اخبار جهان

جهان در فکر ۵G؛ چین مشغول پرتاب ماهواره ۶G با سرعت هزار برابر بیشتر

چه باور کرده باشیم یا نه؛ فناوری ۵G در اختیار چین و هواوی است و از هم‌اکنون برای تصاحب فناوری ۶G نیز خیز برداشته است.

تقریبا یک سال پیش بود که خبری منتشر درباره تست اینترنت ۶G توسط دانشمندان چینی که باعث تمسخر برخی سایت‌ها شد و اینکه ما هنوز تصور درستی درباره فناوری ۵G نداریم؛ چطور چینی‌ها می‌خواهند فناوری ۶G را توسعه دهند.

اما امروز وقتی خبر ارسال اولین ماهواره ۶G به فضا توسط یک راکت چینی را می‌شنویم؛ به یاد می‌آوریم که خبر سال گذشته حقیقت داشته و مهم نیست ما چقدر چینی‌ها را جدی بگیریم یا خیر؛ آن‌ها مشغول کار هستند و هر روز مرزهای فناوری را جابه‌جا کرده و به نام خودشان تصاحب می‌کنند.

روزنامه نیویورک پست در خبری مدعی شده چین بی‌سروصدا ماهواره‌ای به نام Star Era-12 را به سوی فضا پرتاب کرده است. این ماهواره برای تست ارتباطات ۶G در چین بوده است.

چون در ۶G نیاز به تست فرکانس‌های بسیار رده بالا داریم؛ چین با فرستادن یک ماهواره به مدارهای بالایی اتمسفر و خارج از جو زمین، امکان تست ۶G را فراهم کرده است.

انتقال فیلم ۴K در ۸ ثانیه

تیاگاراجان نانداگوپال از بنیاد ملی علوم (NSF) به نیویورک پست اعلام کرده که فرکانس‌های بلندی که توسط ماهواره منتشر می‌شوند، به راحتی در هوا گم می‌شوند.

نانداگوپال در ادامه گفت که تخمین می‌زند در تست ماهواره‌ای می‌توان سرعت بارگیری اطلاعات از ۱۰۰ تا ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه را بدست آورد. این سرعت بیش از ۱۰۰ برابر سریعتر از ۵G است (که خود ۱۰۰ برابر سریعتر از ۴G است).

پروفسور توماسو ملودیا، رئیس موسسه اینترنت بی سیم اشیا دانشگاه واشنگتن می‌گوید که اینترنت ۶G به گوشی هوشمند شما این امکان را می‌دهد که نسخه ۴K از یک فیلم را فقط در ۸ ثانیه (۱۵۰۰ عکس با کیفیت بالا در کمتر از یک دقیقه) دانلود کند.

جنگ و رقابت شدیدی میان چین و امریکا در حکم‌رانی روی ارتباطات جهان و از جمله ۵G وجود دارد. بسیاری از کارشناسان مطرح دنیا اعتقاد دارند ایالات متحده جنگ ۵G را به چین باخته است و اکنون باید به فکر ۶G باشد وگرنه در یک چشم بر هم زدن دوباره چین حاکم مطلق ارتباطات جهان خواهد بود.

امروز مدیرعامل ایرانسل هم درباره توسعه ۶G صحبت کرده و خبر داده بود که زمینه تحقیق و توسعه این فناوری را برای دانشمندان ایرانی فراهم می‌کنند.

نظر شما درباره فکر کردن به ۶G ایرانی چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا