فناوری

چرا هرگز نباید از وای‌فای رایگان فرودگاه استفاده کرد؟

کارشناسان امنیتی بارها درباره خطرات وای‌فای رایگان و عمومی به ویژه در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها هشدار دادند ولی به نظر می‌رسد هنوز این دغدغه ذهنی برایشان رفع نشده و آمارهای جدید واقعیت‌های دیگری بیان می‌کند.

دارن گیسیون، مدیرعامل و بنیان‌گذار Keeper Security که خالق نرم‌افزار مدیریت رمزعبور Keeper هم است؛ درباره استفاده از اینترنت و وای‌فای رایگان فرودگاه‌ها می‌گوید:

«به عنوان یک قاعده کلی ما همیشه توصیه می‌کنیم از اتصالات وای‌فای و هات‌اسپات‌های رایگان در فرودگاه‌ها اجتناب کنید. بسیاری از مردم خطرات این شبکه‌ها را نادیده گرفته و فقط می‌خواهند به اینترنت متصل شوند و کارهای خودشان را انجام دهند ولی در پایان روز به دردسر بزرگی گرفتار می‌شوند.»

فرودگاه‌ها بهترین هدف و ایده برای هکرها و گروه‌های خراب‌کاری و باج‌گیر هستند. چون تعداد زیادی قربانی و هدف آسان یک‌جا جمع شدند.

جدیدترین گزارش Norton Wi-Fi Risk Report از بررسی اتصال هزاران فرد بزرگ‌سال به وای‌فای فرودگاه‌ها در ۱۵ کشور دنیا نشان می‌دهد مسافران هرگز درباره شبکه وای‌فای که می‌خواهند به آن متصل شوند؛ فکر یا احتیاطی نمی‌کنند. این گزارش می‌گوید تقریبا ۵۳ درصد مسافران اصلا نمی‌دانند به شبکه‌ای امن متصل شدند یا خیر!

همین‌طور در گزارش دیگری از شرکت نورتن که در LifeLock Cyber Safety Insights Report منتشر شد؛ مشخص شده است دو سوم امریکایی‌ها حاضراند در ازای راحتی خود، خطرات امنیتی و نقض‌های حریم خصوصی آنلاین را به جان بخرند.

بدتر از همه این‌ها، گزاش Coronet است که اطلاعات بیش از ۲۵۰ هزار کاربر در ۴۵ فرودگاه شلوغ دنیا را جمع‌آوری کرده است تا نشان دهد اکثریت وای‌فای‌های رایگان فرودگاه‌ها دارای خطرات امنیتی قابل توجهی هستند و می‌توانند دستگاه‌های مسافران را تهدید کنند.

چگونه در فرودگاه‌ها به اینترنت متصل شویم؟

حالا که درباره خطرات وای‌فای رایگان فرودگاه‌ها صحبت کردیم؛ باید راه‌کارهای جایگزین و روش‌های امن اتصال به وای‌فای و اینترنت را نیز بگوییم.

در برخی فرودگاه‌های معروف دنیا و البته برخی از فرودگاه‌های کشور ایران، سرویس‌دهنده‌های اینترنت ثابت و همراه اجازه می‌دهند مشتری‌های دایمی آن‌ها از اینترنت رایگان استفاده کنند. در ایران، شرکت آسیاتک به مشتریان خود چنین سرویسی می‌دهد.

مشتری می‌تواند با همان نام کاربری و رمزعبور خود به وای‌فای امن ولی رایگانی متصل شود. برخی از سرویس‌ها هم پولی هستند ولی ارزشش را دارند. می‌توانید چند صد مگابایت حجم خریداری کرده و به اینترنت متصل شوید ولی مواظب باشید با وای‌فای عمومی پرداخت‌های خود را انجام ندهید. 

استفاده از اینترنت رایگان موبایل و هات‌اسپات کردن گوشی برای لپ‌تاپ روش امن‌تری است. گوشی‌های اندرویدی را طبق این راهنما و آیفون‌ها را طبق این راهنما به یک هات‌اسپات تبدیل کنید و بعد از اینترنت موبایل خودتان روی لپ‌تاپ یا دستگاه‌های دیگر استفاده کنید.

استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و مودم‌های همراه شخصی نیز بهتر از اتصال به وای‌فای رایگان فرودگاه‌ها است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا