فناوری

تفاوت مودم فیبر نوری APC با UPC چیست؟ بهتر است کدام مودم فیبر نوری را بخریم؟

تفاوت کانکتورهای APC و UPC و اینکه کدام‌یک سریع‌تر است

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های خریداران مودم فیبر نوری؛ درباره تفاوت مودم فیبر نوری APC با مودم فیبر نوری UPC است. کانکتورهای APC و UPC چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام‌یک سریع‌تر است؟

به زبان دیگر، مودم فیبر نوری APC بخریم یا مودم فیبر نوری UPC؟ هر کدام چه تاثیری در سرعت اینترنت فیبر نوری دارد؟ اگر یک مودم UPC خریدیم ولی دستگاه‌های مخابرات یا شرکت ارائه‌دهنده اینترنت، از نوع APC بود؛ چه باید کرد؟

این روزها که تب و تاب توسعه فیبر نوری و ارائه اینترنت FTTH در شهرهای مختلف بالا گرفته است؛ استقبال مودم از مودم فیبر نوری و خرید مودم‌های ONT و GPON افزایش یافته است.

به تبع آن، سوالات زیادی در ارتباط با خرید مودم فیبر نوری مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین آن‌ها، تفاوت مودم فیبر نوری APC با UPC است.

با ما همراه باشید تا در این مقاله جذاب، به همه این پرسش‌ها پاسخ بدهیم:

تفاوت APC با UPC چیست؟

تفاوت مودم فیبر نوری APC و UPC

می‌دانیم هر مودم فیبر نوری یک درگاه یا کانکتور SC دارد که کابل فیبر نوری به آن وصل می‌شود و با کانکتور RJ45 رایجی که در مودم‌های ADSL و سیم‌کارتی دیدیم؛ فرق دارد.

این درگاه SC در مودم فیبر نوری به رنگ آبی یا سبز است. کلا، اگر کابل فیبر نوری هم دیده باشید یا سوئیچ‌ها، روترها و پچ پنل‌های فیبر نوری را از نزدیک ببینید یا تصاویرشان را در اینترنت مشاهده کرده باشید؛ به رنگ سبز یا آبی هستند.

APC یا UPC

رنگ سبز به معنای کانکتور APC است. APC سرنام Angled Physical Contact است:

مودم فیبر نوری APC

رنگ آبی به معرف کانکتور UPC است. UPC سرنام Ultra Physical Contact است:

مودم فیبر نوری UPC

کانکتورهای APC و UPC از نظر شکل ظاهری، عملکرد، سرعت و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند.

فرول، محفظه‌ای در انتهای کانکتور یا کابل فیبر نوری است و برای اتصال به قطعه فیبر نوری دیگری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۶ مودم فیبر نوری دو بانده در بازار ایران

چون، وقتی دو کانکتور فیبر نوری به یکدیگر وصل می‌شوند؛ نور از فیبر به سمت منبع برگشت یا منعکس می‌شود؛ فرول کانکتورهای به شکل‌های مختلفی طراحی شده تا این انعکاس بازگشت نور و افت سیگنال، کمتر شود.

حالا، نوع فرول کانکتور APC زاویه‌دار بوده تا افت بازگشتی سیگنال نوری کمتری داشته باشد ولی فرول کانکتور UPC به صورت عمود طراحی شده است و نسخه ارتقا یافته کانکتور PC است:

تفاوت کانکتور فیبر نوری

پس، یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های APC و UPC در شکل ظاهری فرول و سبک جلا دادن فرول در داخل اتصالات فیبر نوری است.

مودم فیبر نوری APC بهتر است یا مودم فیبر نوری UPC

کانکتور APC طوری طراحی شده که افت سیگنال یا انعکاس نور کمتری داشته باشد. در جدول زیر، میزان انعکاس سیگنال نور در انواع کانکتور فیبر نوری را مشاهده می‌کنید:

تفاوت سرعت APC و UPC

هرچه عدد منفی بزرگ‌تر باشد؛ به تبع بهتر است. در کانکتور UPC میزان انعکاس بازگشتی سیگنال ۰.۰۰۱ درصد است ولی در کانکتور APC به ۰.۰۰۰۱ درصد می‌رسد.

همین‌طور، نرخ گم شدن و بازگشت (Optical return Loss) در مودم APC حدود منفی ۶۰ دسی بل یا DB است ولی در مودم UPC به ۵۰ دسی بل منفی می‌رسد.

معمولا، در زیرساخت‌های مخابراتی بزرگ و حساس از APC استفاده می‌شود. کانکتور APC برای طول موج‌های بالاتر نظیر سیگنال‌های ویدیویی RF، شبکه‌های نوری غیرفعال و سایر سیستم‌های WDM استفاده می‌شود.

برای شبکه‌های PON (اینترنت FTTH) نیز بهتر است از کانکتور APC استفاده شود اما تفاوت آن با UPC بسیار جزئی است و در سرعت‌های بالاتر از یک گیگابیت خودش را نشان می‌دهد.

APC سریع‌تر است یا UPC؟

اگرچه توصیه می‌شود مودم فیبر نوری APC خریداری کنیم ولی نباید زیاد نگرانی افت سرعت در مودم UPC باشید.

اشاره کردیم تفاوت سرعت این دو کانکتور در سرعت‌های بالا یک گیگابیت خودش را نشان می‌دهد؛ نه در سرعت‌های ۱۰۰ مگ و ۲۰۰ مگ.

کانکتور APC در برابر کانکتور UPC

برای مصارف خانگی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، هریک از این دو مودم را خریداری کنید؛ قابل استفاده است و برای شما مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند یا باعث کاهش سرعت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: ۲ نکته خیلی مهم درباره خرید مودم فیبر نوری

اما به طور کلی، می‌توان گفت سرعت مودم فیبر نوری APC بیشتر از مودم UPC است.

تشخیص مودم فیبر نوری APC و UPC

روش تشخیص مودم APC از مودم UPC خیلی ساده است.

علاوه بر اینکه می‌توانید به دفترچه راهنما، مستندات مودم در اینترنت، جدول مشخصات و توضیحا شرکت سازنده مودم یا فروشگاه مراجعه کنید؛ کافی است نگاهی به کانکتور SC مودم بیندازید.

مودم فیبر نوری APC یا UPC

اگر این کانکتور سبز رنگ باشد؛ مودم فیبر نوری APC است و اگر آبی رنگ باشد؛ پس مودم فیبر نوری UPC است.

پس؛ با نگاه به رنگ باکس کانکتور مودم GPON می‌توان فهمید از چه کانکتوری پشتیبانی می‌کند.

اگر قصد خرید مودم فیبر نوری می‌توانید «راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری – معرفی بهترین مودم‌های GPON» ما را بخوانید تا با تمام ویژگی‌ها و مشخصات این سری از مودم‌ها آشنا شوید.

سوالات متداول

اگر مودم فیبر نوری UPC خریداری کردیم ولی مخابرات یا سرویس‌دهنده اینترنت فیبر نوری، اتصال APC داشت؛ چه باید کرد؟

نگران تفاوت کانکتور APC و UPC مودم خود با تجهیزات و اتصالات و کابل‌کشی فیبر شرکت اینترنتی نباشید. با زدن یک پچ کورد SC برای تبدیل APC به UPC روی مودم، این مشکل را برطرف کنید.

آیا مودم فیبر نوری APC گران‌تر از مودم فیبر نوری UPC است؟

خیر؛ نوع درگاه APC و UPC روی قیمت مودم تاثیری ندارد و چه بسا، مودم‌های فیبر نوری UPC که گران‌تر از مودم APC هستند.

آیا از یک مودم، دو مدل APC و UPC در بازار هست تا بتوان آزادانه یک مدل انتخاب کرد؟

بله؛ برخی برندها مانند هواوی و فیبرهوم، سعی کردند از هر مودم خود دو مدل با درگاه APC و UPC بدهند. مثلا، مودم هواوی ۸۲۴۵H هم با کانکتور APC و هم با کانکتور UPC وارد بازار شده است.

آیا ما انتخاب می‌کنیم مودم و تجهیزات با کدام کانکتور برای اینترنت فیبر نوری خانه نصب شود؟

خیر؛ معمولا شرکت اینترنتی براساس تجهیزات و کابل‌کشی فیبر و اتصالاتی که دارد یک مودم پیشنهاد می‌کند که با استانداردها و برندهای تجهیزاتش سازگاری داشته باشد. اگر بخواهید خودتان مودم فیبر نوری بخرید؛ آنگاه می‌توانید انتخاب کنید مودم APC یا UPC باشد.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا