راهنمای خرید

مقایسه مودم‌های هواوی B528 و B525 و B612؛ کدام‌یک را بخریم؟

داستان از اینجا شروع شد که یک خواننده عزیز سوال کردند از بین مودم‌های هواوی B528 و B525 و TF-i60 (هواوی B612) کدام‌یک برای استفاده در یک خانه بهتر است.

ما قبلا در سایت شبکه‌چی، مودم هواوی B612 را با هواوی B525 و همین‌طور هواوی B612 را با هواوی B528 مقایسه کردیم. هریک از این مودم‌ها را هم به طور جداگانه و کامل مورد بررسی قرار دادیم.

در میان این سه مودم، ضعیف‌ترین مودم هواوی B612 یا همان ایرانسل TF-i60 است. منظورمان ضعیف در آنتن‌دهی، سرعت وای‌فای، امکانات پنل کاربری و پردازنده است.

کدام مودم قوی‌تر است؟

بهترین مودم در میان این مدل‌های هواوی، مودم B528 است که به پردازنده قوی‌تری مجهز است؛ از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند؛ مجهز به درگاه WAN/LAN گیگابیتی است و ۶۴ کاربر به طور همزمان می‌توانند به وای‌فای آن وصل شوند و قدرت پردازنده و رم این تعداد دستگاه را پشتیبانی می‌کند.

همین‌طور، مودم B528 از نظر امکانات نرم‌افزاری شرایط بسیار بهتری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

از نظر سرعت اینترنت، هر سه مدل در رده LTE Cat 6 هستند که حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت را دارند. اما در عمل سرعت اینترنت مودم‌های هواوی B528 و B525 بهتر از B612 است.

تنها مزیت مودم B612 در پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی TDD است و به همین خاطر در ایران یک مودم بسیار پرفروش و پرطرفدار است؛ چون می‌توان روی آن سیم‌کارت اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت را استفاده کرد.

حتی مودم هواوی B525 هم از نظر آنتن‌دهی، سرعت و امکانات بهتر از مودم B612 است. کیفیت ساخت این مودم‌ها هم یک درجه بالاتر از B612 است.

هر سه مودم دارای کانکتورهایی برای اتصال آنتن خارجی هستند و فقط در درگاه‌های ارتباطی تفاوت‌هایی دارند.

پیشنهاد خرید

بنابراین، پیشنهاد نخست ما خرید مودم هواوی B528 است؛ البته اگر بتوانید در ایران پیدایش کنید.

در وهله دوم، خرید مودم هواوی B525 را پیشنهاد می‌کنیم که یک مودم ۴.۵G بسیار خوب در میان مودم روترهای رومیزی ۴G LTE محسوب می‌شود.

در نهایت، خرید هواوی B612 (ایرانسل TF-i60) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر می‌خواهید از اینترنت TD-LTE استفاده کنید که چاره و انتخاب دیگری جز مودم B612 ندارید.

از نظر قیمتی، هواوی B528 از دو مودم دیگر گران‌تر است ولی همیشه این سه مودم قیمت‌هایی نزدیک به هم داشتند و شاید نهایتا ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان تفاوت قیمتی میان آن‌ها را شاهد بودیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

    1. سلام
      اگرچه این مودم Cat 7 هست ولی باز سرعت ۳۰۰ مگابیت روی اینترنت ۴G دارد. من ویژگی بارز خاصی جز طراحی به‌روزش ندیدم.
      فکر می‌کنم هواوی B528 همین مشخصات را داشته باشد

  1. سلام عرض ادب
    مودم با پشتیبانی ۵g 4.5 یکی ازین دوتا ک سیمکارت خور باشن و درگاه lan داشته باشن واسه وصل کردن به روتر چه مودمی بگیرم البته از دبی تهیه میکنم
    مودم عین موبایل نیاز ب رجیستر نداره؟
    ممنون از شما

  2. با سلام خدمت شما لطفا سریعا پاسخ بدین ممنون میشم میخوام مودم سیم کارت خور بخرم
    بین مودم tplink mr600-و مودم هواوی B535 CAT7 کدوم یکی بهتره .منطقه ما پوشش دهی واقعا ضعیفه
    اگه مودم دیگه ای مد نظرتون هست تا سقف ۵ ملیون معرفی کنید

  3. با سلام خدمت شما مهندس .لطفا بگین نسبت به مودمهای هواووی b528 , b525 , b612 بازم tplink mr600 بهتره ؟ همینو بگیرم چون یکی از دوستانم بهم گفته تجهیزات مخابراتی ایران با مودمهای هواووی هماهنگه

  4. با سلام خدمت شما جناب مهندس یه سوال دیگه داشتم مودم tp link mr600 بهتره یا مودمهای b612.b525.b528 هواوی مثلا بین این و b528 کدومش بهتره tplink mr600 vs b528?

  5. سلام مجدد خدمت شما لطفا پاسخ بدین سوالی که ذهن منو درگیر کرده اینکه مودم تیپیلینک mr600 بهتر از مودمهای هواووی b525 یا b528 هستش؟یا دیلینک dwe-m961 هستش

    1. سلام
      من هیچ‌یک از این مودم‌ها را از نزدیک کار نکردم ولی تجربه من نشان می‌دهد تی‌پی‌لینک mr600 باید بهتر باشد ولی هر دو مودم هواوی B525 و B528 نیز خیلی خوب و با کیفیت هستند
      ولی مثلا مودم mr600 آنتن خارجی پیش‌فرض و نصب شده دارد و کیفیت ساخت بالاتری خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا