نقد و بررسی

بررسی روتر وای فای ۶ تی پی لینک Archer AX23

روتر دو بانده ایده‌آلی برای کاربران خانگی سخت‌گیر و مشکل‌پسند

دوستان زیادی سوال می‌کنند یک روتر دو بانده نسل جدید ولی خوش قیمت معرفی کنیم تا در خانه استفاده کنند.

همیشه، ضمن تایید روترهای دو بانده زیبا و خوش ساخت شیائومی یا هواوی و برندهای چینی نظیر این‌ها، روترهای سری X تی پی لینک را برای خرید مناسب دیده و معرفی کردیم.

از روتر ارزان قیمت و رده پایین تی پی لینک Archer X10 تا روتر قوی‌تر تی‌پی‌لینک Archer X21 و نهایتا روتر تی پی لینک Archer AX23 که متعادل‌ترین روتر این برند از نظر مشخصات و قیمت و کارایی است.

امروز، می‌خواهم کمی درباره این روتر آخری صحبت کنم. تی پی لینک AX23 که در بسیاری از فهرست‌های بهترین روتر دنیا در سال ۲۰۲۲، یافت شده و مقرون به صرفه‌ترین روتر دو بانده برای مصارف خانگی است.

روتر TP-Link AX23

البته، این روزها به مدد افزایش قیمت دلار، هزینه خرید آن به ۳ میلیون تومان رسیده است ولی تا دو ماه پیش، حتی با قیمت ۲.۵ میلیون تومان، قابل خریداری و استفاده بود.

چرا تی پی لینک AX23 یک روتر ایده‌آل است؟

اگر به شما یک قلم و کاغذ بدهند و بگویید ویژگی‌های یک روتر ایده‌آل برای خانه را بنویسید؛ احتمالا مشخصات روتر AX23 را خواهید نوشت:

بهترین روتر دو بانده

۱- روتری که از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند (به عنوان آخرین استاندارد وای‌فای روزمره بازار)

۲- سرعت بالا روی هر دو فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۲.۴ گیگاهرتز (روتر AX23 از رده AX1800 با سرعت ۱۲۰۱ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز)

۳- درگاه‌های زیاد و گیگابیتی (۴ درگاه شبکه LAN و ۱ درگاه WAN گیگابیتی برای شما کافی است؟)

۴- آنتن خارجی (۴ آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی بل)

۵- فناوری‌های جدید و به‌روز (تی‌پی‌لینک AX23 دارای فناوری‌های Beamforming و OFDMA و Airtime Fairness و OneMesh است).

درگاه ارتباطی روتر AX23

۶- فناوری رمزنگاری وای‌فای WPA3

۷- پشتیبانی از وی پی ان OpenVPN و PPTP و L2TP

۸- تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، پورت فورواردینگ، فایروال SPI، ویژگی DMZ، ویژگی QoS، به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر و سایر ویژگی‌هایی که از یک روتر انتظار داریم.

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

به همن این‌ها، پردازنده دو هسته‌ای پر قدرت و اپلیکیشن Tether برای مدیریت بهتر روتر را اضافه کنید. آیا ویژگی هست که دنبالش باشید و روتر AX23 نداشته باشد؟

کارایی روتر تی پی لینک AX23 چطور است؟

تا اینجا درباره مشخصات روی کاغذ روتر AX23 صحبت کردیم ولی در عمل چگونه است؟

آنتن روتر تی پی لینک AX23

سایت CNet درباره تست روتر تی پی لینک Archer AX23 می‌نویسد: با روتری که خود ISP به ما داده است؛ روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت دانلود ۸۹ مگابیت و آپلود ۵۹ مگابیت به دست آمده است ولی با روتر ای ایکس ۲۳، سرعت دانلود روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۳۶۶ مگابیت و سرعت آپلود ۳۲۳ مگابیت می‌شود.

در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم سرعت دانلود این روتر ۸۱.۵ مگابیت و سرعت آپلود ۵۹.۸ مگابیت به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ۲۰ روتر وای فای ۶ برتر بازار

در پوشش‌دهی وای‌فای نیز قدرت مثال‌زدنی دارد و می‌تواند حدود ۲۰۰ مترمربع را زیر پوشش سیگنال‌های وای‌فای ببرد؛ ضمن اینکه با قابلیت مش وای‌فای، می‌تواند با روترهای دیگر جفت شده و یک شبکه مش وای‌فای قوی بسازد.

خرید روتر تی پی لینک AX23 از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا