نقد و بررسی

تی‌پی‌لینک RE365: بهترین اکستندر وای‌فای ارزان‌قیمت سال ۲۰۲۰ با طراحی و کارایی هیجان‌انگیز

وقتی برای اولین بار عکس TP-Link RE365 را دیدم؛ واقعا شیفته‌اش شدم. چون طراحی و ظاهری متفاوت با همه اکستندرهای وای‌فای دنیا دارد.

بعدا که سراغ مشخصات این محصول رفتم و در ادامه چند بررسی خارجی درباره آن خواندم؛ به نظرم بسیار جذاب و کاربردی آمد و نشان داد فقط در ظاهر خاص نیست؛ بلکه در مشخصات و کارایی هم مفید است.

اکستندر وای‌فای یا تقویت‌کننده وای‌فای تی‌پی‌لینک RE365 روی سایت آمازون ۵۰ دلار است تا از نظر ارزش خرید هم یکی از بهترین اکستندرهای وای‌فای دنیا باشد.

مشخصات تی‌پی‌لینک RE365

این دستگاه به وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) مجهز است که همه می‌دانیم یک وای‌فای دو بانده است. رده این دستگاه AC1200 است که باز برای بسیاری از افراد اهل وای‌فای آشنا است.

در AC1200 باند ۵ گیگاهرتز سرعت بسیار خوب ۸۶۷ مگابیت را به نمایش می‌گذارد و باند ۲.۴ گیگاهرتز با حداکثر سرعت ممکن ۳۰۰ مگابیت داده‌ها را انتقال می‌دهد.

پس تا اینجا با یک اکستندر وای‌فای دو بانده روبرو هستیم که می‌تواند هر دو باند رادیویی وای‌فای خانه شما را تقویت کند؛ آن هم با یک سرعت بسیار مناسب که شاید از سرعت وای‌فای مودم یا روتر شما هم بالاتر باشد.

دارای یک درگاه شبکه RJ45 با سرعت ۱۰۰ مگابیتی است. یعنی می‌توانید لپ‌تاپ یا کامپیوتر را از طریق کابل شبکه به اکستندر وصل کنید و ضمن اینکه از اینترنت با سرعت بالاتری در فاصله‌ای دور از مودم و روتر استفاده کنید؛ پیکربندی اکستندر هم راحت‌تر انجام می‌شود.

یک فایده دیگر درگاه شبکه RJ45 روی یک اکستندر و از جمله در این محصول، اتصال مستقیم اکستندر به روتر یا مودم است تا اینترنت به سادگی روی آن به اشتراک گذاشته شود. در واقع، شما یک اتصال backhaul کابلی ایجاد کردید.

برخلاف بسیاری از دستگاه‌های اکستندر وای‌فای که فاقد کلید هستند یا نهایتا یک یا دو کلید دارند؛ تی‌پی‌لینک RE365 به چندین کلید مجهز شده است تا کنترل و مدیریت آن راحت‌تر باشد.

یک کلید WPS بزرگ روی بدنه این محصول می‌بینیم که برای هماهنگ‌سازی دستگاه با روتر یا مودم بسیار کاربردی است. در سمت راست آن علاوه بر درگاه RJ45 که اشاره شد؛ کلید ریست دستگاه قرار دارد ولی در سمت چپ شاهد کلیدهای روشن/خاموش دستگاه و روشن/خاموش چراغ‌های LED هستیم.

کلید WPS دارای یک چراغ LED دایره‌ای است که وقتی به رنگ آبی باشد؛ یعتی اتصال WPS برقرار شده است و هنگامی که به رنگ قرمز دربیاید؛ یعنی اتصال WPS برقرار نشده یا قطع شده است.

در سمت چپ دستگاه چراغ‌های LED مربوط به درگاه اترنت، باندهای رادیویی وای‌فای و پاور دستگاه دیده می‌شوند.

این اکستندر به دو آنتن وای‌فای هم مجهز شده است که در دستگیره آن قرار دارند تا نشان بدهد از کارایی بالایی هم برخوردار خواهد بود.

چرا طراحی تی‌پی‌لینک RE365 جذاب است؟

چون اولا ترکیب رنگ سفید و فیروزه‌ای آن باعث ایجاد تفاوت شده است.

دوم طراحی یک دستگیره برای آن که در واقع آنتن‌های وای‌فای را پوشش می‌دهند؛ دستگاه را زیباتر و جذاب‌تر کرده است. تصور کنید به جای این دستگیره ظریف و زیبا، دو آنتن از دستگاه بیرون زده بودند و شما نمی‌دانستید باید چگونه تنظیم کنید که مزاحم کارتان نباشند.

به علاوه، این اکستندر از پشت به طور مستقیم وارد پریز برق می‌شود ولی یک کانکتور پریز برق در بخش جلویی دارد تا بتوانید دستگاه‌های الکترونیکی دیگر را به برق وصل کنید و یک پریز برق احتمالا مفید و در دسترس شما به خاطر نصب این دستگاه، اشغال نشود.

افرادی که در خانه با کمبود پریز برق نزدیک به میزکار خود روبرو بودند؛ دقیقا مزیت بزرگ این طراحی را درک می‌کنند. مزیت برق تی‌پی‌لینک RE365 زیر ۶.۵ وات در استاندارد CE است. از نظر اندازه هم چندان بزرگ نیست و ابعادی ۱۲۵ در ۷۰ در ۷۷ میلی‌متر دارد.

کارایی فراتر از انتظار

تی‌پی‌لینک برای مدیریت ساده و سریع این اکستندر، یک اپلیکیشن به نام Tether عرضه کرده است. این برنامه برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس است و شما از طریق آن به سادگی می‌توانید باندهای رادیویی را فعال یا غیرفعال کنید.

در تست‌ها، عملکرد تی‌پی‌لینک RE365 بسیار خوب بوده و اگر نگوییم بهترین اکستندر وای‌فای ارزان‌قیمت دنیا است؛ قطعا یکی از بهترین‌ها در سال ۲۰۲۰ بوده است.

روی باند ۵ گیگاهرتز و در فاصله‌ای نزدیک به ۲۵ متری با روتر و ۴ متری با این اکستندر، سرعت دانلود و آپلود به ترتیب ۶۳.۳ و ۹۴.۳ مگابیت بر ثانیه است.

اگر به روتر نزدیک‌تر شده و در کنار اکستندر قرار بگیریم و مثلا با لپ‌تاپ به وای‌فای ۵ گیگاهرتز وصل شویم؛ میانگین سرعت دانلود و آپلود به ۱۳۶.۴ و ۱۲۹.۸ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. حتی در برخی مواقع سرعت دانلود بالاتر از ۱۵۰ مگابیت است.

اگر از همین فاصله و به طور مستقیم به روتر وصل شویم؛ سرعت دانلود زیر ۱۰۰ مگابیت و حدودا ۹۲ مگابیت به دست می‌آید.

چرا باید تی‌پی‌لینک RE365 را بخریم؟

اگر در یک خانه بزرگ زندگی می‌کنید یا فاصله اتاق و میزکار شما از مودم و روتر وای‌فای خانه زیادی است و مثلا ۱۵ الی ۲۰ متر با آن فاصله دارید و سرعت پایین وای‌فای شما را رنج می‌دهد؛ نیاز به یک اکستندر وای‌فای دارید.

اکستندرهای وای‌فای از ۴۰ الی ۵۰ دلار شروع شده و برخی از پرقدرت‌مندترین آن‌ها بالای ۳۰۰ دلار قیمت دارند.

تی‌پی‌لینک RE365 یک اکستندر وای‌فای دو بانده AC1200 با قیمت مناسب ۵۰ دلار است ولی هم از نظر امکانات و هم از نظر کارایی فراتر از این قیمت نشان داده و تبدیل به یکی از جذاب‌ترین تقویت‌کننده‌های وای‌فای در سال ۲۰۲۰ شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا