فناوری

تکرار یک وعده: تا آخر سال مودم ۵G ایرانی به تولید انبوه می‌رسد

درددل تولیدکنندکان مودم در ایران: تحریم و کمبود ارز، تولید مودم را سخت می‌کند

تولیدکنندگان مودم بومی می‌گوید با همه مشکلات و موانعی مانند تحریم‌ها، گرانی قطعات، کمبود ارز، زنجیره تامین قطعات مودم و … تا پایان سال، مودم ۵G ایرانی به تولید انبوه می‌رسد.

در سال‌ها اخیر، چندین شرکت تولیدکننده مودم بومی مانند «ارگ جدید»، «اتصال صنعت میانه» و «مهام الکترونیک» در صنعت فاوا مشغول فعالیت شدند.

این فعالان نیز مانند سایر تولیدکنندگان کالاهای فاوا با یک سری مشکلات و چالش‌ها روبرو هستند. به رغم ظرفیت بالای بازار شبکه کشور، ولی این مشکلات باعث شدند هنوز مودم‌های بومی درصد قابل توجهی از بازار را به دست نگیرند.

مدت‌ها است اپراتورهای همراه اول و ایرانسل وعده عرضه مودم ۵G ایرانی دادند ولی هنوز خبری نشده است.

همین‌طور، قرار بوده مودم‌های فیبر نوری بومی وارد بازار شوند که باز جز یکی دو مدل محدود، شاهد عرضه گسترده‌ای نبودیم.

در سال ۱۴۰۱ در حاشیه نمایشگاه کیتکس ۱۴۰۱ از چندین مودم فایوجی بومی رونمایی شد.

قرار بود به‌زودی وارد بازار شوند که این وعده هنوز محقق نشده است.

مشکلات تولید مودم بومی

حمیدرضا رجبعلی، مدیر کسب‌وکار مودم ارگ جدید درباره چالش‌های این حوزه می‌گوید:

« ما به دلیل تحریم‌ها برای برقراری ارتباط با سایر کشورها مشکلات متعددی داریم مخصوصا اینکه ما در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنیم این مشکلات بیشتر می‌شود در این شرایط شرکت‌های بزرگ در دنیا حاضر نیستند با ما کار کنند و ما ناچاریم با واسطه‌ قطعات را تحویل بگیریم. همین موضوع عامل افزایش قیمت مودم می‌شود. مواد اولیه و قطعات وقتی گران شود مودم هم به همان میزان افزایش قیمت خواهد داشت.»

 

او درباره مشکلات کمبود ارز و زمان‌گیر بودن تخصیص ارز به واردکنندگان کالا این‌طور می‌گوید:

«ما برای تخصیص ارز هم با مسئله مواجه هستیم، مثلا پارسال با افزایش چند درصدی قیمت، زمان زیادی طول کشید تا حواله‌های ارزی ما ارسال شد تا قطعات مودم بگیریم. الان که پول به بانک دادیم چندین ماه طول می‌کشد تا حواله داده شود.»

مدیرعامل ارگ جدید می‌گوید تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده داده می‌شود؛ بسیار کم و ناچیز است.

گفتنی است شرکت ارگ جدید تولیدکننده اولین مودم ۵G بومی است.

تولید مودم ۵G ایرانی و مودم فیبر نوری

او درباره توسعه فیبر نوری و ورود مودم‌های فیبر نوری می‌گوید:

«فیبر به منزل یا مکان داده می‌شود و مثل موبایل نیست که در همه جا استفاده شود. الان باتوجه به اینکه در سال‌های گذشته زیرساخت فیبر گسترده نشد، آنهایی که استفاده بیشتری برای مصرف اینترنت داشته‌اند، به LTE روی‌آورده‌اند. کاربر، فیبرنوری می‌گیرد که پهنای باند بالاتری داشته باشد، برای اینکه کاربر سمت فیبر بیاید باید پهنای باند فیبر از LTE بالاتر باشد همچنین از جهت قیمت و سرعت فیبر نوری باید به صرفه‌تر باشد.»

یکی از دلایل عدم استقبال از فیبر نوری را پایین بودن قیمت اینترنت موبایل می‌داند:

«باتوجه به تعرفه پایین اینترنت در ایران، مردم به استفاده از فیبر ترغیب نمی‌شوند زیرا هزینه اینترنت موبایل بسیار پایین است و کاربر دلیلی برای جابه‌جایی نمی‌بیند. در شرایطی که فیبر از جهت قیمت برای کاربر تفاوت قیمت ایجاد نمی‌کند یا تفاوت قیمت معناردار نیست کاربر از همان اینترنت روی سیمکارت یا LTE استفاده می‌کند که این موضوع سبب می‌شود عملا با کمبود مودم مواجه نباشیم زیرا درصد کمی از کاربران هستند که به سمت فیبر مهاجرت می‌کنند و یا نیاز به خرید مودم دارند.»

ارگ بزرگ با اپراتورهای اصلی مثل شرکت مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل، مبین‌نت و غیره قرارداد دارد. همچنین با سایر شرکت‌ها مثل شاتل و آسیاتک به‌صورت موردی همکاری می‌کند.

وضعیت تولید مودم ۵G ایرانی از زبان مدیرعامل ارگ جدید:

«توسعه ۵G برای اپراتور هزینه‌بر است و در دنیا هم خیلی گسترده نشده است درنتیجه قیمت مودم آن هم گران‌تر است که بیشتر هزینه آن هم به عهده اپراتور است. قرارداد ارگ با همراه اول در ۵G در دست اقدام است.»

رجبعلی گفت که این پروژه الان در فاز تحویل نمونه‌های اولیه است، اگر نمونه‌های اولیه مورد تایید باشد سراغ تولید انبود می‌رویم. احتمالا تا انتهای سال به تولید انبوه می‌رسیم.

بیشتر مودم فیبر نوری در داخل تولید می‌شود

امیر حسین رشیدیان، مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه هم درباره مشکلات تحریم‌ها و تخصیص ارز و واردات کالا می‌گوید:

«با توجه به شرایط کشور و تحریم‌ها، برقراری ارتباط برای تولید و تهیه تراشه‌ها بسیار سخت است زیرا برقراری ارتباط با سایر کشورها برای تولیدکنندگان دشوار است.

تولید مودم در ایران

او درباره تولید مودم فیبر نوری می‌گوید:

«پروژه فیبرنوری درحال رسیدن به نقطه‌ای است که نیاز به تهیه تجهیزات از سمت کاربر و راه‌اندازی شبکه و پیاده سازی بستر ارتباطی از سمت دولت دارد. اما اینکه در یک ماه میانگین به چند مودم نوری نیاز داشته باشیم بستگی به شرایط گسترش شبکه دارد.»

به گفته مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه، سفارشات توسط اپراتورها از پنج هزار عدد شروع می‌شود و از نیمه دوم سال یا اواخر سال این عدد بیشتر می‌شود. با هدفگذاری که وزارت ارتباطات با دسترسی ۲۰ میلیون مشترک فیبرنوری درنظر گرفته است، در یک یا ۲ سال آینده در این حوزه نیاز به تجهیزات مودم احساس می‌شود که طبق پتانسیلی که دیده می‌شود، بخش عمده این نیاز درشرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

تا پایان سال مودم ۵G ایرانی به تولید انبوه می‌رسد

شرکت اتصال صنعت میانه در حوزه مودم سیمکارت‌خور با شرکت‌های ایرانسل، همراه اول، مبین‌نت، آپتل و غیره قرارداد همکاری داشته‌اند؛ به گفته رشیدیان طبق نیازهایی که هر اپراتور داشت، مدل‌های متفاوت مودم را تولید می کردند.

رشیدیان درباره تولید مودم ۵G اشاره کردند:

«ما با ایرانسل و همراه اول در تولید مودم ۵G همکاری داریم. اواسط سال ۱۳۹۹، نمونه‌های اولیه مودم ۵G را در بخش آرندی عرضه کردیم. همزمان در آخر سال ۱۴۰۰ شرکت ما برنده مناقصه طراحی و تولید مودم ۵G برای همراه اول شد. نمونه آماده تولید و تجاری محصول ما که باتوجه به مشخصات مورد نیاز در داخل کشور از سمت هر اپراتور طبق الزامات و شرایط تا پایان این ماه آماده است و در پاییز امسال روی خط تولید کارخانه قرار می‌گیرد که باتوجه به افقی که ما برای گسترش شبکه ۵G در داخل کشور متصور هستیم، پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم در نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ و سال‌‌های آتی به مرور بحث تولید و فروش مودم ۵G را با تعداد بیشتری داشته باشیم. تا پایان شهریور نمونه نهایی مودم ۵G را عرضه می‌کنیم و آماده سفارش‌گیری برای تولید در کارخانه می‌شویم.»

گفتنی است قرار بود تا پیش از پایان سال ۹۹ مودم ۵G در ایران به تولید انبوه برسد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. میرن از شرکتای گمنام و بازار های فله ای فروش شنژن چین قطعه میارن اینجا اسمبل و مونتاژ میکنن اسمشم میذارن مودم ایرانی و گوش فلک رو کر میکنن و یه چیزی میشه عین کابوس tf160-S1
    حداقل برای ۵G، عین اپراتور های عرب اماراتی و عمانی و عربستانی، با برند های خوب کار کنید، الان تو عربستان مسخره ترین مودم ۵G، میشه گفت HUAWEI 5G CPE PRO 5 هست که توسط اپراتور های ZAIN و SCT عرضه میشن با قیمتی خدود ۱۴ میلیون، که همون با مدل پایینتر نزدیک به ۳۵ میلیون در ایران فروخته میشه و یجورایی آرزو هست در ایران. عمانتل هم با AURORA و GREEN PACKET کار میکنه که با حدود ۷-۸ میلیون به پول ما در میاد، در حالی که با قیمت دو برابر میان تو ایران و فرو../ش میشن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا