آفلاینتاروپود

اینترانت داریم نه اینترنت!

بیش از سه روز است که در دسترسی به اینترنت محدودیت‌هایی ایجاد شده است. ابتدا با قطعی مقطعی در برخی شهرها و استان‌ها شروع شد و فقط اختصاص به اینترنت موبایل داشت.

ولی بعد اینترنت ثابت هم قطع شد و در بعدازظهر روز شنبه این قطعی و محدودیت به سراسر کشور رسید تا چندین ساعت تقریبا هیچ کاربر عادی به اینترنت دسترسی نداشته باشد.

هنگامی هم که اینترنت موبایل همراه اول و ایرانسل بازگشت؛ شاهد یک اینترانت هستیم نه اینترنت. چندین سایت داخلی خبرگزاری و سایت‌های ایرانی که سرورهای آن‌ها در داخل کشور است؛ باز می‌شوند و البته پیام‌رسان‌های بومی مانند ایتا و سروش.

بسیاری از سایت‌های ایرانی معروف که سرورشان در خارج از کشور است؛ باز نشده و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست. همین‌طور، بسیاری از اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های بانکی یا سایت‌های خرید و فروش بلیط قطار و هواپیما کار نمی‌کنند. 

حتی برخی جست‌وجوگرهای بومی در این میان از کار افتاده و مردم از کوچک‌ترین سرچ در اینترنت و وب عاجز هستند. اگرچه اگر موتور جست‌وجوی ایرانی هم کار می‌کند؛ عملا بی‌فایده است چون از هر ۵ لینک نمایش داده شده نزدیک به ۳ الی ۴ لینک باز نمی‌شوند.

جالب است از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا کنون هیچ اظهارنظری صورت نگرفته است و دیگر رسانه‌های رسمی دولت یا صداوسیما نیز درباره قطعی و محدودیت اینترنت صحبت نمی‌کنند؛ انگار نه انگار یک اتفاق بزرگ است.

تنها یکی دو خبرگزاری از جمله ایسنا اشاره کردند قطعی سراسری و گسترده اینترنت با دستور شورای امنیت کشور بوده است. این خبر هم به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات بیان شده است.

همه مردم در سردرگمی، بی‌تکلیفی و چاره‌جویی به سر می‌برند؛ بسیاری از کسب‌وکارها عملا تعطیل شده و بسیاری از امور روزانه مردم معطل باقی ماندند. 

درباره این وضعیت اینترنت و چرایی و چگونگی این اقدام حرف زیاد است ولی بماند برای بعد که همه آب‌ها از آسیاب افتاد و همه‌چیز به روال عادی برگشت ولی ای کاش وزیر جوان توییت‌زن وزارت ارتباطات در یک اطلاعیه، پیام و گفت‌وگویی این وضعیت را برای مردم تشریح می‌کرد.

همیشه اطلاع‌رسانی بهتر از بی‌خبری است. همیشه صداقت و راستی بهتر از پنهان‌کاری است. همیشه شفافیت نتیجه بهتری دارد.

در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دیدم با غرور دارند از شبکه ملی اطلاعات صحبت می‌کنند. شبکه‌ای که به زعم خودشان برای همین روزها توسعه داده شده و اکنون چه خوب جوابگوی نیازهای کشور است.

با افتخار می‌گویند شبکه ملی اطلاعات بستری مستقل از اینترنت فراهم کرده است تا مردم به امورات روزانه خود برسند و مشکلی از بابت قطعی اینترنت و عدم دسترسی به سرویس‌ها و سایت‌های خارجی وجود نداشته باشد.

اگر واقعا شبکه ملی اطلاعات همینی است که داریم می‌بینیم و استفاده می‌کنیم؛ که از باز کردن دو سایت ایرانی عاجز است و تقریبا ۱۰۰ درصد فعالیت‌های اینترنتی کاربران را خوابانده و فقط چهار خبرگزاری و سایت داخلی باز می‌کند؛ حرفی برای گفتن نیست!

شبکه ملی اطلاعاتی که خودم در ده‌ها جلسه و نشست و هم‌اندیشی آن بودم و دولت‌ها یکی پس از دیگری آمد و بودجه صرف کرد و مصوبه داشت تا شبکه‌ای باشد که بشود با تمام جهان در ارتباط بود اما کنترل شده و ضابطه‌مند.

فناوری برای هر وضعیتی راه‌حل دارد و برای هر بحرانی راه‌کار می‌دهد؛ به شرط اینکه متعهد و متخصص باشیم!

پانوشت: نمودار فوق از سایت نت‌بلاکس (NetBlocks) که به بررسی و مشاهده اختلالات اینترنت در سراسر جهان می‌پردازد. همان‌طور که مشاهده می‌شود در ساعت‌های اولیه اعلام سهمیه‌بندی بنزین محدودیت دسترسی به اینترنت برای ایرانی‌ها آغاز و پس از چند ساعت فقط ۵ درصد مردم اینترنت دارند و ۹۵ درصد دیگر قطع هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا