اخبار ایران

رئیس رگولاتوری: اپراتورهای TD-LTE باید به تدریج باند ۳۵۰۰ مگاهرتز را خالی کنند

اپراتورهای موبایل توان سرمایه‌گذاری روی 5G را ندارند

این روزها و با وارد شدن انگیزه جدید در سطح مدیران وزارت ارتباطات، بحث توسعه شبکه‌های ۵G و فرکانس‌های ۳۵۰۰ و ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز داغ شده است.

دیروز، خبری از تلاش رگولاتوری برای آزادسازی باندهای فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز از دست صداوسیما و تخصیص باند ۳۵۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای ۵G رفتیم. امروز، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با پیوست درباره این باندهای فرکانسی صحبت کرده است و البته گفته بیشتر نگران توان مالی اپراتورها برای راه‌اندازی و توسعه نسل پنجم شبکه‌های موبایل است.

عباسی شاهکوه می‌گوید یکی از ماموریت‌های جدید او در چهار سال پیش‌رو، توسعه شبکه‌های ۵G است:

«یکی از ماموریت‌های حکم من افزایش کیفیت موبایل و رفتن به سمت تکنولوژی‌های جدید است که یعنی ۵G. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم تکلیف شده پوشش سراسری موبایل با سرعت متوسط ۱۰ مگ ایجاد شود و بعد از آن ۱۰ درصد مشترکان باید به فناوری‌های جدید دسترسی داشته باشند که ۵G می‌شود.»

اما نکته مهم صحبت‌های رئیس رگولاتوری، اشاره به باند فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز و خالی کردن آن توسط اپراتورهای TD-LTE است. همان‌طور که می‌دانیم، بخشی از باند فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز توسط ارائه‌دهنده‌های اینترنت TD-LTE و شاخصا شرکت‌های مبین‌نت و ایرانسل اشغال شده است.

عباسی شاهکوه دراین‌باره می‌گوید: «اول باید به تدریج به کسانی که از این باند استفاده می‌کنند؛ جای دیگری بدهیم و کمک کنیم که جابه‌جا شوند و بعد برویم در فرآیند مزایده یا هر فرآیند دیگری که این باند را به اپراتورها بدهیم.»

بحث خالی کردن فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز، تازگی ندارد و اسفند ماه ۱۳۹۹ بود که مدیران رگولاتوری گفتند اپراتورهای TD-LTE باید هرچه زودتر از این باند فرکانسی مهاجرت کنند. اکنون نیز بحث توسعه ۵G و استفاده از فرکانس ۳۵۰۰ داغ شده و وزارت ارتباطات و رگولاتوری جدی هستند موضوع فرکانس‌ها را تعیین تکلیف کنند.

اما در بازار، اپراتورهای TD-LTE قویا دارند روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز کار کرده و هر روز شاهد ورود و عرضه مودم‌هایی هستیم که از این فرکانس پشتیبانی می‌کنند. سوالی که کاربران را نگرانی می‌کند این است که اگر واقعا باند ۳۵۰۰ مگاهرتز به ۵G اختصاص یابد؛ تکلیف هزاران مودم TD-LTE که در دست کاربران است؛ چه می‌شود؟

البته، همان‌طور که رئیس رگولاتوری هم اشاره کردند؛ باید باندهای دیگری به اپراتورهای TD-LTE داده شود تا بتوانند به خدمات خود ادامه دهند.

عباسی شاهکوه در گفت‌وگوی خود تاکید دارد که مشکل اصلی توسعه ۵G در ایران، بحث مالی و سرمایه‌گذاری است نه فرکانس!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. خب یه بحث دیگه پیش میاد
    به این قضیه جواب ندادن که بعضی مودما
    فقط از تک باند ۳۵۰۰ پشتیبانی میکنن
    تکلیف اونا چیه؟
    من که i60 H1 دارم
    ولی هستن کسایی که مودمای قدیمی تر دارن که فقط از تک باند ۳۵۰۰ مگا هرتز پشتیبانی میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا