پایینه و تو بهترین حالت ۲۵۰ کیلوبایته
    دو روز پیش بهشون زنگ زدم گفت پیگیری میکنیم
    ولی هنوز خبری نشده

  6. اینترنت شبانه همراه اول کلا دیگه خراب شده و سرعت وحشتناک اومده پایین جوری که سه روز ۶۰۰ مگابایت برای آپدیت گوشیم استفاده شد تا به زور آپدیت کرد. فکر نکنم دیگه اینترنت شبانه از همراه اول بخرم چون سرعتشو کم کردن خودشون معلوم نیست چه خبره.

  7. متاسفانه این دزدی حالا به اینترنت adsl مخابرات رسیده و من که از طرح شبانه خسته شدم خواستم با adsl هشت مگ خونه دانلود بزنم که متاسفانه سرعت اونم رو ۲۵۰ محدود شده بود.
    فعلا تنها جایی که میشه ازش درخواست بررسی کرد سایت
    https://195.cra.ir
    هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا