اخبار ایران

فعالان حوزه اینترنت یک صدا گفتند: تا قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند از توسعه و کیفیت خبری نیست

دولت تعارفات سیاسی را کنار بگذارد؛ ادامه مسیر با شرایط فعلی ممکن نیست

صبح امروز، طی نشستی با حضور فعالان حوزه‌ی اینترنت و مخابرات در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و خبرنگاران، در رابطه با موضوع «تعرفه‌گذاری اینترنت» بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای این نشست، حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره‌ی این سازمان،  گزارشی از نشست پیشین که با حضور نمایندگان اپراتورها درباره‌ی همین موضوع برگزار شده بود، داده و گفت: «در شرایط اقتصادی امروز با توجه به تورم و هزینه‌های تمام شده، خدمات‌دهندگان نیز این حق را برای خود قائل هستند که نسبت به پیشنهاد یک قیمت عادلانه اقدام کنند. متقابلاً عامه‌ی مصرف‌کنندگان نیز راغبند تا هزینه‌ی معقول و مناسبی را برای دریافت این خدمات بپردازند.»

اسلامی به نقش تشکل‌ها در رسیدن به نقطه‌ی تلاقی رضایت خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان اشاره کرد و گفت: «حضور حداکثری دولت در تعرفه‌گذاری در دراز مدت نشان‌دهنده‌ی این است که نه رضایت مصرف‌کنندگان را به همراه داشته و نه رضایت ارایه دهندگان را. رویکرد دولت جدید نیز بر عدم دخالت حداکثری است.»

فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این جلسه گفت: «اتفاقی که باید شکل می‌گرفت اما به آن توجه نشد توسعه است. در صورت ایجاد توسعه در سه یا چهار سال گذشته ما در زیرساخت‌های ارتباطی شاهد کیفیت، ظرفیت و پوشش کافی بودیم. اما متاسفانه امروزه هیچ یک از این موارد وجود ندارد و در مجموع به پایین بودن سطح کیفیت منجر شده است.»

در ادامه فرامرز رستگار بیان کرد: امر توسعه نیازمند ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار و بخش خصوصی است و بدون ایجاد انگیزه و تضمین به هیچ طریقی توسعه شکل نخواهد گرفت. دولت منبعی برای این میزان سرمایه ندارد، در نتیجه موظف است با ایجاد انگیزه و امید و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری نقش نظارتی در این امر ایفا کند.

عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران همچنین گفت: می‌گویند تا زمانی که کیفیت بالا نرود قیمت را بالا نمی‌بریم. سؤالی که من دارم این است که مگر می‌شود شبکه‌ای که بین ۴ تا ۵ سال اخیر به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه امکانی برای توسعه خود نداشته، یک شبه توسعه یابد و کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟

در بخش دیگری از این نشست، سیدمحمدعلی شریفی الحسینی، عضو هیات مدیره و دبیر کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌ی نصر تهران به مقوله‌ی متعادل سازی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: «مقوله‌ی متعادل‌سازی قیمت‌ها مقوله‌ی اصلی و خواسته اپراتورها نیست. مقوله‌‌ی اصلی برای اپراتور‌ها هدف ۲۰ میلیون پورت مدنظر وزیر ارتباطات است. این ۲۰ میلیون پورت محقق نخواهد شد مگر با حمایت‌ها و سوبسید‌هایی از طرف دولت.»

شریفی الحسینی معتقد است که افزایش قیمت‌ها در چهارچوب مصوبه‌ی ۲۶۶ رخ داده است. با این حال این تعرفه‌ها به تغییر بیشتری با توجه به شرایط روز جامعه و تورمی که در کشور شاهد آن هستیم نیاز دارد.

داوود ادیب، رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست با اشاره به صحبت‌های نشست‌ قبلی و با توجه به برنامه‌های هشتگانه وزیر به دولت هوشمند و تحول دیجیتال گفت: این موضوع نیازمند یک عزم بزرگ است و محل تامین این سرمایه در اصل سوال اصلی ما نیز هست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران تأکید کرد: ثبات اینترنت نباید از جیب اپراتورها هزینه شود. اینترنت و حساسیت آن برای کشور بسیار بالا است و نمی‌توان آن را به با نان و ماکارونی مقایسه کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
tehran.irannsr

یک دیدگاه

  1. خسته نشن انقدر زرنگن؟! اول کیفیت رو افزایش بدید بعد قیمت رو!
    “محل تامین این سرمایه در اصل سوال اصلی ما نیز هست” این همه سال کاربرا رو چاپیدن، هیچ‌کاری برای بهبود خدمات و سرویس‌هاشون نکردن، الان یهو یادشون افتاده!
    “اینترنت و حساسیت آن برای کشور بسیار بالا است و نمی‌توان آن را به با نان و ماکارونی مقایسه کرد.” در مورد این هم که هیچی نگم بهتره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا