فناوری

مشکلات عجیب و غریب مودم هواوی B612

مودم هواوی B612 (ایرانسل TF-i60) در ایران پرطرفدار و پرفروش است اما دارای ضعف‌ها و مشکلات زیادی است. از جمله اینکه نسخه‌های مختلف لاک شده و آنلاک آن در بازار به فروش می‌رسد.

برخی فروشگاه‌ها آنلاک نسخه ایرانسل را می‌فروشند. برخی فروشگاه‌ها آنلاک شرکت‌های خارجی و برخی دیگر خودشان دستگاه را آنلاک کردند. تشخیص مودم B612 اصل از نسخه‌های آنلاک تقلبی در بازار بسیار سخت است و از سوی دیگر مشکلات عجیب و غریبی که این مودم برای کاربران درست می‌کند؛ داستان دیگری دارد.

به عنوان یک نمونه از ده‌ها نظر و کامنتی که کاربران و خواننده‌های عزیز سایت شبکه‌چی درباره مشکلات و ایرادات مودم هواوی B612 فرستادند؛ کامنت طولانی و مفصل و همراه با جزئیات این دوست عزیز را بخوانید:

سه مشکل عجیب

با سلام، من چند روزی هست که یک مودم هواوی B612 آنلاک خریده‌ام که بدون گارانتی بود و از طرفی فروشنده اطمینان داد که فریم‌ویر اصل خود هواوی از کارخانه روی مودم نصب شده است و مودم وارداتی است و حتی نیاز به رجیستری هم ندارد (که واقعا نداشت). حالا بعد چند روز برسی و تلاش، ‏سه تا مورد عجیب در این مودم پیدا شد:

مشکل ۱: عدم ارسال و دریافت SMS

با توجه به اینکه این مودم توانایی ارسال و دریافت پیامک را دارد، اما من هرچی سعی و تلاش کردم؛ نتوانستم نه پیامی ارسال کنم و نه پیامی دریافت کنم، مثلا رفتم در تنظیمات پیام مودم و هرجوری که تنظیم کردم نشد و یا سیم‌کارت مودم را عوض کردم، چند بار هم مودم را ریست کردم و … که کلا باز هم نشد اما جالبی قضیه اینجا است که اگر یک تلفن به مودم وصل کنید و به شماره سیم‌کارت مودم تماس بگیرید؛ تلفن زنگ می‌خورد و حتی USSD مودم کاملا کار می‌کند؟!

نکته: البته من در قسمت وارد کردن شماره، انواع و اقسام شماره تلفن را وارد کرده و تنظیمات موجود در قسمت تنظیمات پیام مودم را انجام دادم ولی متاسفانه هیچ تغییری ندیدم.

مشکل ۲: چراغ‌های آنتن

مشکل دوم درباره ۵ چراغ آنتن‌دهی روی مودم است. عملا اگر شما در جایی باشید که آنتن‌دهی خیلی عالی باشد؛ چراغ‌های آنتن‌دهی مودم بین ۴ و ۵ تا چراغ برای شما روش می‌شود و برعکس اگر درجایی با آنتن‌دهی ضعیف باشید، بعید می‌دانم چراغ‌های آنتن‌دهی مودم به ۳ تا چراغ روشن هم برسد.

اما در این مودم جالب است که چه شما آنتن داشته باشید و چه نداشته باشید؛ هر ۵ چراغ آنتن‌دهی مودم روشن است. من برای تست دقیق‌تر این مورد، در پنل خود مودم، چند آزمایش کردم که یکی، مودم را طوری تنظیم کردم که فقط از آنتن‌های خارجی فرکانس دریافت کند و در این آزمایش من از آنتن‌های مودم یوتل همراه اول استفاده کردم.

زمانی که مودم تنظیم شد و آنتن‌ها هم وصل بودند، هنوز ۵ چراغ آنتن‌دهی مودم روشن بود و زمانی هم که من در همان حالت، آنتن‌های مودم را جدا کردم باز هم ۵ چراغ آنتن‌دهی، روی مودم روشن بود؟!
البته در پنل خود مودم شاخص و پارامترهای آنتن‌دهی مودم در حال تغییر است و میانگین آنتن‌دهی منطقه نیز متوسط رو به پایین است که باز عملا نباید ۵ چراغ مودم روشن باشد، حتی با تعویض کردن سیم‌کارت و ریست کردن مودم، باز هم مشکل حل نشد.

مشکل ۳: به‌روزرسانی فریم‌ویر

اشکال سوم، مشکل آپدیت مودم است. عملا اگر برای مودم آپدیتی ارسال شود؛ آن را به صورت خودکار به‌روز می‌کند و اگر نباشد، پیغام آپدیتی موجود نیست را نشان می‌دهد (البته خودکار آپدیت شدن، بسته به زدن تیک آپدیت خودکار در پنل مودم است).

برام خیلی عجیب بود که چرا در پنل خود مودم، قسمت آپدیت را که کلیک می‌کنیم و بعد روی دکمه چک آپدیت می‌زنیم، پیغام شکست را نشان می‌دهد (این دلیل بررسی و دریافت نکردن آپدیت مودم را توضیح می‌دهد) و متاسفانه راهی برای رفع این پیغام خطای شکست، حتی با ریست کردن مودم و … هم پیدا نکردم!

فکر می‌کنم با توجه به نسخه نرم‌افزاری مودم، یک نسخه آپدیت موجود باشد و حتی شاید نه تنها با آپدیت کردن مودم کارایی مودم بهتر می‌شود بلکه شاید دو مورد فوق هم کلا حل شود.

نسخه نرم افزاری و رابط کاربری این مودم:

Software version: 11.196.01.01.234
Web UI version: 81.100.34.01.234

البته من در آپدیت کردن مودم:

۱-مقداری ترس از اینکه مودم از کار بیفتد دارم.

۲- نمی‌دانم نسخه اصل آپدیت جدیدش چه ورژنی است و ازکجا می‌توان آن را تهیه کرد.

۳- همچنین روش آپدیت کردن مودم (که به صورت لوکال آپدیت است و یا با لحیم کاری و غیره )درست نمی دادنم.

۴- حتی هم اگر مودم به هر نحوی آپدیت شود باز نتیجه و وضعیت پنجاه، پنجاه است.

نکته: من با خود فروشنده هم صحبت کردم اما آن‌ها تخضصی در این زمینه ندارند و فقط فروشنده هستند.
نکته: این مودم در هنگام خرید، هیچ گونه آرم یا لوگویی روی بدنه مودم به غیر از لوگوی هواوی در وسط بدنه ندارد و حتی با ریست کردن مودم هم نام وای‌فای به ایرانسل تغییر نکرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. حرف مفته
    من نصاب این مودم B612 مبین نت هستم
    از ۱۰۰ تاش یکیش یه مشکل آنتن یابی داشت مرجوع کردم
    بقیه همه ش اوکی بود
    در مورد آنتن دقیقا بستگی به منطقه داشت و از یک تا ۵ آنتن رو با دقت بشیار بالا و قدرت بسیار بالا نسبت به مودم های دیگه انجام میداد.
    درمورد دریافت و ارسال sms اصلا چه دلیلی داره؟؟؟
    هر اپراتور ژیه نرم افزار داره قبل از اینکه سیم کارت رو مودم بیافته نرم افزار رو نصب کنید و بسته بخرید
    مبین نت که از پنل کاربری هم میشه خرید.
    نمیدونم این داستان سازی ها چیه پخش میکنید
    بس پایه و اساس.
    حالا شاید یه دونه مشکل داشته باشه که طبیعیه
    یا طرف جنس تعمیری بهش انداخته که اون کلاهبرداریه و ربطی به مودم B612 25d نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا