تاروپود

هنوز موج اصلی گرانی اینترنت از راه نرسیده است؛ اپراتورها فعلا دارند با حجم و آستانه مصرف منصفانه بازی می‌کنند!

منتظر افزایش قیمت چند برابری اینترنت ثابت و موبایل باشید!

این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر افزایش قیمت بسته‌های اینترنت و تغییراتی هستند که اپراتورها در حجم و مدت بسته‌ها دادند.

با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانیم به سیلی از تیترها درباره افزایش قیمت اینترنت برسیم:

ماجرای افزایش ناگهانی قیمت اینترنت؛ آیا این گرانی اینترنت با مجوز بوده است؟

پشت پرده گرانی اینترنت؛ طرح صیانت به شکل جدیدی اجرا شده است

افزایش قیمت اینترنت خارج از چارجوب

افزایش بی‌سروصدای قیمت اینترنت

افزایش ۱۰۰ درصدی اما بی‌سروصدای تعرفه اینترنت در ایران

قیمت اینترنت خانگی ایران بی‌سروصدا دو برابر شد

شگرد خاص اپراتورها برای دور زدن قانون و افزایش قیمت اینترنت

افزایش ناگهانی قیمت اینترنت و نگرانی از اجرای چراغ خاموش طرح صیانت

قیمت اینترنت افزایش پیدا نکرده است

افزایش توفانی قیمت اینترنت ثابت

و ده‌ها تیتر مشابه دیگر طی همین یکی دو روز در رسانه‌ها و سایت‌های آنلاین و چاپی به چشم می‌خورد.

با برخی موضوعات مانند «افزایش ناگهانی» و «بی‌سروصدا» یا «اجرای چراغ خاموش طرح صیانت» چندان موافق نیستم و در یک یادداشت جداگانه، درباره آن‌ها صحبت خواهم کرد.

چون حداقل در ۷ خبر و مقاله پیش از شروع سال جدید (برای نمونه + و + و + و +) و همین‌طور در مطلب «۵ پیش‌بینی درباره آینده اینترنت ایران در سال ۱۴۰۱» بارها اشاره شد که قیمت اینترنت از ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت و ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی و بی‌سروصدا نبوده است.

وقتی چندین سال قیمت اینترنت افزایش پیدا نمی‌کند ولی از سوی دیگر هر چیزی شامل تورم شدید ایران شده و چندین برابر می‌شود؛ از جمله هزینه‌های بیمه و حقوق و مزایا و کارگر و دستمزد و ماده اولیه، باید انتظار افزایش توفانی قیمت اینترنت را پس از ۴.۵ سال داشت. این حرف من به معنای موافقت با این افزایش قیمت‌ها یا دستکاری حجم مصرف منصفانه بسته‌های اینترنت نیست بلکه می‌خواهم بگویم ربط دادن این افزایش قیمت به چیزهای دیگر و از این آب گل‌آلود، برای اهداف دیگر ماهی گرفتن؛ چندان خوب نیست و برخی اوقات بازی رسانه‌ای است.

اما نکته مهم‌تری که می‌خواهم در این یادداشت اشاره کنم و دغدغه برخی از کاربران است؛ آیا این افزایش قیمت (حالا ۱۰۰ درصد یا دو برابر یا کاهش حجم بسته‌های اینترنت)، تمام آن چیزی است که برای قیمت اینترنت امسال اتفاق خواهد افتاد یا هنوز شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟

یعنی آیا امکان دارد دوباره در ماه‌های آتی با افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت و همراه روبرو شویم؟ نظر شخصی من کاملا بلی است.

چون چیزی که اکنون با آن روبرو هستیم و هم در اطلاعیه رگولاتوری آمده است و هم در بیانیه‌های شرکت‌های اینترنتی اشاره شده است؛ افزایش قیمت و تعرفه اینترنت اتفاق نیفتاده است بلکه اپراتورها اقدام به بازی با حجم و دستکاری بسته‌ها برای افزایش درآمد زدند. شگردی که اپراتورها استفاده کردند؛ کاهش حجم مصرف منصفانه بسته‌ها؛ بدون افزایش قیمت آن‌ها است یا افزایش قیمت حداقلی و بسیار کم در برخی بسته‌ها است تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.

تعرفه‌های قیمت اینترنت هنوز سر جای خودش باقی مانده است و همان مصوبه ۲۶۶ سال ۱۳۹۶ رگولاتوری است. ماه‌ها است کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال بررسی تعرفه‌های اینترنت ثابت و موبایل است تا به یک الگو و تعرفه مناسب برای سال ۱۴۰۱ برسد و آن را به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ کند.

اپراتورها هم با یک استراتژی حساب شده، برخی بسته‌ها و قیمت‌ها را تغییر دادند تا پیش‌درآمدی بر افزایش قیمت اینترنت اصلی باشد و بتوانند بر مبنای بسته‌های تغییر یافته و حجم‌های کاهش پیدا کرده، گرانی اینترنت را رقم بزنند.

بله؛ چه باور بکنیم و چه باور نکنیم؛ قیمت اینترنت نه دو برابر و ۱۰۰ درصد بلکه چندین برابر افزایش خواهد یافت و این آش آن‌قدر شور شده است که دیگر کاری از دست کسی برنمی‌آید. نگاهی به اطلاعیه رگولاتوری بیندازید تا متوجه شوید که عملا در حد توصیه و نوازش و خواهش است نه دستوری و محکم و قاطع!

این توصیه را جدی بگیرید: سرویس اینترنت خود را با همین وضعیت فعلی یک ساله و چند ساله تمدید کنید تا پیش از اینکه افزایش واقعی قیمت اینترنت از راه برسد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. هیچ اپراتوری هست که اینترنت ۲ ساله یا ۳ ساله داشته باشه؟ من یکساله رو تمدید کردم ولی بیشتر از این جایی ندیدم ضمن اینکه از همه اپراتورها سرویس دارم.

    1. همین یک ساله را هم اپراتورها حذف کردند و الان دیگر نمی‌توانید بسته اینترنتی با مدت زمان بیشتر از ۴ ماه خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا