فناوری

به رویای اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت برای تمام نقاط کره زمین نزدیک شدیم

شرکت اسپیس‌اکس اولین ماهواره‌های اینترنتی آزمایشی پروژه Starlink را با یک موشک Falcon 9 به فضا پرتاب کرد. در پروژه Starlink قرار است کل زمین با حدود ۱۲ هزار ماهواره اینترنتی زیر پوشش اینترنت بی‌سیم برود.

اسپیس‌اکس آخر هفته گذشته دو ماهواره کوچک به نام‌های Tintin A و Tintin B را به مدار زمین پرتاب کرد که با موفقیت در جو قرار گرفتند و ارتباط آن‌ها با زمین برقرار شده است. قرار است این شرکت مدتی عملکرد این ماهواره‌ها را بررسی و آزمایش کند تا پس از تایید از صحت کارشان و اطمینان از برنامه‌های آتی؛ نسبت به پرتاب ماهواره‌های اصلی اقدام کند.

مدت‌ها است که شرکت فضایی اسپیس‌اکس آقای ایلان ماسک پروژه‌ای به نام Starlink را در دستور کار خود قرار داده است. این پروژه از سال ۲۰۱۴ کلید خورده و اکنون تازه به مراحل آزمایشی پرتاب ماهواره رسیده است.

پروژه بزرگ و رویایی Starlink می‌خواهد نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره‌ اینترنتی را در نقاط مختلف جو زمین مستقر کند تا این ماهواره‌ها به کل زمین اینترنت بی‌سیم بدهند و دسترسی به اینترنت باندپهن در سرعت‌های اینترنت باندپهن کابلی برای همه کشورها و کاربران میسر شود.

اسپیس‌اکس می‌خواهد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ به ترتیب این ماهواره‌ها را در جو زمین قرار دهد. البته، پایان پروژه در سال ۲۰۲۵ اعلام شده است. ماهواره‌ها همگی در یک مدار قرار نمی‌گیرند و برخی به زمین نزدیک‌تر و برخی دیگر دورتر هستند. 

قرار است در پروژه Project Starlink حدود ۴۴۰۰ ماهواره در مدار ۷۰۰ مایلی زمین و ۷۵۰۰ ماهواره در مدار ۲۰۰ مایلی زمین قرار بگیرند. هزینه کلی این پروژه حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است که البته به صورت یک‌جا نخواهد بود. در فاز اول، پرتاب ماهواره‌های سری اول هزینه‌ای ۴۰۰ میلیون دلاری روی دست اسپیس‌اکس می‌گذارد.

اسپیس‌اکس گفته درآمدهای حاصل از پروژه Starlink را صرف کارهای تحقیقاتی سفر به مریخ و ماموریت‌های فضایی خواهد کرد. 

پیش‌بینی کاهش قیمت اینترنت پر سرعت

اینترنت ماهواره‌ای سنتی بسیار گران‌قیمت است و برای بسیاری از کاربران یا کشورها هزینه زیادی در بر دارد. اما طرح اسپیس‌اکس می‌تواند یک اینترنت پرسرعت مخابراتی را با قیمت‌ها و خدمات پایین‌تر در اختیار همه مردم دنیا قرار دهد.

در آینده بسیاری از شرکت‌های اینترنتی می‌توانند از ماهواره‌های Starlink اینترنت پرسرعت را دریافت و بعد به مشترکان خود بدهند. پیش‌بینی می‌شود تا سال‌های آینده تغییرات بزرگی در دنیای وب اتفاق بیفتد و میانگین سرعت اینترنت افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

یکی از مزایای پروژه Starlink رساندن اینترنت به نقاطی است که هیچ‌گونه دسترسی یا خدمات مخابراتی ندارند. نقاط کویری، کوهستانی و صعب‌العبور می‌توانند به راحتی به ماهواره‌ها متصل شده و از اینترنت پرسرعت بهره ببرند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا