فناوری

شبکه ۵G ایران روی چه باندهای فرکانسی است؟

سرانجام به نظر می‌رسد باند ۴۳ برای توسعه 5G به اپراتورها واگذار شود

احتمالا برای بسیاری از کاربران اینترنت سوال است که اینترنت ۵G ایران روی چه طیف فرکانسی ارائه می‌شود؟ به زبان دیگر، باند فرکانسی شبکه ۵G ایران کدام است؟

مثلا، همه می‌دانیم اینترنت موبایل ایران عمدتا روی باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۲۸ شبکه ۴G LTE ارائه می‌شود یا اینترنت TDLTE روی باند ۴۲ است. حالا، باند فرکانسی ۵G چیست؟

اجازه بدهید ابتدا ببینیم در دنیا چه طیف‌های فرکانسی برای شبکه‌های ۵G استفاده می‌شود و بعد سراغ ایران بیاییم.

همه طیف‌های فرکانسی ۵G

طیف‌های فرکانسی ۵G در دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- باندهای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز که به باندهای فرکانس متوسط مشهور هستند.

۲- باندهای فرکانس بالا که به امواج میلی‌متری نیز معروف بوده و سریع‌ترین اینترنت فایوجی را دارند.

در غالب کشورها از همان باندهای زیر ۶ گیگاهرتز برای ارائه اینترنت ۵G استفاده می‌شود و به صورت محدود، شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی متری داریم.

باند فرکانسی 5G

علت بزرگ این موضوع هم هزینه‌های بالای توسعه ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری و برد بسیار کوتاه آن‌ها، در مقایسه با برد طولانی و هزینه پایین توسعه فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز است.

خود فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز هم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱- فرکانس پایین: زیر ۱ گیگاهرتز

۲- فرکانس متوسط: از ۱ گیگاهرتز تا ۲.۶ گیگاهرتز

۳- فرکانس بالا: از ۳.۵ تا ۶ گیگاهرتز

خیلی خوب می‌دانید که شبکه‌های ۲G و ۳G و ۴G هم روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز راه‌اندازی می‌شوند.

باند فرکانسی شبکه ۵G در ایران

همین ابتدا بگوییم که فعلا در ایران هیچ شبکه ۵G با موج میلی متری راه‌اندازی نشده است. پس هرچه شبکه ۵G داریم روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز هستند.

سال‌ها است اپراتورهای ایران برای آزادسازی باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز (ردیف فرکانس بالا در زیر ۶ گیگاهرتز) و همین‌طور باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز(ردیف فرکانس پایین در زیر ۶ گیگاهرتز) می‌جنگند ولی هنوز موفق نشدند و رسما یک طیف فرکانسی مشخص برای ۵G اختصاص داده نشده است.

در طی سال‌های گذشته، بارها خبر برگزاری مناقصه باندهای فرکانسی ۳۵۰۰ را شنیدیم ولی در عمل با مشکلات، چالش‌ها و اعتراضاتی از سوی اپراتورها روبرو شده و به نتیجه نرسیده است.

شبکه 5G

حتی برخی زمان‌ها، صحبت از خالی کردن باند ۴۲ از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت TDLTE و اختصاص آن به اینترنت ۵G بود. گفته می‌شد قرار است باند ۴۰ برای اینترنت TDLTE در نظر گرفته شود ولی در حد حرف باقی مانده است.

از سوی دیگر، رگولاتوری تلاش کرده باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را از دست صدا و سیما خارج و به اینترنت ۵G تخصیص دهد که ناموفق بوده است.

محبوب‌ترین باند فرکانسی ۵G در دنیا، طیف فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز است که در ایران توسط شرکت‌های TDLTE اشغال شده است.

باند فرکانسی شبکه ۵G ایرانسل و همراه اول

در نهایت، موقتا محدوده باندهای فرکانسی ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز به اپراتورها برای تکمیل پوشش سراسری ۵G واگذار شده است.

امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در صفحه شخصی شبکه‌های اجتماعی خود ضمن انتشار یک ویدئو از تست سرعت اینترنت ۵G می‌گوید:

این هفته در کمیسون تنظیم مقررات مصوب شد باندهای فرکانسی در محدوده ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای ارتباطی واگذار شود تا در یک برنامه زمان‌بندی مشخص کل کشور تحت پوشش ۵G قرار بگیرد.

البته، این حرف مربوط به چندین ماه پیش است و تا کنون هنوز مناقصه باند ۴۳ یا ۴۲ نیز برگزار نشده است:

باند فرکانسی اینترنت 5G

وحید شاه‌منصوری، مدیر مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در مراسم راه‌اندازی آزمایشگاه ۵G این اپراتور درباره باند فرکانسی شبکه ۵G ایران گفت:

فرکانسی که در اختیار اپراتورها است؛ فرکانس b42 و b43 است که روی آن شیائومی در ایران باز شده؛ یعنی آیفون و هواوی فرکانس‌هایی باز کرده‌اند که منطبق با فرکانس ۵G ما نیست.

شاه‌منصوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دلیل اتصال برخی گوشی‌های آیفون به ۵G ایرانسل از جمله دو مدل آیفون ۱۳ پرو اشاره کرده و گفت:

اپل در ایران فرکانس ۲۳۰۰ را باز کرده است که برای ۵G خیلی فرکانس مرسومی نیست و بیشتر برای ۴G استفاده می‌شود.

بنابراین در حال حاضر:

ایرانسل روی فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز (باند ۴۳) شبکه ۵G خود را توسعه داده است و در برخی مناطق از باند ۲۳۰۰ مگاهرتز (باند ۳۰) نیز به طور محدود استفاده می‌کند.

اما همراه اول روی باند ۴۳ یا فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز کار می‌کند و سراغ باند دیگری نرفته است.

هر دو این باندهای رادیویی جزو ۵G زیر ۶ گیگاهرتز محسوب می‌شود که رایج‌ترین شبکه فایوجی در سراسر جهان است.

بسیاری از اپراتورها از باند میانی یا C-Band برای ۵G استفاده می‌کنند که مزایای بزرگی نیز دارد.

فایوجی C-Band

باند C شامل فرکانس‌های ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز شده و می‌تواند پهنای‌باند ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ مگاهرتزی برای هر اپراتور تخصیص دهد.

بسیاری از شبکه‌های پیشگام توسته ۵G از جمله سامسونگ روی همین باند میانی (C-Band) موفق به شکستن رکورد ۵G و رسیدن به مرز انتقال دیتای ۳.۳ گیگاهرتز روی گوشی گلکسی اس ۲۳ شده بود.

همین‌طور، اخیرا شرکت کوالکام نیز با مودم اسنپدراگون X75 و برخی تکنیک‌های پیشرفته، سرعت فایوجی ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه روی طیف فرکانسی C-Band برجای گذاشت.

در سراسر دنیا، در حال استقبال از طیف فرکانسی C-Band هستند و امیدواریم که در ایران هم عملا این باند فرکانس به اپراتورها واگذار شود تا توسعه شبکه ۵G با سرعت بیشتری، پیش برود.

اگر می‌خواهید بفهمید آیا گوشی ۵G شما به اینترنت ۵G ایرانسل یا همراه اول وصل می‌شود یا خیر؛ مقاله زیر را نگاهی بیندازید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام و درود
    مهندس جان باند ۴۳ برای ۵G توی خیلی از مودم های محبوب نیست متأسفانه.
    مثل مودم نوکیا گیت وی ۳.۱
    یا zlt ها مثل ۲۸

  2. حالا اگر ۵G روی باند ۴۳ باشه، سوال اینحاست که مودم x20 زدال‌تی که باند ۴۳ رو پشتیبانی نمی‌بینه، عملا برای ۵G بی‌استفاده می‌شه؟

  3. مهندس فکر کنم در شماره گذاری باند ها اشتباه نوشتی . باند ۴۳ در نسل پنجم نداریم . این محدوده فرکانسی به نام n78-n77 نامگذاری میشه . اگر اشتباه میکنم اصلاح بفرمایید .

  4. اگه قرار باشه از باند های ۳۰ و ۴۳ استفاده شه که خیلی از گوشی های ۵ جی امکان استفاده از این فرکانس ها ندارن.
    فقط یه سری گوشی های پرچمدار یا میان رده می تونن وصل بشن!
    در کل خبر عجیبی بود.
    برای چک کردن باندهای فرکانسی پشتیبانی شده توسط هر گوشی می تونید به سایت gsmarena برید و مدل گوشی خودتون رو سرچ کنید و تو قسمت مشخصات شبکه قسمت ۵g باندهای پشتیبانی شده توسط گوشی موبایلتون رو ببنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا