فناوری

آیا گوشی وای فای ۶ من به یک مودم قدیمی وصل می‌شود؟

در اتصال یک گوشی جدید به مودم قدیمی، باید نگران چه چیزی باشیم؟

آیفون جدید شما از استاندارد وای فای ۶ پشتیبانی می‌کند اما آیا با روتر وای فای ۵ قدیمی شما، سازگار است؟ با مودم قدیمی‌تر وای فای ۴ (سری N) چطور؟ در این مطلب، درباره سازگاری و جفت شدن دستگاه‌های جدید با روترهای قدیمی صحبت می‌کنیم.

چون حتی ارزان‌ترین گوشی‌های موبایل امروزی دارای وای فای ۶ هستند اما ما هنوز در برخی از خانه‌ها یک مودم ADSL سری N300 ساخت سال ۲۰۱۲ داریم. آیا با گوشی جدید می‌توان به مودم قدیمی وصل شد؟ روی کارایی و سرعت وای فای گوشی جدید تاثیری ندارد؟

نگران نباشید؛ دستگاه‌های جدید شما با استانداردهای قبلی سازگار هستند

روتر وای فای ۶

خوش‌بختانه، استانداردهای وای فای طوری توسعه داده می‌شوند که با نسل‌های قبلی، سازگار باشند.

شما چه یک روتر وای فای ۵ و دستگاه وای فای ۶ و چه یک روتر وای فای ۴ و دستگاه وای فای ۵ داشته باشید؛ با هم سازگار هستند و به هم متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اولین گوشی با وای فای ۷ سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود

در واقع، اگر مودم روتر و دستگاه شما در ۲۰ سال اخیر ساخته شده باشند؛ می‌توانند یکدیگر را شناسایی و با هم ارتباط برقرار کنند. هرچقدر دستگاه شما جدیدتر باشد؛ مهم نیست و می‌تواند به یک مودم قدیمی، حتی سری N وصل شود.

این حرف به این معنی است که می‌توانید آیفون جدید خود که از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کند را به یک مودم ۸۰۲.۱۱ac وصل کنید و حتی می‌توانید به یک مودم روتر ۸۰۲.۱۱n درون خانه که سال‌ها پیش خریداری کردید؛ وصل کنید.

پس، مشکل و نگرانی سر سازگاری دستگاه جدید با مودم یا روتر قدیمی نداریم اما یک مسئله مهم دیگر مطرح است.

نگران سرعت و کارایی دستگاه جدید خود باشید

wifi 5 vs wifi 6

وقتی آیفون وای فای ۶ خود را به یک مودم وای فای ۵ یا وای فای ۴ وصل می‌کنید؛ دیگر نباید انتظار سرعت و کارایی مطابق وای فای ۶ داشته باشید.

این قانون اساسی در شبکه‌های کامپیوتری را فراموش نکنید که همیشه در اتصال دو دستگاه به یکدیگر، استاندارد و فناوری دستگاه قدیمی‌تر پیروز است و بر شبکه حاکم می‌شود.

یعنی وقتی با آیفون ۱۳ به یک روتر ۸۰۲.۱۱ac وصل می‌شوید؛ سرعت آیفون شما منطبق بر وای فای ۵ است و وقتی به یک مودم +ADSL2 با سرعت وای فای ۱۵۰ مگابیت وصل می‌شوید؛ حداکثر سرعت وای فای گوشی آیفون شما نه چند گیگابیت یا چند صد مگابیت بلکه به چند ده مگابیت محدود می‌شود.

بنابراین، شما یک گوشی وای فای ۶ دارید ولی عملا مزیت‌های نسل جدید وای فای را از دست داده‌اید و انگار دارید با یک گوشی قدیمی به مودم وصل می‌شوید.

در وای فای ۶، شما فقط سرعت بیشتری ندارید؛ بلکه وای فای با پوشش‌دهی و آنتن‌دهی بهتر، تاخیر بسیار کمتر، کاهش مصرف باتری در هنگام اتصال گوشی به مودم و فناوری‌های بهبودیافته و هوشمند دیگری روبرو هستید که در نسخه‌های پیشین وای فای نیستند.

ما در تست عملی که انجام دادیم؛ ثابت کردیم دستگاه‌های قدیمی با یک روتر وای فای ۶، سرعت بهتری دارند:

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

پس، اگرچه همیشه نیازی به ارتقای مودم یا روتر نداریم و دستگاه‌های جدیدتر می‌توانند هنوز به مودم روتر قدیمی وصل شوند ولی برای داشتن اینترنت و وای فای بهتر، باید به نسل جدید کوچ کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
howtogeek

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا