نقد و بررسی

بررسی روتر بی سیم ایسوس RT-AX55

یکی از بهترین روترهای وای فای ۶ ارزان قیمت بازارهای جهانی با همه ویژگی‌های روترهای پرچم‌دار ایسوس

امروز می‌خواهیم به بررسی روتر بی سیمی بپردازیم که جزو بهترین روترهای Wi-Fi 6 دنیا است؛ بهترین کنترل والدین را دارد؛ همه ویژگی‌های روترهای رده بالای ایسوس را در خود جای داده؛ سرعت و کارایی فراتر از انتظار شما ارائه می‌کند و قیمت آن ۵ میلیون تومان است.

سایت PCMag روتر بی سیم ایسوس RT-AX55 را جزو بهترین روترهای وای فای ۶ ارزان قیمت دنیا معرفی کرده است و سایت Techradar می‌گوید بهترین گزینه برای ارتقای روترهای قدیمی است.

روتر RT-AX55 ایسوس هم از فناوری مش وای فای این شرکت پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با دیگر روترها در شبکه مش وای فای جفت شود؛ هم مجهز به فناوری‌های MU-MIMO و OFDMA و Beamforming به همراه برنامه امنیتی AiProtection ترندمیکرو است.

ایسوس RT-AX55

این روتر به طور کامل از طریق نرم‌افزار ASUS Router توسط گوشی موبایل، قابل مدیریت و کنترل است و قابلیت‌هایی مانند Dual WAN دارد؛ ضمن اینکه شاید جذاب‌ترین ویژگی آن برای کاربران ایرانی، پشتیبانی از پروتکل‌های وی‌پی‌ان L2TP و OVPN و PPTP باشد.

اگر مشتاق شدید درباره این روتر وای فای ۶ ایسوس بیشتر بدانید و بخوانید و شاید هم تصمیمی برای خریدش گرفتید؛ با ما در ادامه و بررسی روتر ایسوس RT-AX55 همراه باشید.

طراحی و ظاهر روتر ایسوس RT-AX55

روتر AX55 جزو کوچک‌ترین و سبک‌ترین روترهای نسل وای فای ۶ ایسوس است. دقیقا، مانند روتر تی‌پی‌لینک AX50 که ابعاد کوچکی داشت؛ وزن روتر ایسوس به ۳۸۰ گرم و اندازه آن ۵۶ در ۲۳۰ در ۱۳۴ میلی‌متر است.

در پشت مودم، ۴ آنتن خارجی قابل تنظیم مشاهده می‌کنیم که می‌توانند در جهت‌های مختلفی تغییر حالت بدهند و در کنار آن‌ها، درگاه‌های شبکه اترنت LAN و WAN چینش شدند.

بررسی روتر ایسوس RT-AX55

روتر ایسوس RT-AX55 دارای ۴ درگاه شبکه اترنت لن گیگابیتی و ۱ درگاه WAN گیگابیتی است ولی هیچ خبری از درگاه USB نیست که یکی از نقاط ضعف این روتر محسوب می‌شود. معمولا، در روترهای رده پایین، درگاه USB حذف می‌شود و ایسوس هم برای کاهش هزینه‌های تولید این روتر، چنین تصمیمی گرفته است.

وقتی می‌گوییم یک روتر پورت USB ندارد؛ یعنی شما نمی‌توانید چاپگر، هارددیسک اکسترنال، حافظه فلش و دستگاه‌هایی نظایر این‌ها را به طور مستقیم به روتر بزنید و در شبکه به اشتراک بگذارید. برای افرادی که حتما به چنین ویژگی در روتر بی سیم نیاز دارند؛ باید بررسی درگاه USB پیش از خرید روتر، اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

در کنار آنتن‌های خارجی و پورت‌ها، کلید روشن/خاموش روتر، کلید ریست و WPS و کانکتور اتصال آداپتور برق نیز دیده می‌شوند.

درگاه‌های روتر RT-AX55

ظاهر این روتر ایسوس، نسبتا معمولی است و شکلی مانند ذوزنقه مسطح و تا حدودی تهاجمی دارد. دریچه‌های هوا در بخش‌های جلویی، کناره‌ها، عقب و پایین بدنه روتر تعبیه شده‌اند و احتمالا، هوای گرم درون روتر، به راحتی از باکس محصول خارج شود.

لوگوی ایسوس در گوشه پایین سمت راست رویه ظاهری و جلویی روتر حک شده است و بدنه جلویی با دو نوار قرمز رنگ به سه بخش تقسیم می‌شود.

ایسوس در پنل جلویی، چند چراغ LED برای نمایش وضعیت روتر، وای‌فای، درگاه‌ها و اینترنت قرار داده است ولی به نوعی در سایه و حاشیه طراحی روتر هستند و اصطلاحا گل درشت نیستند.

مشخصات روتر ایسوس RT-AX55

ایسوس AX55 یک روتر وای فای ۶ است؛ با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و نسل‌های پیشین استانداردهای وای فای از جمله ۸۰۲.۱۱ac/n.

روترهای وای فای ۶، محبوب‌ترین روترهای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هستند؛ چون تقریبا همه دستگاه‌هایی که در اطراف خود داریم یا به دست می‌گیریم و استفاده می‌کنیم؛ از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند.

روتر وای فای ۶ ایسوس

از انواع گوشی‌های تلفن همراه میان رده و ارزان قیمت بگیرید تا تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای به‌روز و نسل جدید، محصولات آیفون و آیپد و مک اپل و … همه می‌توانند به روتر وای فای ۶ وصل شوند و بالاترین سرعت وای فای را دریافت کنند.

پشتیبانی از وای فای ۶ تنها مزیت روتر ایسوس نیست؛ بلکه این روتر از رده AX1۸۰۰ است؛ باز محبوب‌ترین رده روترها برای کاربران خانگی؛ چون در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۴۷ مگابیتی و در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۲۰۱ مگابیتی می‌دهد.

ایسوس AX55

بنابراین، شما چه به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و چه فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل شوید؛ سرعت‌هایی بالاتر از روترهای سری AC و N خواهید داشت؛ به‌ویژه اینکه سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز برای بازی آنلاین، استریم، تولید محتوا و کارهای سنگین روی شبکه و اینترنت، کافی است.

دقت کنید این سرعت‌ها برای وقتی است که شما با یک دستگاه وای فای ۶ به روتر ایسوس RT-AX55 وصل شوید؛ وگرنه مثلا اگر با یک گوشی یا لپ‌تاپ دارای وای‌فای ۸۰۲.۱۱n به این روتر وصل شوید؛ حداکثر سرعت شما ۳۰۰ مگابیت می‌شود یا اگر یک لپ‌تاپ با وای فای AC داشته باشید؛ سرعت شما روی فرکانس ۵ گیگاهرتز، اسما به ۸۶۷ مگابیت می‌رسد.

گفتیم این روتر دارای ۴ آنتن خارجی است که سهم هر فرکانس ۲ آنتن و MIMO 2×2 می‌شود.

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

پردازنده روتر ایسوس AX55، چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۵ هرتز از شرکت برودکام و مدل BCM6755KFEBG است. ۲۵۶ مگابایت حافظه رم ESMT M15T2G16128A و ۱۲۸ مگابایت رم فلش Fudan Microelect FM25S01 نیز روی این روتر سوار شده است.

تراشه سوئیچ ۵ پورت این روتر باز هم برودکام و مدل BCM54991E است و برای وای فای از چیپ‌ست  BCM6755 a/n/ac/ax 2×۲:۲ سود بردند.

برای یک روتر ارزان قیمت و رده پایین بازار، این مشخصات خوب است و قدرت کافی برای کارهای درون خانه را فراهم می‌کند.

یک ضعف و کمبود این مشخصات، عدم دسترسی به پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز در فرکانس ۵ گیگاهرتز است. یکی از دلایل محبوبیت و فروش بالای روترهای وای فای ۶، همین موضوع پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز است که متاسفانه در روتر ایسوس ایکس ۵۵ نمی‌بینیم و باز به پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز در فرکانس ۵ گیگاهرتز محدود می‌شویم.

نصب و راه‌اندازی، پنل کاربری و اپلیکیشن روتر ایسوس RT-AX55

همه ما مودم‌ها و روترهای ایسوس را به قوی بودن پنل کاربری و امکانات نرم‌افزاری زیاد و جذاب می‌شناسیم. در روتر RT-AX55 نیز این ویژگی‌ها را شاهد هستیم و ایسوس سعی کرده ساده‌ترین پنل کاربری و شکل نصب و راه‌اندازی روتر را به مشتری بدهد.

اپلیکیشن روتر ایسوس

ایسوس با عرضه اپلیکیشن Asus Router برای پلتفرم‌های اندروید و iOS، دسترسی به تنظیمات روتر را بسیار آسان می‌کند. به جرات می‌توان گفت که رابط کاربری این اپلیکیشن، بسیار جذاب است.

این برنامه مملو از تنظیمات و شمایل گرافیکی هنری و تخیلی است و کار کاربر را برای ارتباط با روتر راحت می‌کند. این برنامه، گام به گام، شما را مجبور می‌کند، روتر را پیکربندی و برای رسیدن به بهترین کارایی، تنظیم و راه‌اندازی کنید. اگر روتر خاموش باشد؛ این برنامه به شما می‌گوید آن را روشن کنید و بعد کابل شبکه را به درگاه اترنت وصل کنید و …

تنظیمات روتر ایسوس

کل فرآیند نصب و راه‌اندازی روتر حدود ۲ دقیقه طول می‌کشد و همه‌چیز آماده اتصال به وای فای و اینترنت است.

در مقاله «بهترین روترهای کنترل والدین در سال ۲۰۲۲» که ترجمه‌ای از یک مقاله نشریه futurism است؛ روتر ایسوس RT-AX55 را یکی از بهترین روترهای کنترل والدین نام برده است؛ چون این روتر به شما تنظیماتی می‌دهد که بتوانید اینترنت را زمان‌بندی کنید؛ برای هر دستگاه و برای همه دستگاه‌های متصل به وای‌فای؛ دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های خاص را مسدود کنید.

در بحث VPN، می‌توانید کلاینت‌ها و سرورهای L2TP و PPTP و OpenVPN را تنظیم و پیکربندی کنید و از ابزارهای مختلف مدیریت و کنترل پهنای‌باند سود ببرید.

اشاره شد که می‌توانید از برنامه امنیتی AiProtection در این روتر سود ببرید و QoS سنتی را تنظیم کنید.

تست و ارزیابی روتر ایسوس RT-AX55

تست‌ها و ارزیابی‌های سایت‌های مختلف روی روتر ایسوس AX55 نشان می‌دهد در وای فای ۶، سرعت و پوشش‌دهی خوبی دارد.

با گوشی هواوی میت ۱۰ پرو و در وای فای ۶ به این روتر وصل شدیم؛ در فاصله ۱ متری سرعت ۱۲۰۰ مگابیت و در فاصله ۵ متر، سرعت ۱۰۴۰ مگابیت ثبت شده است. اگر در اتاق دیگری باشیم و یک دیوار بزرگ و ضخیم میان ما و روتر فاصله بیفتد؛ سرعت افت کرده و به حدود ۲۵۰ مگابیت می‌رسد. اگر فاصله ما به ۲۰ متر و بیشتر برسد؛ سرعد وای فای به ۲۰۰ مگابیت می‌رسد.

روتر RT-AX55

اگر با دستگاهی که وای فای ۵ است؛ به روتر ایسوس AX55 وصل شویم؛ در زیر ۱ متر، سرعت ۸۳۷ مگابیت و در ۵ متر، به ۴۵۹ مگابیت می‌رسد.

اگر روتر را در یک خانه ۱۵۰ متری و دو طبقه به کار بگیریم؛ عموما باید در طبقه اول، پوشش وای فای و سیگنال‌دهی خوبی دریافت کنیم و در طبقه دوم نیز وضعیت سرعت وای فای به شکلی است که کارهای خود را انجام می‌دهید.

قطعا اگر این روتر از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کرد؛ سرعت بیشتری به دست می‌آمد.

قیمت روتر ایسوس RT-AX55

روترهای وای فای ۶ گران قیمت هستند؛ به‌ویژه اگر روتر ایسوس باشند. برخی روترهای ایسوس که دارای استاندارد WiFi 6 هستند؛ قیمت‌هایی ۱۵ میلیون و ۲۰ میلیون تومان دارند. مثلا، روتر ایسوس ROG Rapture GT-AXE11000 حدود ۲۰ میلیون تومان، روتر RT-AX89X حدود ۱۷ میلیون تومان و روتر GT-AX6000 با قیمت ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

از ارزان‌ترین روترهای وای فای ۶ ایسوس، می‌توان به روتر RT-AX92U با قیمت ۹ میلیون تومان یا TUF-AX5400 با قیمت باز ۹ میلیون تومان اشاره کرد. در این شرایط، قیمت روتر AX55 نسبتا خوب و حدود ۵ میلیون تومان است و فقط روتر رده پایین RT-AX53U را ارزان‌تر از AX55 و با قیمت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داریم.

اما در ازای پرداخت ۵ میلیون تومان، چه چیزی به دست می‌آورید؟ یک روتر وای فای کاملا به‌روز با استاندارد وای فای ۶، سرعت و کارایی و پوشش‌دهی خوب، امکانات زیاد در پنل کاربری و اپلیکیشن موبایل ایسوس مانند کنترل والدین و VPN.

بنابراین، خرید این روتر و اتصال آن به یک مودم ثابت یا مودم سیم کارتی، می‌تواند دنیای اتصالات و ارتباطات شما را ارتقا و جذاب‌تر کند و پایانی بر برخی مشکلات وای‌فای خانگی باشد.

مزایا:

۱- قیمت بسیار مناسب برای یک روتر وای فای ۶

۲- پشتیبانی از VPN

۳- پنل کاربری و اپلیکیشن موبایل ایسوس با امکانات زیاد

معایب:

۱- نداشتن درگاه USB

۲- عدم پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز

خرید روتر ایسوس RT-AX55


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
mbreviews

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا