فناوری

فناوری مش بلوتوث معرفی شد: اتصال ساده تمامی دستگاه‌های یک شهر هوشمند به یکدیگر

پس از مش وای‌فای حالا به استقبال مش بلوتوث می‌رویم. شبکه مش بلوتوث می‌تواند تمامی دستگاه‌های یک شهر هوشمند را به یکدیگر متصل کند به طوری که با هم در ارتباط باشند. 

فناوری بلوتوث دارد یک قدم دیگر به سوی آینده برمی‌دارد تا بتواند دستگاه‌های هوشمند و اینترنت اشیا در مقیاس‌های بسیار بزرگ مانند یک شهر به هم متصل شوند. گروه ویژه استانداردهای بی‌سیم (SIG) اعلام کرد فناوری بلوتوث می‌تواند از شبکه‌های مش پشتیبانی کند. با این فناوری جدید که فعلا مش بلوتوث یا Bluetooth LE نامیده می‌شود، کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند دستگاه‌های هوشمندی بسازند تا همه با یکدیگر از طریق بلوتوث در ارتباط باشند. از چراغ‌های خیابان‌ها تا سیستم‌های حمل و نقل یک شبکه مش بلوتوث تشکیل می‌دهند. 

پیش از این؛ فناوری‌هایی مانند وای‌فای و ۵G کاندید اتصال تمام دستگاه‌های هوشمند در مقیاس بسیار بزرگ به یکدیگر بودند. اما فناوری جدید Bluetooth SIG می‌تواند هزاران دستگاه در یک اندازه بسیار بزرگ مانند یک شهر را به طور امن‌تر و با سرعت و پهنای‌باند بیشتری به هم متصل کند. 

احتمالا فناوری مش بلوتوث مبتنی بر نسخه بلوتوث ۴ است و یک شبکه خودمختار و خودکنترلی برای ارتباط بی‌سیم هزاران دستگاه با یکدیگر خواهد بود. این نوع شبکه در بحث اینترنت اشیا بسیار کاربردی است و می‌تواند گره‌گشا باشد. با توجه به حملات اخیری که در سراسر جهان بر علیه دستگاه‌های اینترنت اشیا رخ داده است؛ بالا بردن ضریب امنیت شبکه و دستگاه‌های در اینترنت اشیا اهمیت مضاعفی یافته است و اکنون به نظر می‌رسد مش بلوتوث بهتر از وای‌فای و شبکه‌های موبایل می‌تواند چنین هدفی را تامین کند. 

به گفته توسعه‌دهنده‌گان گروه SIG؛ فناوری جدید مش بلوتوث تمامی ارتباطات را رمزنگاری می‌کند و به یک نقطه خاص وابسته نیست. مثلا یک چراغ هوشمند در یک خیابان می‌تواند ارتباط میان دو شبکه مش بلوتوث در دو ساختمان مجاور را به طور امن و رمزشده برقرار کند. 

این فناوری برخلاف وای‌فای مصرف انرژی بسیار پایینی داشته و می‌تواند تعداد بسیاری زیادی دستگاه را به تعداد بسیار زیاد دستگاه دیگر متصل کند چون مبتنی بر پهنای‌باند نیست. این فناوری می‌تواند در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، شبکه‌های سنسور و مجتمع‌ها نیز استفاده شود.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا