نقد و بررسی

نگاهی به مودم فیبرنوری جدید یوتل G242 New Face

مودم GPON جدید یوتل برای اینترنت فیبرنوری خانگی با وای‌فای تک بانده مناسب است

شرکت ایرانی یوتل مدت‌ها بود که مودم GPON یوتل G242 را برای مصارف فیبرنوری عرضه کرده است ولی به تازگی یک نسخه جدیدتر این مودم با نام G242 New Face نیز وارد بازار شده است.

همان‌طور که می‌دانید برای استفاده از اینترنت فیبرنوری یا FTTH به یک مودم GPON نیاز داریم که از اتصال اینترنت PON پشتیبانی کند. مودم‌های ADSL/VDSL معمولی یا مودم‌های ۴G چنین قابلیت‌هایی ندارند.

در حالی‌که برندهایی مانند تی‌پی‌لینک، دی‌لینک، هواوی، زایکسل و غیره در بازار ایران چندین مدل مودم GPON عرضه کردند؛ شرکت ایرانی یوتل نیز دو مدل مودم فیبرنوری GPON دارد که G242 New Face جدیدترین آن‌ها است.

مهم‌ترین مشخصه دو مودم G242 و G242 New Face در آنتن خارجی و داخلی آن‌ها است. مودم جدید از دو آنتن وای‌فای داخلی سود برده و به وای‌فای ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه مجهز هستند.

حداکثر سرعت فیبرنوری روی این مودم برابر با ۲.۴۸۸ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود به ۱.۲۴۴ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. روی این مودم می‌توان از سرویس‌های گیمینگ آنلاین، آی‌پی‌تی‌وی و VoIP استفاده کرد.

دارای دو درگاه شبکه اترنت RJ45 برای اتصالات LAN و یک درگاه RJ11 برای تلفنی آی‌پی و VoIP است. همین‌طور، دارای یک درگاه یواس‌پی برای اتصال رسانه‌های ذخیره‌سازی و ذخیره فایل‌های بزرگ و اطلاعات به صورت محلی روی خود مودم است.

این مودم از پروتکل رمزنگاری وای‌فای WPA2 پشتیبانی کرده و به ویژگی‌هایی مانند QoS و پورت فورواردینگ مجهز است.

معمولا مودم‌های GPON مشخصات و ویژگی‌های زیادی ندارند و بسیار ساده طراحی می‌شوند. باید در عمل دید کیفیت سرویس و پایداری مودم GPON جدید یوتل در چه حدی است و آیا می‌تواند روی وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n سرعت خوبی بدهد.

در بیشتر اوقات نیاز داریم به یک مودم GPON روتر بی‌سیم دو بانده‌ای نصب کنیم تا به سرعت واقعی اینترنت فیبرنوری روی وای‌فای دسترسی پیدا کنیم. همین‌طور، اتصال کابلی دستگاه‌ها به مودم از طریق درگاه اترنت و RJ45 یک سرعت بسیار خوبی در اختیارمان قرار می‌دهد.

خرید مودم یوتل G242 New Face


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام آقای محمدی‌زاده
    سه روز هستش که مودم بنده بعد ساعت ۲۰ به اینترنت وصل نمیشه (یعنی چراغ اتصال مودم به خط تلفن هی روشن و خاموش میشه ) اما خط تلفن صدای بوق رو داره و میشه زنگ زد. توی سیم کشی هم هیچ مشکلی نیست .
    بعد چند ساعت نزدیک ساعت ۴ صبح دوباره اتصال برقرار میشه و به اینترنت وصل میشه.
    الان نمیدونم باید چی کار کنم . لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      با این شرایطی که شما گفتید مخابرات یا شرکت سرویس‌دهنده اینترنت باعث قطعی است و مشکل از مودم و کابل‌کشی و خط تلفن منزل شما نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا