آفلاینتاروپودفناوری

بازگشت به دوران آرشیوهای آفلاین: اینترنت را روی هاردمون ذخیره کنیم؟

دورانی یادم هست هر چیزی روی اینترنت می‌دیدیم را ذخیره می‌کردیم.

یک صفحه وب، یک عکس، یک فیلم، یک موسیقی، یک کتاب الکترونیکی، یک فایل، یک پی‌دی‌اف و خلاصه هر چیزی برای خودش آرشیوی روی هارددیسک کامپیوتر داشت.

آرشیو مقالات، آرشیو فیلم، آرشیو عکس، آرشیو موسیقی، آرشیو نرم‌افزار و …

کار به جایی رسید که برخی از دوستانم کل یک سایت را با ترفندها، هک‌ها و نرم‌افزارهای دانلود روی هارددیسک خود ذخیره می‌کردند. چون همیشه به اینترنت دسترسی نداشتیم ولی همیشه به این سایت نیاز داشتیم.

صدها گیگابایت آرشیو فیلم و عکس و موسیقی داشتم. هزاران کتاب الکترونیکی یا فایل مقاله روی هاردم ذخیره شده بود و مشغول تبادل هارددیسک با دیگر دوستان برای افزایش این آرشیو بودیم.

با دسترسی همگانی به اینترنت، ارزان شدن سرویس‌های ADSL و آمدن اینترنت موبایل، اوج گرفتن سرویس‌های ذخیره ابری و دلایل دیگر، کم‌کم از مود آرشیو کردن اینترنت روی کامپیوتر شخصی بیرون آمدیم چون هر چیزی که می‌خواستیم با یک سرچ در دسترس بود و دیگر نیازی به دانلود و آرشیو و هارددیسک‌های اضافی نبود.

اتفاقات چند روز اخیر اینترنت ایران، مرا دوباره به یاد آرشیوهای قدیمی انداخته و از شما چه پنهان سراغ‌شان رفتم و این مدت را با این‌ها سرگرم بودم. آرشیو عکسش حسابی به دردم خورد و دارم ازش برای مقالات مختلف استفاده می‌کنم.

آیا دوباره داریم به دوران آرشیوهای آفلاین برمی‌گردیم؟ آیا ترس از قطعی دوباره اینترنت یا محدود شدن به سایت‌های داخلی بدون هیچ‌گونه ابزار جست‌وجوی مناسبی ما را وا می‌دارند آرشیوهای جدیدی بسازیم و کل اینترتت یا بخشی که می‌خواهیم را روی آن ذخیره کنیم؟

خودم جز افرادی بودم که ده‌ها مطلب درباره مزایای فناوری‌های کلاود کامپیوتینگ، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری و آرشیو کردن فایل‌ها و اطلاعات روی جیمیل و گوگل درایو و دراپ‌باکس نوشتم ولی اکنون دارم فکر می‌کنم باید یک نسخه از آن‌ها را هم روی لپ‌تاپم داشته باشم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا