فناوری

مشاهده آنلاین وضعیت شبکه‌های دیتا، داخل و بین‌الملل ایران

روی سایت شرکت ارتباطات زیرساخت می‌توانید وضعیت شبکه‌های دیتا، داخلی و بین‌المللی را از نظر پارامترهای کیفی و استانداردهای رایج در ارزیابی شبکه‌ها مشاهده کنید. 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شفاف‌سازی خدمات کیفی شرکت زیرساخت اقدام به ارایه وضعیت شبکه‌های ایران به طور آنلاین کرده است. با مراجعه به سایت شرکت ارتباطات زیرساخت می‌توانید وضعیت شبکه‌های دیتا، داخلی یا همان شبکه ملی اطلاعات و شبکه بین‌الملل را از نظر پارامترهایی مانند تاخیر، گم شدن بسته‌ها و جیتر بررسی کنید. 

وقتی به این سایت مراجعه می‌کنید، در بخش وضعیت شبکه می‌توانید روی شبکه دیتا، شبکه داخلی یا شبکه بین‌الملل کلیک کنید تا پس از چند ثانیه برای شما آخرین گزارش و وضعیت در دسترس آن شبکه به تفکیک استان‌ها و مراکز و زیرشبکه‌ها نشان داده شود. هر گزارش شامل یک وضعیت کلی و وضعیت جزیی هر مرکز است. 

در شبکه دیتا می‌توانید وضعیت تاخیر، گم شدن بسته‌ها و جیتر را در استان‌های مختلف براساس استاندارد TIC-12880 مشاهده کنید:

Latency یا تاخیر متوسط زمان رفت و برگشت بسته‌های ارسالی در شبکه زیرساخت برحسب میلی‌ثانیه است. 

Packet Loss یا نرخ گم شدن بسته‌ها شامل نرخ از دست رفتن بسته‌های ارسالی در شبکه زیرساخت است. 

Jitter نیز متوسط میزان نوسانات تاخیر برای بسته‌های متوالی ارسال شده در شبکه زیرساخت برحسب میلی‌ثانیه است. 

در بخش شبکه بین‌الملل نیز می‌توانید کیفیت سرویس از سوی شبکه ثابت و شبکه کشورهای مختلف را براساس پارامترهایی مانند ACT و ASR برای هر دو شبکه ثابت و همراه مشاهده کنید. ACT متوسط زمان مکالمه و ASR متوسط درصد موفقیت مکالمات است. در این بخش، اگر ماوس را روی هر کشور یا در نقشه ایران روی هر استان قرار دهید؛ وضعیت کلی آن بخش را می‌توانید مشاهده کنید. 

در بخش شبکه داخلی نیز وضعیت مراکز مختلف براساس پارامترهایی مانند AHT، CER و ASR گزارش داده شده است. در شبکه‌ داخلی پارامترهای درصد موفقیت مکالمات، درصد کارایی کانال‌ها و متوسط زمان اشغال شدن کانال‌ها طی ۲۴ ساعت اخیر بین شبکه‌های شهری نشان داده می‌شود. این اطلاعات هر ۱۵ دقیقه یک بار بروزرسانی می‌شود.

 در شبکه‌ بین‌الملل پارامتر‌های درصد موفقیت مکالمات و متوسط زمان مکالمات در ۲۴ ساعت روز گذشته نمایش داده می‌شود.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا