تاروپود

قیمت یک گیگابایت اینترنت همراه در کشورهای مختلف چند دلار است؟

اینترنت همراه ایران ارزان یا گران؟

تعرفه اینترنت همراه همیشه محل مناقشه و بحث میان دولت، مجلس، رگولاتوری، اپراتورهای همراه و کاربران بوده است.

برخی اعتقاد دارند اینترنت موبایل ایران بسیار گران است و برخی دیگر با آمار و ارقام ثابت می‌کنند ایران ارزان‌ترین اینترنت همراه را دارد.

اما واقعیت چیست و قیمت اینترنت موبایل ایران در مقایسه با کشورهای دیگر چه وضعیتی دارد؟ ارزان یا گران است؟

در جهان، تفاوت قیمت هر یک گیگابیت بین کشورهای مختلف بسیار زیاد است. گزارش‌ها نشان می‌دهد بین ارزان‌ترین تا گران‌ترین اینترنت همراه فاصله‌ای ۳۰ هزار درصدی وجود دارد.

قیمت یک گیگابایت اینترنت همراه در کشورهای مختلف بین ۱ تا ۱۰ دلار است. هرچقدر در یک کشور، اپراتورهای موبایل بیشتری راه‌اندازی شده باشد و رقابت شدیدی میان آن‌ها باشد؛ قیمت اینترنت موبایل کاهش پیدا می‌کند.

یا در کشورهای پیشرفته‌ای مانند کره جنوبی، ایالات متحده و کانادا که اینترنت ثابت توسعه یافته است و اکثرا از آن استفاده می‌شود؛ قیمت اینترنت موبایل بسیار گران است.

گران‌ترین اینترنت موبایل در دنیا را سه کشور مالاوی، بنین و چاد به ترتیب ۲۷.۴۱ دلار، ۲۷.۲۲ دلار و ۲۳.۳۳ دلار دارند.

در کانادا قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل ۱۲.۵۵ دلار است. در کره جنوبی ۱۰.۹۴ دلار و در ایالات متحده ۸ دلار است.

ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های موبایل

اما جالب است بدانید ایران در میان ۴ کشور دارای ارزان‌ترین اینترنت موبایل است. براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، حداکثر قیمت هر گیگابیت اینترنت موبایل برای سیم‌کارت‌های دائمی ۴۱ هزار ۹۴۳ تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۶۲ هزار و ۹۱۴ تومان است؛ اما اپراتورهای همراه با تعریف بسته‌های اینترنتی هر گیگ را با قیمت‌های به مراتب کمتری می‌فروشند.

با در نظر گرفتن قیمت هر دلار ۲۳ هزار تومان، قیمت هر یک گیگابایت اینترنت موبایل در ایران به طور متوسط ۰.۲۷ دلار می‌شود که در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ارزان است.

اگر اپراتورهای موبایل هر گیگابایت اینترنت موبایل را با قیمت واقعی مصوب رگولاتوری بفروشند؛ قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل برای سیم‌کارت دائمی ۱.۸۲ دلار و برای سیم‌کارت اعتباری ۲.۷۳ دلار می‌شود.

جز ایران، کشورهایی مانند هند، اسرائیل، ایتالیا، اکراین و قزاقستان ارزان‌ترین اینترنت موبایل را دارند.

البته، قبول داریم که نمی‌شود یک طرفه به قاضی رفت و عوامل بسیار زیاد دیگری مانند کاهش قدرت مالی خانواده‌ها و کاربران، استفاده عمده مردم از اینترنت همراه به جای اینترنت ثابت و کاهش ارزش ریال ایران نسبت به دلار را باید در نظر داشت.

اگر اینترنت ثابت (ADSL و VDSL و FTTH) در ایران توسعه پیدا کرده و مردم حجم غالب اینترنت مصرفی خود را از روی اینترنت موبایل به اینترنت ثابت منتقل کنند؛ احتمالا اینترنت موبایل ارزان‌تر هم خواهد شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا