اخبار ایران

تا پایان سال ۱۹ هزار سرویس فیبر نوری به خوزستانی‌ها واگذار می‌شود

پیش‌بینی ۹۸ هزار پورت فیبر نوری (FTTH) تا پایان سال ۱۴۰۴

در حال حاضر، خوزستان ۳۵۰۰ مشترک فیبر نوری دارد ولی شرکت مخابرات تصمیم دارد تا پایان سال جاری، این آمار را به ۲۲ هزار مشتر برساند؛ یعنی واگذاری ۱۹ هزار پورت FTTH جدید به خوزستانی‌ها.

فیبر نوری خوزستان در هفته‌های اخیر مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده و حتی یک کمپین و کارزار درخواست توسعه فیبر نوری در شهرستان اهواز به نام «عدم تعهد کلانشهر اهواز نسبت به فیبر نوری» راه‌اندازی شد.

از مدت‌ها پیش، شرکت مخابرات ایران در برخی شهرهای خوزستان اقدام به ارائه فیبر نوری کرده ولی بیشتر کاربران سازمانی و شرکتی یا مجتمع‌های بزرگ و شهرک‌ها را هدف مخاطب خود داشت و کمتر به کاربران خانگی بها می‌داد.

همین موضوع، سبب شده شهروندان اهوازی شاکی شوند که چرا برای کلان‌شهری مانند اهواز هیچ اقدامی برای توسعه فیبر نوری منازل انجام نشده است.

رحیم فلاح‌زاده مدیر مخابرات منطقه خوزستان در این ارتباط خبر داد در قالب طرح نجما (نهضت جهادی توسعه فیبر نوری مخابرات تا منازل) مخابرات قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۹۸ هزار پورت اینترنت فیبر نوری (FTTH) به کاربران خانگی و تجاری داده شود.

او اشاره می‌کند شرکت مخابرات در مجموع ۱۲۵ هزار پورت FTTH تا دو سال دیگر در خوزستان خواهد داشت. البته شرکت‌های FCP دیگر مانند شاتل و ایرانسل و زیتل هم در اهواز و برخی شهرهای خوزستان، طرح توسعه فیبر نوری دارند.

۱۹ هزار پورت فیبر نوری خوزستان تا پایان سال

اینترنت فیبر نوری در خوزستان

همچنین، مدیر مخابرات منطقه خوزستان گفت در فاز نخست طرح نجما، حدود ۱۹ هزار پورت FTTH تا پایان سال جاری به مشترکان خوزستانی تحویل داده خواهد شد.

او از شهرهای  اهواز، دزفول، آبادان، خرمشهر، رامهرمز، ایذه، بندرامام خمینی (ره) و ماهشهر به عنوان مقصد فیبر نوری در امسال نام برد و گفت با ۳۵۰۰ پورت FTTH واگذار شده تا کنون، پایان سال نزدیک به ۲۲ هزار مشترک فیبر نوری خواهند داشت.

فلاح‌زاده می‌گوید: «مخابرات تا کنون ٨ هزارو ٢٣٢ کیلومتر فیبرکشی در استان خوزستان انجام داده است که ۵ هزار و ۴١۶ کیلومتر فیبرنوری در قالب درون شهری و بین شهری، یک هزارو ٢٨٧ کیلومتر در قالب فیبر مراکز و سایت های همراه روستایی و یک هزار و ۵٢٩ کیلومتر در قالب فیبر مشترک تعریف شده است.»

مدیر مخابرات منطقه خوزستان مدعی است مشترکان خوزستانی اختلال اینترنت را تجربه نخواهند کرد؛ چون همه مسیرهای فیبرکشی دارای مسیر جایگزین هستند:

«تمامی شهرهای استان خوزستان دارای مسیر جایگزین و رینگ ارتباطی فیبر نوری است به طوری که اگر مسیری دچار قطعی ناشی از حفاری و…بشود کلیه ارتباطات مخابراتی آن شهرستان از طریق مسیر جایگزین به شبکه فیبر نوری استان متصل و نرمال می شود طوری که مشترکین هیچگونه اختلال ارتباطی را احساس نخواهند کرد.»

او می‌گوید با طرح نجما، کاربران خانگی و تجاری به سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه روی فیبر نوری می‌رسند که برای توسعه آموزش، بهداشت و اشتغال در سراسر استان، بسیار مهم و نیاز ضروری است.

تعرفه فیبر نوری شرکت‌های مختلف:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. خیلی خوشحالم ازینکه برای خوزستان و مخصوصا شهری که ساکنم (اهواز) فیبرنوری میکشن ولی خیلی هم شاکی ام که خیلی وقته از یک اینترنت ADSL ساده محرومم و از طرفی دانشجو هستم و برنامه نویس و گاهی گیم آنلاین.
    عملا تمام کار زندگی و تفریحم با اینترنت ولی از یه نت با کیفیت محرومم. این درحالی که بیش از ۴ سال مخابرات بی کفایت و بی مسولیت محلمون (مخابرات علامه واقع در منطقه زیتون کارگری اهواز) با اینکه خیلی پیگیری کردم رفتم اومدم و حتی ۴ بار سامانه ۱۹۵ شکایت کردم بازم کاری برام نکردن ، و با کمال وقاحت بم میگن ما به شکایت ۱۹۵ اصلا توجی نمیکنیم شکایتتم ۴ ماه می خوابونیم اینجا… باور کردنی نیست برام ویس این حرفارو هم شاتل داره چون زمانی که داشت میگفت یارو تلفن دستش بود و داشت به پشتیبانی شاتل اینو می گفت متاسفانه شاتل هم همکاری نمیکنه بام و ویس رو نمیده ببرم به مراجع بالاتر شکایت کنم.
    الانم هرچی سرویس میدن واسه محله های بالا شهر اهواز الان سمت دانشگاه چمران نت ۵G هست ، فیبرنوری هست ولی تو محله حصیرآباد از یه ADSL ساده محرومیم.
    امیدوارم این ظلم یه روزی پایان پیدا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا